Gå til innhold

Hund som passer til agility trening.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår Mamut døde fra oss for tre mnd siden ble nesten 12 år :gråte: (puddel). Nå har den værste sorgen lagt seg (himmel hva det gjør vondt)

Nå vil vi ha en ny hund :), og lurer på en som jeg kan drive agility/lydighetstrening med. Mamut var kjempe flink. Men denne gangen vil vi ha en hund som ikke krever så mye pelsstell.

Vi synes golden tetriver er en veldig fin hund. Godt lynde, smart og snill.

Noen her som har noe efraring med denne typen hund på dette området??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå finnes det jo golden som gjør det greit på ag, men generelt er det vel hunder som er litt lettere i kroppen som har best forutsetninger der. Sheltie er jo blitt veldig populære der i tillegg til border collie selvfølgelig. Hva med korthårscollie? De er jo lettere i kroppen men samtidig uten så mye pelsstell som sheltie og ikke fullt så turbo som border collie?

Skrevet

Hvis man kikker på resultatlistene fras agilitykonk så er det masse BCer, iallfall.

Skrevet

Hei!

Jeg har en Border Collie som jeg trener lydighet og agiity med. De er perfekte for dette, men krever også mye mosjon og ting å finne på. Jeg syns ikke det er altfor mye pelsstell med henne, bortsett fra to ganger i året når hun røyter. Det finnes også korthårede border collier.

Ellers så passer veldig mange raser til agility og lydighet. Det kommer helt ann på hvilket nivå du sikter inn på. En golden retriever er lettlært, men vil aldri oppnå samme hastighet som en border som tidligere nevnt. Men den er kanskje litt lettere å "tilfredsstille" enn en border collie med tanke på mosjon og hjernearbeid. :)

Skrevet

Jeg har golden retriever, han er nå 10 år. Vi trente litt AG en liten periode. En golden er tung i kroppen og oppnår ikke farten som de andre mindre rasene har. Han jeg har syntes det var gøy, men bare litt av gangen. Fremdeles liker han å hoppe gjennom ting osv... Husk også at det er en del pels stell med golden også.....de røyter nemlig sinnsykt mye. Du er avhengig av en god støvsuger til gulv og møbler og en god gjennombørsting av pels hver dag. Men en helt utrolig fin familie hund, som alltid er klar for tur, men samtidig er rolig, kosete, snill og glad i barn. Anbefaler Golden jeg, hvis du ikke skal bli Norges mester i AG eller noe sånt da. Lykke til med valget.

Skrevet

Australian Sheperd tror jeg?

Skrevet

Kanskje en Nova Scotia duck tolling retriever kunne passe? Ser ut som en krysning mellom en golden retriever og en rev, mindre og kvikkere enn en golden, visstnok omtrent like gemyttlig.

Skrevet

Dansk Svensk Gårdshun er en rask hund, som også er veldig lærevillig og lærer seg hindrene fort...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...