Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva kan jeg gjøre for å få kjæresten min til å spise mer?

Til frokost spiste han bare et halvt rundstykke. Sånn er han hele tiden.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det noen spesiell grunn til at du skal få han til å spise mer? Såfremt han ikke er sykelig underernært ser jeg ingen grunn til at han ikke skal få bestemme selv hvor mye, og hva, han spiser?

Skrevet

Sånn var eksen min også. Til slutt dumpet jeg ham.

Skrevet

Jeg spiser ofte ikke frokost. Det er heller ikke sjangs til å få meg til å spise det, for jeg har ikke matlyst om morgenen før etter et par timer etter at jeg våkner.

Spiser han ellers lite? Er han sykelg tynn?

Skrevet
Hva kan jeg gjøre for å få kjæresten min til å spise mer?

Til frokost spiste han bare et halvt rundstykke. Sånn er han hele tiden.

Lag bedre frokost.....

Skrevet

La mannen få velge selv. Er du mor og han et lite barn? Helt ærlig: Flott du bryr deg om ham og om han spiser nok osv. Men spiser han nok resten av dagen, så la ham sitte der med et rundstykke. Vær glad han ete det ihvertfall. Noen er rett og slett ikke frokostmennesker, og har ikke dødd av den grunn. Han er ihvertfall fornuftig nok til å spise "noe" heller enn å vente til lunsj/middag til neste måltid. Og noe er faktisk mer enn ikke noe..

Ikke press i folk mer mat enn de klarer, det kommer det aldri noe bra utav.

Tror du derimot at han har et problem, at han spiser generellt lite og mangler energi/er lavvektig, så ta det opp med ham på en grei måte. Og ikke under frokosten, vanskelige følelser kan gjøre at han mister matlysta helt. Så da det ei stund etter et måltid eller noe slikt, ikke midt oppi.

Skrevet

Nå snakka ikke jeg om bare til frokost, men alle måltider.

Skrevet

Da burde du spesifisert det :). Men gjør da som jeg foreslo: Prat med ham utenfor måltider. Hvordan er helsa? trenger han å legge på seg? Trenger han å slanke seg? (for få måltider kan gjøre forbrenning sløv, og at han da ikke går ned i vekt selv om han selv tror han er "lur" når han spiser lite og sjeldent).

Tilby deg enten at han får spise alene til alle måltider unntatt middag, eller at dere spiser alle sammen så godt dere klarer, om det hjelper på ham? Å ha press på seg hjelper IKKE! men det å spise sammen og prate litt og ha det koselig, det kan gjøre at mat virker ligg mer gøy.

Skrevet

Har han alltid spist like lite eller er dette noe han har begynt med?

Har du spurt han om han har det bra? Virker han sliten, trøtt, uopplagt?

Jeg spiser svært lite om jeg er deprimert eller veldig nedstemt. Ellers spiser jeg helt normalt.

Ikke alle trenger like mye mat for å fungere, men om han spiser veldig lite høres det urovekkende ut.

Skrevet (endret)

Han spiser i hvert fall noe til frokost. Kjæresten min spiser ingenting, han, ofte spiser han bare én gang om dagen. Jeg er litt bekymret over dette, men han er en voksen mann, og jeg kan ikke gjøre så mye med det. Han må ta ansvar for seg selv. Min mann er ikke tynn, og det synes jeg er merkelig. Tror han må ha veeeldig lav forbrenning! Så, du kan si at du er bekymret, men du kan ikke tvinge ham til å spise. Hvis han fungerer i hverdagen, så har han det nok ganske bra.

Endret av Harlekin
Skrevet

eksen min spiste ca ett måltid om dagen, trente som en gal, og kommenterte det dersom jeg spiste sjokolade etc.

han gjorde det for å holde seg i form, og slank.

han var verre enn en jente, takk for kjæresten min i dag som elsker mat og varter opp!

har en venninne som nesten aldri spiser heller, og det er ikke noe i veien med henne, verken spiseforstyrrelser eller depresjon e.l.

Skrevet

Men er han veldig tynn, sykelig tynn? Har han forandret atferd på andre måter? Begynt å trene mye? Sluttet å spise godter? Syntes han det er et problem at han ikke har matlyst/spiser lite?

Dersom det ikke er noe fysisk galt med ham må du nesten la ham velge å spise hvordan han vil selv. Du kan jo minne ham på å da ta vitaminer slik at han ikke får mangelsykdommer. Dersom han har et faktisk problem får du støtte han gjennom dette heller. Da hjelper det ikke å mase på at han ikke spiser, siden dette da eventuellt bare er et symptom på noe annet.

Dersom han ønsker å spise mer kan du jo hjelpe til å motivere med å ha mye god mat, frukt og grønnt i huset lett tilgjengelig.

Det er umulig å gi deg råd når det eneste vi vet er at han spiser lite, det kan jo bety så mangt. Ut i fra den informasjonen kan det jo faktisk være du som har urealistiske krav, for allt vi vet.

Skrevet

Det er noen som kun spiser det som er nødvendig for å dekke sulten. Min sønn f.els. spiser ikke mer enn han må, andre klager over at ungdommene deres spiser et brød om dagen - for min sønn holder et brød nesten hele uken. Og det har han etter sin bestefar som var akkurat samme typen. Når han hadde fått dekket sulten så stoppet han å spise, aldri to porsjoner middag der.

Så hvis spisemønsteret til kjæresten din ikke har endret seg betydelig siden du ble sammen med han, men er sånn som det har vært hele tiden så syns jeg du skal la han spise så mye eller lite som han selv vil.

Min mann blir aldri ferdig med å spise og kan spise døgnet rundt, og det virker som han har en utrolig forbrenning for han legger ikke på seg men så trener han en del også da.

Skrevet

Med mindre han er ordentlig undervektig eller feilernært så syntes jeg ikke du burde legge deg opp i matvanene til et annet voksent menneske på annen måte enn at du prater med ham om det .

Skrevet

Fortell ham at det er usexy at han spiser lite og at han blir alt for pinglete av det.

Hvis han spiser veldig lite til alle måltider er det helt klart noe som er galt. Enten på jobben eller hjemme eller fritiden, eller at han er syk.

Dette har skjedd med meg to ganger, og begge gangene var jeg i dårlige forhold. Tror dette derfor er et signal om at noe fundamentalt er galt.

Skrevet
Fortell ham at det er usexy at han spiser lite og at han blir alt for pinglete av det.

Hvis han spiser veldig lite til alle måltider er det helt klart noe som er galt. Enten på jobben eller hjemme eller fritiden, eller at han er syk.

Dette har skjedd med meg to ganger, og begge gangene var jeg i dårlige forhold. Tror dette derfor er et signal om at noe fundamentalt er galt.

Så han skal tvinge i seg mer mat enn han behøver for å tilfredsstille deg? Og for å bevise at han ikke er syk? Alle som spiser lite er ikke syke i hodet og er årsak til dårlige forhold.

Det må være like ille for de som er tynne og ikke spiser mer enn de må å bli mast på pga. spisingen som det er for de som er overvektige.

Hvis spisemønsteret har blitt betydelig endret i negativ retning så er jeg enig i at man bør bli bekymret, men hvis dette er et kosthold som er normalt for han så ville jeg latt han være i fred utenom å passe på at kostholdet ikke blir for ensidig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...