Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I mars blir jeg (mest sannsynlig;))fast ansatt da det nå har gått 6 mnd siden oppstart i ny jobb.

Jeg har en helt ok begynnerlønn, men den ligger litt i underkant av hva som er gjennomsnittet.

Det jeg lurer på er: Vil det være en generell lønnsforhandling i vår (det snakkes jo hele tiden om "lønnsfesten" også i 2008), som også vil gjelde meg, eller står jeg ene og alene for dette. Burde jeg i så fall, eller uansett, forhandle om høyere lønn nå ved fast ansettelse? Jeg er ikke organisert.

Videoannonse
Annonse
Gjest Revenka
Skrevet

Jeg vet ikke helt hvordan det er når du ikke er organisert, men jeg ville prøvd å forhandle meg til høyere lønn som fast. Jeg har gjort det selv da jeg gikk over til fast etter et vikariat. Jeg fikk først tilbud med samme lønn som jeg hadde da jeg var vikar, og så skrev jeg et brev (mail) til personal om at jeg ønsket høyere lønn siden jeg hadde vært der en stund og var så og si ferdig med opplæringen. Jeg fikk da mail tilbake om at de hadde behandlet saken min på nytt og kunne gi meg høyere lønn.

Mannen gjorde det samme da han gikk fra vikar til fast. Han hadde fått et tilbud, og strøk han over lønnsforslaget, og skrev sitt eget og sendte i retur. De syns det var greit, og han fikk ny kontrakt med bedre lønn :)

En annen ting folk kanskje ikke er klar over er at man skal ha en samtale etter 6 mnd prøvetid, og man har da anledning til å forhandle lønn på nytt. Det gjelder iallefall i staten.

Når det avsettes lokale potter som skal fordeles intert på en arbeidsplass så kan lønnsutvalget sette opp kriterier over hvem som ikke skal prioriteres, som f.eks de som har fått justert lønnen sin i 2008 ved forhandling (ikke vanlig stigning i mai) ikke vil bli vurdert. Slik var det iallefall her hos oss i fjor.

Ellers vil jeg anbefale deg å bli organisert. Da kan du få hjelp å forhandle med arbeidsgiver om du ikke liker å gjøre slikt selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...