Gjest Gjest_Aina_* Skrevet 19. februar 2008 #1 Skrevet 19. februar 2008 For tiden er mesteparten av mitt kjøkken demontert og det er ikke et sted å være. Jeg har komfyr med stekeovn samt mikro tilgjengelig. Jeg har ikke kjøkkenbenk så alt må da foregå ved stuebordet. Samtidig er ikke oppvaskmulighetene gode. Det blir ei bøtte på badet og skylle under krana. Jeg er lei brødmat. I går ble det speilegg. Jeg skal strå minst mulig der konfyren er. Noen forslag som betyr minst mulig oppvask, ikke mange gryter og ikke mye styr. ER grådig lei pizza også.
Arkana Skrevet 19. februar 2008 #2 Skrevet 19. februar 2008 Jeg ville kanskje prøvd å satse på gryte- og ovnsretter hvor alt kan stekes/kokes sammen, det gir minst mulig oppvask men du har fremdeles stor variasjonsmulighet. Bruk kjøtt eller fisk og grønnsaker etter ønske, kraft/buljong, krydder og smakstilsetninger, hermetiske tomater osv, så får du raskt gode gryteretter som lager seg selv uten at du trenger gjøre som mye. Ovnsretter kan lages så enkelt som poteter og grønnsker vendt i krydder og olje med f.eks. noen kyllinglår på toppen, eller du også her kan bruke kraft, fløte/crème fraîche, hermetiske tomater o.l. for variasjonsmuligheter.
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2008 #3 Skrevet 19. februar 2008 Kjøp litt ferdigmat f.eks. varme kyllinglår eller fiskekaker. Eller krepsehaler på boks. Serveres med salat, ferdig oppkuttet i pose, f.eks. den Caesar eller meksikansk som har dressing evt. egen dressing. Lag hurtigris eller helst hurtig couscous. Det finnes typer hvor du bare trenger å koke opp vann (med krydder og/eller buljong) og helle over ris/couscous i en bolle. Her kan du tilsette mais, bønner eller kikerter på boks, krydder, ferske urter eller ferske grønnsaker, kyllingbiter, skalldyr, fetaost osv osv. Godt med litt presset sitron og litt olivenolje over. Enig med forslagene til Arkana. Veldig godt med ovnsstekte poteter og grønnsaker. Da kan kan jo legge kyllinglår og fiskekaker på toppen mot slutten av steketiden. Og hva med omelett? Min favoritt er å surre purre i pannen og ha i baconbiter eller pølsebiter. Så egg (med vann, salt, pepper og litt cayennepepper) og når dette begynner å stivne ha på baconost samt vanlig gulost og velte omletten over. Omelett kan jo varieres i det uendelige og kan serveres bare med brød (hvis du ikke er for lei) eller salat. Ellers kan man jo putte mye rart i pitabrød. Varme pitabrødene i ovn eller brødrister. Putte i biter av kylling, skinke, skalldyr, grønnsaker, ost, rømme/kesam, tacosaus/sweet chilisaus/barbecuesaus. Men pitabrød er jo brød så det blir kanskje kjedelig?
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2008 #4 Skrevet 19. februar 2008 Gryter er kjempegreit, selv om det kanskje er litt styr å kutte opp grønnsaker (men det går jo an å kjøpe frossenblandinger). Kjøp kjøtt som er ferdig oppskåret/i serveringsstykker og kok i vei. Lapskaus, supper, osso buco, finnbiff (reinskaven var forresten veldig dyr nå?),gryte med svinekjøtt, kyllinggryte med bønner eller couscous etc. I noen av tilfellene trenger du bare bruke én gryte tilsammen, særlig om det er mye rotgrønnsaker eller bønner i, eller om du serverer brød til.
Gjest Gjest_Aina_* Skrevet 20. februar 2008 #5 Skrevet 20. februar 2008 Takk skal dere ha for gode tips. Da blir det å kikke etter ferdig oppkuttede grønnsaker mm. Ser fram til skikkelig middag i dag. :-D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå