Gå til innhold

Middagstips til jente på 1 1/2 år

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som er middagstips til ei jente på 1 1/2 år.

Hun spiser stort sett alt, men det går ofte i det samme hjemme hos oss, som pannekaker, kjøttkaker, fiskepinner osv...

Tusen takk til alle som svarer :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kyllingfillet med pasta eller ris er en favoritt hos ettåringen min.

Pleier å koke/steke litt grønnsaker til, men de plukker han som regel ut.

Han spiser gjerne saus til hvis han får da...

Skrevet

Hvis dere utvider reportoaret en smule, kan hun da vel spise det samme som dere, dere hhar sikkert ikke vondt av litt variasjon dere heller, hvis det du nevner over er det dere spiser...

• Liker 2
Skrevet

Så sant ikke maten vår er veldig krydret spiser jenta vår det samme som oss. Det meste går ned faktisk. Hun er bare elleve måneder, så regner med at det går med en på 1,5 år også.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Har selv en på 1 år, og syns dette med mat er litt vanskelig. Håper flere kan komme med tips om hvca barnet får nå og ikke. None ganger blir det litt lettvint her i huset, f-eks Toro-gryte, og dette syn s jeg ikke så små barn skal ha. Men andre ganger har vi fiskeboller, fiskegrateng, kjøttkaker, og da spiser hun jo selvfølgelig det samme som oss.

Hva med røkte pølser f.eks gir dere -åringer dette? Kommer ikke på så mange andre ting nå, men hadde vært fint å høre hva andre gjør.

Skrevet

Min jente har fått litt røkt kjøttpølse ja :Nikke: sikkert ikke helt korrekt, men hun likte det hvertfall.

Skrevet

Når de er ett år, kan de få samme mat som alle andre. Inkludert salt og krydder.

Hvertfall det man får oppgitt på helsestasjonen.

Men det går jo an å være forsiktig med saltet når man lager mat selv. Og sukkeret i drikke og kosemat.

Her har han fått både røkt kjøttpølse, kryddersalami og det meste annet vi spiser. Både av middager og pålegg.

Vi lager både pasta med kjøttboller, kylling og ris, wok og stekt fisk, og lillegutten spiser det han får. (Dvs, han smaker på det meste, og griser masse. Og så gir vi han litt grøt på toppen.)

Skrevet

Lilleengel hos oss er nå 17 mnd og har siden jul spist akkurat det samme som resten av familien. En ukesmeny for familien på 5 kan se omtrent slik ut:

Kyllingfilet med ris

Pannekaker

Fiskegrateng (eller fiskepinner)m/revne gulerøtter

Kjøttpudding med poteter og kålstuing

Pasta med kjøttsaus eller kyllingkjøttboller

Taco eller hjemmelagd pizza

Karbonader m/brun saus og grønnsaker

I tillegg varierer vi med fiskepudding (fiskeboller), kjøttkaker, røkte kjøttpølser, lungemos, pita m/kyllingkjøtt, kyllingnuggets, wok av forskjellige typer osv.

Det er absolutt ikke minstejenta som er vanskeligst å fore ved vårt middagsbord, nei. Da er det verre med 4-åringen som plutselig ikke liker noe av det han spiste tidligere....

Gjest ikke_tusenfryd
Skrevet

Fu kommrt ofte med litt syrlige kommentarer og lettvinne svar... Hva med å være litt konstruktiv og komme med noen gode middagstips som passerer din standard da?

Sorry hvis du føler deg "forfulgt", men synes ikke du skal slippe så lett unna hele tiden. Svar ordentlig eller gi f..

Skrevet
Fu kommrt ofte med litt syrlige kommentarer og lettvinne svar... Hva med å være litt konstruktiv og komme med noen gode middagstips som passerer din standard da?

Sorry hvis du føler deg "forfulgt", men synes ikke du skal slippe så lett unna hele tiden. Svar ordentlig eller gi f..

Oki, den var vel til meg da. Hvorfor skal jeg føle meg forfulgt? Fordi jeg har enstandard som andre ikke har? Alle spiser d vel hva de vil, men når man spør må man da vel tåle et svar?

Jeg synes at en familie som spiser fiske pinner og pannekaker kan utvide menyen en smule ja, og det er min mening og svært lett gjort.

Her i huset har vi så langt denne uken spist:

Mandag: pasta med saus laget på creme fraiche og tomatpuré - salat

Tirsdag: fiskesuppe, laget på grønnsaksbalnding kjøpt på rema for en tier, rester av skrei fra sist uke og resten av tomatsausen jeg laget til nevnte skrei

Onsdag: wok med ris, grønnsaker og tunfisk

Alt dette kan barn spise fra de kan spise fast føde.

Hva spiste vi sist uke, jo, vi hadde skrei - to middager hadde vi det, siden det er sesong. Potet og saus. Ikke vanskelig å lage i det hele tatt.

Vi hadde en middag med grønnsakssuppe, laget på tidligere nevnte grønnskasblanding til en tier, vi hadde en dag med fiskegrateng med revet gulrot og eple til. Vi hadde en karbonademiddag (kjøpt karbodeig og knadd ut selv) med potet og salat til

Fredager har vi alltid pizza.

Vi er fortsatt på mat alle barn kan spise. Og jeg lager ALDRI middag i timesvis (skal helst ikke ta lenger tid enn et kvarter, tar det lenger tid er de bare fordi jeg venter på at noe skal stekes ferdig i ovnen og dermed passer seg selv), jeg bruker rester (perfekt som suppebasis og former, bare h i middagsrest i en ildfast form, lagg potetmos over, dekk med ost og ferdig middag!) og nekter at et middagsmåltid for to store og en liten skal koste hundrelappen. Har vi kylling, kjøper jeg ferdiggrillet og tar av skinnet, kjøper fx aldri kyllingfileter til 80,- pakka.

Vi spiser fisk minst to ganger i uken i en eller annen form, ofte flere dager.

Vi spiser alltid grønnsaker/salat til middag.

Og vi er fortsatt på mat småunger kan spise. I hvert fall mat min to åring har spist siden vi introduserte fats føde. Vi har aldri brukt middagsglass/ferdiggmiddag, alltid bare most potet i begynnelsen og gitt mat med tyggemotstand.

Tror at å huske hva vi spiser til daglig, skrive dette innlegget og fnise litt av at jeg skal føle meg forfulgt, er mer komplisert enn å tenke seg mer enn å klekke ut en meny som består av mer enn pannekaker.

Sånn rent praktisk - noen har lettere for å finne på mat enn andre. Hvorfor ikke bruke tipsene butikkene har? I hvert fall har vel både Meny og Rema100 sånne menyforslag, tips til mobilen etc. Benytte seg av dem da vel? Det er nå i hvert fall ikke vanskelig.

Gjest ikke_tusenfryd
Skrevet

Se der ja! Der kom det et bra svar, hvorfor svarte du ikke bare slik første gang? Nå har du stjerne i boken. Det er altfor lettvint å svare på innlegg, nå snakker jeg generelt - ikke kun deg - uten å egentlig komme med noe annet enn å få HI til å føle seg dårligere enn h*n gjorde før innlegget ble lagt ut.

:)

Skrevet

Det går att göra så mycket god mat både till barn och vuxna.

Fisk i många former (soppa, seikaker, fiskpinnar, kokt fisk, ugnsgratinerad fisk, gratäner)

Köttfärs/deig (som sås, som gratäng med potatismos, torr och stekt med grönsaker eller till tacos)

Morotsbiffar eller majsbiffar från vegetardisken med nudlar till (en höjdare här hemma)

Korv/pölser (vanlig kokt, gratinerad, i grytor, i risblandningar, i grönsaksblandningar)

Lite grövre pannkakor eller våfflor med römme eller cottage cheese, kokt broccoli, morrotsstavar eller strimlad skinka uppeppå. Stiligt och gott för alla (man måste inte ha sylt och flöte på sånt)

Färsk pasta (tortellini, ravioli eller liknande med olika fyllningar), servera med pesto, cottagecheese, upphackade grönsaker eller fetaost.

Strimlad stekt kyklingfilé med olika kryddblandningar (svag tandorii, kummin-ingefära-basilika-koriander, rivet lime-ingefära-olivolja-peppar)

Ugnsgratinerad kycklingfilé med kryddor och sås på römme

Kycklinglår i gryta med kokosmjölk, tomat, och bananer kanske

Till allt kan man servera potatis, ris, pasta, bulgur, cous-cous, nudlar eller något annat.

Skrevet
Se der ja! Der kom det et bra svar, hvorfor svarte du ikke bare slik første gang? Nå har du stjerne i boken. Det er altfor lettvint å svare på innlegg, nå snakker jeg generelt - ikke kun deg - uten å egentlig komme med noe annet enn å få HI til å føle seg dårligere enn h*n gjorde før innlegget ble lagt ut.

:)

Fordi jeg er pisselei av at folk ikke kan tenke selv noen ganger.

Det finnes et uttall av sider med oppskrifter og middagstips, bare her på KG er det en side med middagstips i matforumet på flere hundre sider.

I tillegg er det masse sider på nettet - google.com skriv middagsoppskrifter og det kommer opp sider fra Gilde, tine, Godfisk etc.

Da må jeg i det er mye mer lettvinne innlegg som sie rmeg "giider ikke lete, lese tenke - det er sikkert noen andre som kan gjøre det for meg".

Og dette gjelder ikke bare nå, men generelt i hele forumet.

Skrevet

PS - jeg har vært fast og registrert bruker siden 2001. Hvorvidt en tilfeldig gjest gir meg stjerne eller ikke, er ikke spesielt viktig - må innrømme det.

Skrevet (endret)

Hei ! Trådstarter her.

Selvfølgelig spiser vi ikke bare fiskepinner og pannekaker, det er derfor det står osv...men tenkte kanskje å få noen nye middagstips som små barn er glad i og da er det jo kjekt å få tips fra andre småbarnsmødre.

Tusen takk til alle som har svart.

(NB! Det er et forum på morogbarn.com hvor de aller fleste behandler hverandre med respekt og ikke kommer med spydige kommentarer, bare et tips til dere fra meg)

Endret av Helen
Skrevet

Her er en enkel rett som er storfavoritt hos 2-åringen og fungerer fint for oss voksne også:

Du trenger:

Hurtigris - tilberedes som det står på pakken.

Kjøttdeig

Div grønnsaker (i dag hadde vi vårløk, rød+grønn+gul paprika og sukkererter) i biter

1 buljongterning

soya saus

Kok risen. Stek kjøttdeigen sammen med de grønnsakene som trenger litt leger steking. Hakk buljongterningen i biter og ha den i pannen sammen med et par spiseskjeer vann. Ha i risen og til slutt de grønnsakene som ikke trenger så lang steking. Rør alt sammen og la det kun stå til grønnsakene er varme , ikke til de blir helt myke.

La de minste få dette uten soya saus, de voksne kan få med.

Totalt tar dette maks 10 minutter og det finnes billige, frosne grønnsaksblandinger man kan bruke hvis man ikke vil bruke friske grønnsaker.

tingeling

Skrevet

Jeg har ikke barn selv men har ei venninne som har 3 barn og hun sa her at ingen av dem (de er 2, 4 og 6 år gamle) vil spise kjøtt (dvs. kyllingfilet eller ferdig grillet kylling, okse-/svinestek, biff, strimlet svinekjøtt) fordi det er for vanskelig for dem å tygge!

Jeg fikk hakeslepp. Da jeg var barn spiste vi alt sånn. Nei, hun forer ungene sine med behandlet kjøtt som kjøttdeig og farse og tilpasser forøvrig alle måltider til dem (fisk er heller ikke populært...). Eller lager egne måltider til barna.

Hvis jeg får barn håper jeg virkelig at jeg kan klare å få de til å spise vanlig mat. Det blir jo feil å skjemme de bort mener jeg.

Men min venninne har ikke samme syn på dette. Litt vanskelig når de skal komme til meg på middag, må alltid lage egne ting til barna evt. tilpasse det vi voksne skal ha siden liker så lite forskjellig.

Bare et lite hjertesukk fra meg...

Skrevet
Hvis dere utvider reportoaret en smule, kan hun da vel spise det samme som dere, dere hhar sikkert ikke vondt av litt variasjon dere heller, hvis det du nevner over er det dere spiser...

Tenkte det samme som deg her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...