kasper Skrevet 19. februar 2008 #1 Skrevet 19. februar 2008 Hva gjør man med kvinner som slår? Samboeren min slår, kan spytte og sparke om hun føler seg urettferdig behandla eller ikke får viljen sin. Nå som hun er gravid opplever jeg at det blir stadig mer viktig for meg å sette en annen standard for hvordan vi skal sørge for at forholdet vårt skal overleve. Ja, det fins menn som føler seg undertrykt, og jeg er visst en av dem... Jeg har ikke de samme kraftsalvene eller fysiske uttrykkene å møte henne med når hun vil ha gjennomslag for sine meninger. Balansen er ikke intakt så langt. Jeg bruker aldri denne typen midler, og opplever at hun begynner å kontrollere meg mer enn jeg liker og kan godta. Det vanskelige er at jeg ikke vet hvordan jeg skal komme styrket ut av dette eller om hva jeg kan gjøre for å få henne til å forstå at det er hun som har et problem. Jeg har selvsagt selv livets utfordringer, og er ikke feilfri, men ønsker aldri å bruke vold for å stå opp mot henne. Samtidig så lurer jeg selvsagt på om det er ting jeg gjør feil som trigger dette hos henne. Er det noen som kan gi meg noen innspill på hvordan jeg kan takle dette?
Supramundane Skrevet 19. februar 2008 #2 Skrevet 19. februar 2008 Du må jo bare gjøre det klinkende klart at hvis hun ønsker å være i et forhold med deg så betyr det at all form for vold er totalt uakseptabelt. Be henne sette seg inn i hvordan det hadde føltes for henne hvis du hadde slått henne på samme måte som hun slår deg. Vold er aldri akseptabelt - samme hva.
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2008 #3 Skrevet 19. februar 2008 Jeg sier som jeg sier til alle som blir utsatt for systematisk vold i et forhold, uansett om det er mann eller kvinne: kom deg unna! Dere kan ikke fortsette å leve sammen i et voldelig forhold. Søk hjelp der du kan få det, snakk med fastlegen, snakk med politi dersom du føler at det er fare for liv og helse. Du lurer på om det er noe hos deg som trigger volden: det er aldri offerets feil at partneren slår! Voldsutøveren sier ofte: "hadde ikke du sagt eller gjort det, hadde jeg sluppet å bli sinna..." og dytter ansvaret for slagene over på offeret. Dette er en direkte ansvarsfraskrivelse fra voldsutøveren. Du kan trykke på knapper og trigge sinne, men du trigger ikke vold. Å slå er en handling som din partner velger å utføre, ikke en handling du tvinger fram.
Wildy Skrevet 19. februar 2008 #4 Skrevet 19. februar 2008 Enig medSupramundane, gjør det klart at vold ikke aksepteres. Det å slå, sparke, spytte eller bruke kjeft på sin partner for å få viljen sin er ikke mer akseptabel for kvinner enn for menn!
Gjest Bellatrix Skrevet 19. februar 2008 #5 Skrevet 19. februar 2008 Dette kan du ikke akseptere. Be henne søke hjelp for voldsbruken sin, sett grenser.
Toro Skrevet 19. februar 2008 #6 Skrevet 19. februar 2008 Den sedvanlige anbefaling på KG ved samboere som bruker slående argumenter, er å komme seg unna. Har du noen i nærheten du kunne overnatte hos, neste gang hun slår ?
kasper Skrevet 19. februar 2008 Forfatter #7 Skrevet 19. februar 2008 Takk for innspill. Klar tale. Det setter jeg veldig stor pris på! Jeg ser at jeg skal la dette få konsekvenser og sette helt klare grenser nå.
Cienna Skrevet 19. februar 2008 #8 Skrevet 19. februar 2008 Hadde aldri akseptert dette nei...hun trenger hjelp...hvordan vil hun reagere når babyen kommer og babyen ikke er stille når hun vil?
Gjest M Skrevet 19. februar 2008 #9 Skrevet 19. februar 2008 Hm, jeg forstår at hun har et voldsproblem. Det finnes en del programmer som skal hjelpe folk å bruke alternativer til vold. Jeg reagerer nesten mer på at hun spytter på deg.. det synes jeg er så vanvittig symbolsk krenkende. Man spytter ikke på andre mennesker, særlig ikke sin nærmeste. Håper du får snakke med henne.
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2008 #10 Skrevet 19. februar 2008 Nei, det er ikke noe med deg som trigger henne, dette har hun i seg og hun trenger hjelp. Hører du, ikke din feil og ingen skal finne seg i slik behandling..
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2008 #11 Skrevet 19. februar 2008 Tenk på barnet ditt. Kommer samboeren din til å fortsette å slå deg når barnet blir født? Barn forstår mer enn voksne tror og nyere forskning viser at de faktisk tar enda mer skade av å være vitne til vold i hjemmet enn selv å bli utsatt for vold.
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2008 #12 Skrevet 19. februar 2008 Hvis du er fysisk sterkere enn henne foreslår jeg at du gjør dette: Neste gang hun går til fysisk angrep så taar du begge hendene hennes og holder henne hardt slik at hun ikke klarer å gjøre noen ting. Fortsetter hun å sparke så bruker du din fysiske overlegenhet til å snu henne rundt og holde henne bakfra slik at hun heller ikke kan gjøre det. Det fortsetter du med til hun roer seg og gir opp. I mellomtiden kan du kjefte henne huden full for det hun gjør. Men, jeg tenker at det du bør si må være forhåndsplanlagt og klokt tenkt. I det øyeblikket hun gir seg og aggresjonen legger seg så tror jeg mye av psykologien hennes snur fra angrepsmodus til å bli lettere å nå inn til. Dette kombinerer du med å sette krystallklare grenser på andre områder hvor du føler deg overkjørt. Har du gått med på ting du ikke føler du burde akseptert så sier du at nå vil du ha en annen regel og står på det. Jeg er 99% sikker på at maktbalansen i dette forholdet egentlig tipper i din favør. Den som slår er nesten aldri den som går. Hun er ekstemt usikker og din trussel om å gå er svært farlig for henne. Hvis du bare insisterer på din linje, overhodet ikke gir deg, legger skikkelig trøkk bak det og avvæpner henne fysisk hvis hun går til angrep, så har du snudd svært mye her. Da ligger ikke forholdene til rette lenger for at hun kan utfolde all faenskapen sin. Hvis hun møter en vegg så vil hun etter hvert slutte å stange hodet i den. Fra den posisjonen så kan du så kreve at hun går i kontinuerlig og jevnlig terapi for voldsbruken frem til terapeuten synes hun er klar for å slutte ellers så forlater du henne. Krev at terapien må begynne umiddelbart. Hvis ikke du etter en stund får henne med på dette så må du rett og slett gå. Jeg vil også annbefalle deg å bruke en skjult båndopptaker når du tror at hun vil være voldelig. Da får du dokumentert påstandene dine ovenfor politi og barnevern hvis det noensinne senere vil bli aktuelt. Det kan det bli enten fordi hun trapper opp ekstremt, fordi hun slår barnet, eller fordi hun rett og slett anklager deg for å ha vært voldelig mot henne. Kvinner som selv slår er troendes til å bruke det som virkemiddel. Du bør derfor sikkre deg selv. Du må også tenke på at hvis du ikke får henne til terapi og går, så vil hun senere kunne komme til å slå barnet. Da vil du ha noe å stille opp med ovenfor barnevernet. Du må også tenke på at hun stiller totalt overlegent fordi hun er en kvinne og vil ha mye lettere får å ta omsorgen fra deg enn omvendt. Du bør derfor for all del få dette på bånd eller aller helst video. Seriøst!
kasper Skrevet 20. februar 2008 Forfatter #13 Skrevet 20. februar 2008 Dette var sterkt å lese. Jeg begynner å forstå alvoret.... Det jeg har fått ut av å skrive i dette forumet er mange entydig svar. Jeg vet jo at det er hun som har problemer. Det er farlige tanker å tro at det har noe med meg å gjøre. Takk for støtten og klare beskjeder der. Jeg har konfrontert henne med dette flere ganger. Det er ofte jeg møter en vegg, og hun har faktisk sagt at hun er villig til å gjøre hva som helst for å få viljen sin. Hun snur som regel etter en time. Da kommer den dårlige samvittigheten. Det er ikke spesielt sjarmerende i det hele tatt, og sett utenfra så er det bare trist. Det er helt klart at hun trenger hjelp. Hun dekker seg bak at det er bra å få ut sinnet sitt. Selv når jeg sier at det er forskjell på sinne, aggresjon og vold, så feier hun det vel strengt tatt vekk. Det som er mest vondt er at jeg får ikke de riktige bildene når jeg ser oss med barn. Jeg sitter med en usikkerhet som jeg overholdet ikke har lyst til å være i nærheten av. Vi er fremdeles innenfor tiden hvor abort er mulig. Vondt er det, men uten klar endring så er det aktuelt for meg. Den eneste formildende omstendigheten for hennes del er at hun nylig mistet faren sin. Men jeg vet at det skal få fram helt andre følelser enn disse. Jeg trodde det ville få fram mer kjærlighet. Så formildende kan det ikke være likevel. Tusen takk for alle svarene dere har gitt.
Gjest Frk Åberg Skrevet 20. februar 2008 #14 Skrevet 20. februar 2008 Kunne du tenke deg å ta kontakt med ditt lokale familiekontor? Hvis du ikke har tenkt til å avslutte forholdet, kan det være at hun kan slutte med volden om hun/dere får hjelp.
caso Skrevet 20. februar 2008 #15 Skrevet 20. februar 2008 (endret) Tipset mitt, er at du labber ut døra, og finner deg en annen som du slipper et sånt liv med. Problemet hennes kan sikkert løse seg på et vis og bli noe bedre, men så agressive personer blir aldri helt "rolig". Jeg hadde ikke brukt store deler av livet mitt på et slikt prosjekt. Skaff henne hjelp og gå. Vær egoist. Men, så var hun gravid, da. Jeg anbefaler deg å få full omsorgsrett, det er ikke så vanskelig å bevise hun ikke engner seg som mor i din situasjon. Det er til det beste for dere alle 3, selv om hun neppe er enig. Endret 20. februar 2008 av caso
Gjest Guilty Skrevet 21. februar 2008 #16 Skrevet 21. februar 2008 Kjære kjære Kasper! Jeg må ærlig innrømme at jeg er skyldig. Vi har ett enormt temperament, og vi trenger terapi og hjelp for dette. Jeg har slått kjæresten min og gått løs på han. Han holder hendene over hodet og skjelver, og truer med å ringe politiet. Jeg mister alle hemninger. Går inn i en annen verden. Off, får vondt når jeg leser det du skriver og blir direkte flau over det jeg skriver. Vis at du er sterkere enn henne, du kommer til å få STERK motstand. Tro meg, man får mye styrke som man ikke visste man hadde i ett slikt raseriutbrudd. Bare hold henne fast, men ikke skad henne siden hun er gravid. Evt. kast henne ut. Slipp henne inn igjen når hun mener hun har roet seg ned. Eller lås henne inne på ett rom. Si at hun ikke får komme ut igjen før hun har gått med på terapi/psykolog. Se henne inn i øyenene og si; NÅ. NÅ skjerper du deg. Ellers mister du meg. Du får EN sjanse til. Kaster hun bort den, så bare gå. Det må du virkelig gjøre, Kasper! Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 21. februar 2008 #17 Skrevet 21. februar 2008 Kjære kjære Kasper! Jeg må ærlig innrømme at jeg er skyldig. Vi har ett enormt temperament, og vi trenger terapi og hjelp for dette. Jeg har slått kjæresten min og gått løs på han. Han holder hendene over hodet og skjelver, og truer med å ringe politiet. Jeg mister alle hemninger. Går inn i en annen verden. Off, får vondt når jeg leser det du skriver og blir direkte flau over det jeg skriver. Vis at du er sterkere enn henne, du kommer til å få STERK motstand. Tro meg, man får mye styrke som man ikke visste man hadde i ett slikt raseriutbrudd. Bare hold henne fast, men ikke skad henne siden hun er gravid. Evt. kast henne ut. Slipp henne inn igjen når hun mener hun har roet seg ned. Eller lås henne inne på ett rom. Si at hun ikke får komme ut igjen før hun har gått med på terapi/psykolog. Se henne inn i øyenene og si; NÅ. NÅ skjerper du deg. Ellers mister du meg. Du får EN sjanse til. Kaster hun bort den, så bare gå. Det må du virkelig gjøre, Kasper! Lykke til! dette er det dummeste jeg ha lest. "makt det er det hun vil ha"
gompen Skrevet 22. februar 2008 #19 Skrevet 22. februar 2008 " Jeg vil også annbefalle deg å bruke en skjult båndopptaker når du tror at hun vil være voldelig. Da får du dokumentert påstandene dine ovenfor politi og barnevern hvis det noensinne senere vil bli aktuelt. " Det kan desverre ikke brukes som bevis på noe, om båndopptakeren er skjult. De som er der må være klar over at det de sier blir tatt opp, det er faktisk ikke lov å ta opp ting uten samtykke. Men skriv "dagbok" over alt som skjer, så har du datoer for senere, om det blir aktuelt. Kontakt barnevern, politi, for råd om hvordan du gjør i forhold til barnet og kom deg unna. Ikke gi henne flere sjanser, det er ikke sunt å leve i et slikt forhold. Får vondt av deg, håper du klarer å gå og ting ordner seg.
Gjest Gjest_ATV_* Skrevet 22. februar 2008 #20 Skrevet 22. februar 2008 Tenk på barnet ditt. Kommer samboeren din til å fortsette å slå deg når barnet blir født? Barn forstår mer enn voksne tror og nyere forskning viser at de faktisk tar enda mer skade av å være vitne til vold i hjemmet enn selv å bli utsatt for vold. Det siste stemmer ikke. Barn kan ta skade av å være vitne til vold, men selvopplevd vold er mer traumatiserende. -- Til TS, jeg anbefaler deg å kontakte Alternativ til Vold og høre hva slags råd de har. Og jeg håper du vil være oppmerksom på hvor god omsorgsevne kjæresten din har for barnet. Vold mot partner er definitivt ikke et godt tegn. Hjemmesiden til ATV
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå