Netten Skrevet 19. februar 2008 #1 Skrevet 19. februar 2008 Jeg har en slik Bergans jakke, og lurer på om jeg kan vaske den på 40 grader? Det står 30 grader inni jakken, men ofte pleier jo produsenten å helgardere seg litt. Har tidligere vasket den på 30 grader, men den blir bare ikke ren! Takker for tips!
sweetr Skrevet 19. februar 2008 #2 Skrevet 19. februar 2008 Jeg har en lignende jakke og jeg vasker den på 40 grader med milo, da blir den som regel ren.
sweetr Skrevet 20. februar 2008 #5 Skrevet 20. februar 2008 Den må drypptørkes og da ikke over en ovn.
Gjest Gjest Skrevet 20. februar 2008 #6 Skrevet 20. februar 2008 Hvordan blir det med vannmotstanden på disse jakkene etter at de har vært noen runder i vask? Er det stoffet i seg selv som gjør at de er vanntette, eller er de satt inn med impregnering som forsvinner i vask?
sweetr Skrevet 20. februar 2008 #7 Skrevet 20. februar 2008 Den gamle bergans jakken min vasket jeg sikkert 4-5 ganger og jeg har aldri imprignert den. Og den var like vanntett som den dage jeg fikk den.
onyx Skrevet 20. februar 2008 #8 Skrevet 20. februar 2008 Hvordan blir det med vannmotstanden på disse jakkene etter at de har vært noen runder i vask? Er det stoffet i seg selv som gjør at de er vanntette, eller er de satt inn med impregnering som forsvinner i vask? Tenker du på slik pustende klær, som skal slippe ut svette og holde regn etc ute? Det er ikke impregnering, men en semipermeabel membran på stoffet som gjør at de fungerer slik. Denne membranen varer IKKE evig, den blir tettet med skitt og partikler etter relativt kort tid. Den vil jo fortsatt være regntett (men ikke evig) men svettetransport ut av plagget vil være betydelig redusert. Man bør ikke vaske slike jakker med hverken tøymykner eller milo, begge deler vil tette membranene.
sweetr Skrevet 20. februar 2008 #9 Skrevet 20. februar 2008 Hmm, dama på sportsbutikken sa at man skulle vaske den med milo
Ek_Erilar Skrevet 20. februar 2008 #10 Skrevet 20. februar 2008 Membranjakker bør vaskes med spesialvaskemiddel, og deretter reimpregneres i vaskemaskin. Begge midlene kjøpes i sportsbutikk, eksempelvis Nikwax: http://www.marius.as/shop.asp?mp=22385071 Anbefaler sportsbutikken Milo, er det feil sportsbutikk. Det impregnerte ytterstoffet står for første forsvarsrekke mot vann, og membranet er siste forsvarsrekke. På en gammel jakke er skikkelig vaskemiddel og påfølgende impregnering forskjellen mellom klissvåt og ganske tørr. Merk at du ALDRI må bruke skyllemiddel på et membranplagg!
Netten Skrevet 24. februar 2008 Forfatter #11 Skrevet 24. februar 2008 (endret) Gikk helt fint med 40 grader heldigvis Jeg vasker med milo, uten sentrifugering, med forvask, uten skyllemiddel og med ekstra skylling. Når jakken er helt tørr tar jeg den 10 min. i tørketrommel for å "aktivere" Dermizax membranen. Endret 24. februar 2008 av Netten
Gjest BassTee Skrevet 17. november 2008 #12 Skrevet 17. november 2008 Denne Jacke kan som regel vaskes med normalt vaskepulver! Dermizax Membranen er ikke mikroporös, slik at den ikje har porer som kan tättes til af Vaskepulver eller skidt eller Fluelort Dermizax virker paa en Kemisk maate. Glem ikke at impregnere denn paany efter et paar gange vask...
Gjest Gjest_Th_* Skrevet 21. mai 2009 #13 Skrevet 21. mai 2009 http://www.turistforeningen.no/article.php...&fo_id=3603
Lune Skrevet 21. mai 2009 #14 Skrevet 21. mai 2009 (endret) Vask med vaskemiddel, ikke skyllemiddel. Og lav varme, dvs. av 30 grader er nok. Den MÅ tørkes i tørketrommel for å opprettholde dermizax/gore-tex bitte litt. Endret 21. mai 2009 av Lune
Tule Skrevet 26. mai 2009 #15 Skrevet 26. mai 2009 hei et lite tips fram eg bare, derom noen skal køpe vaskemaskin så er det en nå vertfal som har et spesielt jake program som har en spesiel interval sentrifuge som skal vere veldig fin, det er korte intervaller opløsing i mellom, jeg tror det er miele som har den bare et tips altså
Shinana Skrevet 27. mai 2009 #16 Skrevet 27. mai 2009 Vask med vaskemiddel, ikke skyllemiddel. Og lav varme, dvs. av 30 grader er nok. Den MÅ tørkes i tørketrommel for å opprettholde dermizax/gore-tex bitte litt. Bergans skriver i sin katalog at Dermizax membranen beholder sine egenskaper selv i skitten tilstand. Membranen har ikke porer som kan tettes av skitt. Den forringes heller ikke etter utallige gangers vask. Vaskes med vanlig vaskepulver, og skylles gjerne en ekstra gang før drypptørking. For å beholde den vannavvisende evnen på stoffets ytterside bør plaggene, etter noen gangers vask, strykes med strykejern (Silke, ca.100 grader) eller kjøres i ca 10 minutter i tørletrommel på syntetprogram. Vaskes ALLTID med innsiden ut! IKKE bruk tøymykner. Så sier skriften!
Lune Skrevet 12. juni 2009 #17 Skrevet 12. juni 2009 Bergans skriver i sin katalog at Dermizax membranen beholder sine egenskaper selv i skitten tilstand. Membranen har ikke porer som kan tettes av skitt. Den forringes heller ikke etter utallige gangers vask. Vaskes med vanlig vaskepulver, og skylles gjerne en ekstra gang før drypptørking. For å beholde den vannavvisende evnen på stoffets ytterside bør plaggene, etter noen gangers vask, strykes med strykejern (Silke, ca.100 grader) eller kjøres i ca 10 minutter i tørletrommel på syntetprogram. Vaskes ALLTID med innsiden ut! IKKE bruk tøymykner. Så sier skriften! Det var jo det jeg skrev...
Shinana Skrevet 12. juni 2009 #18 Skrevet 12. juni 2009 Det var jo det jeg skrev... Ja, noe av det, men ikke alt ;-)
Gjest Gjest Skrevet 20. juni 2009 #19 Skrevet 20. juni 2009 Jeg har en Bergans-jakke i softshell, som rett og slett ikke blir ren. Noen som har noen tips, det er ikke sølt noe på jakken, bare vanlig skitt som ikke går bort. Er lei av å gå med skitten jakke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå