Gjest Sisu Skrevet 19. februar 2008 #1 Skrevet 19. februar 2008 Kort og godt: Lønner det seg åkjøpe dette hos veterinær, i dyrebutikk eller i kolonial? Er det stor forskjell på kvaliteten?
Pasha Skrevet 19. februar 2008 #2 Skrevet 19. februar 2008 jeg kjøper kun hos dyrebutikk. (vet ikke om de har kattesand hos dyrlegen,. men de har jo mat og den er den samme som på dyrebutikken). Jeg synes at kvaliteten er vesentig mye bedre. og den ene katten min vil ikke spise dagligvare mat
Arkana Skrevet 19. februar 2008 #3 Skrevet 19. februar 2008 Kvalitetsmessig er maten fra dyrebutikker og veterinær (de selger stort sett de samme merkene) betydelig bedre enn maten fra dagligvarebutikker. Den er noe dyrere, men samtidig er det mer næring i den slik at katten spiser mindre. Akkurat hvilket merke du velger er vel opp til deg og katten din. Det lønner seg å kjøpe større poser og de fleste dyrebutikker gir deg en oppbevaringsboks på kjøpet slik at fôret holder seg ferskt. Det samme kan i grunnen sies om kattesand. Den kattesanden du kjøper i dagligvarebutikk må byttes minst en gang i uken. All væske legger seg på bunnen av kassen (og er i grunnen et styr å fjerne). Kattesand fra dyrebutikk klumper slik at du enkelt kan fjerne bare klumpene med væske og resten av kattesanden er like fin. Den trenger med andre ord ikke byttes ut i sin helhet, bare fylles på etter hvert. Vi regnet på det og fant ut at selv om kvalitetssanden koster mer per mengde er den faktisk like billig i bruk som billigsand fordi den er så drøy. Vi bruker forøvrig EverClean og er veldig fornøyd med den, lukter heller ingenting.
Noli Skrevet 19. februar 2008 #4 Skrevet 19. februar 2008 Vi bruker også EverClean, men kjøper kattemat fra Olivers.
~Mocca~ Skrevet 20. februar 2008 #6 Skrevet 20. februar 2008 Vi bruker også kun fra vetrinær eller dyrebutikk. Everclean kattesand og så bruker vi RC og Hills kattamat..
Trampe Skrevet 20. februar 2008 #7 Skrevet 20. februar 2008 Vi bruker også EverClean kattesand. Den er utrolig mye bedre enn kattesand fra dagligvare, jeg tror vi har prøvd de aller fleste merker fra vanlige butikker. Den er dyrere i innkjøp per kilo ja, men den lukter ingenting og varer veldig mye lengre. Ergo er den billigere i det lange løp. Vi bruker litt forskjellig kattemat, noe fra veterinær, noe fra dyrebutikk og noe fra felleskjøpet.
Gjest Gjest Skrevet 20. februar 2008 #8 Skrevet 20. februar 2008 Det kommer jo an på hvordan du sette opp regnestykket. Det å gi kvalitetsfor kan virke forebyggende i forhold til sykdom. Særlig i forhold til problemer med nyrer og urinveier. Det kan bli veldig dyrt med veterinærutgifter hvis katten får slike lidelser.. Så jeg gir kun for fra veterinær/dyrebutikk. Jeg ønsker at kattene mine skal få det beste. Kattene driter bokstavelig talt i hva slags sand de får. Men jeg mener jeg sparer på å kjøpe klumpesand siden jeg slipper å skifte ut så ofte. Ikke minst har jeg ikke lyst til å bære så mye kattesand fram og tilbake til huset.
S_Dreams Skrevet 20. februar 2008 #9 Skrevet 20. februar 2008 Hei Jeg bruker selv kattemat fra dyrebutikken (Royal Canin). Ja, det er dyrt, men det er sunnere for katten. Angående kattesand så har jeg brukt EverClean fra dyrebutikken, veldig fornøyd, men det blir ganske dyrt i lengden. Men valget av kattesand fra matbutikker er ikke aktuelt, for det lukter og alt legger seg i bunnen, og alt må skiftes veldig ofte. Nå kjøper jeg kattesand på Felleskjøpet! Denne er like god som EverClean og MYE billigere! Den heter EasyClean. EverClean (dyrebutikk) 10 kg kr 199. EasyClean (felleskjøpet) 18 kg kr 179.
Gjest Gjest Skrevet 21. februar 2008 #10 Skrevet 21. februar 2008 Vi fikk anbefalt å bruke Cat exclusive i stedet for Everclean i dyrebutikken her. Kvalitenen er visst den samme, men cat exclusive er mye rimeligere enn everclean. Har derfor ikke prøvd everclean, men er supert fornøyd med den andre hvertfall. Sparer både tid og penger på å bruke denne sanda i stedet for div billig kattesand fra matbutikken som vi brukte før. Av mat så bruker vi IAMS kattemat i light- utgaven, da begge katten er kastrerte og ved litt godt hold. Det koster å kjøpe digre poser med kattemat, men så varer de leeenge og.
Gjest Gjest_Mari_* Skrevet 21. februar 2008 #11 Skrevet 21. februar 2008 Vi bruker ANF sin kattemat og cat exclusiv kattestand. Kattesanden koster kun 157 for 15,-kg når en kjøper to pakker om gangen. Genialt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå