Gå til innhold

Ernæringsfysiolog

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så frustrert at jeg må få blåse av litt irritasjon her, og forhåpentlig få gode råd.

Min fastlege sendte meg til en ernæringfysiolog, da jeg er overvektig. Veier 115 kg og trenger hjelp og råd å få satt opp en fornuftig spise-plan. Må si jeg var kjempeskuffet over besøket, da dama pratet kun om hva slags mat jeg skulle spise. Jeg spurte henne gjentatte ganger om spesifik hjelp å sette opp en måltidplan for meg.

Etter 40 minutter og 500,- senere, var jeg ikke noe klokere. Fikk aldri noe spiseplan, men kun en liste over matvarer jeg måtte ikke spise..!!!

Hva slags tull er dette? Trodde poenget var at disse folka -sammen med meg- skulle hjelpe meg å sette opp en konkret måltid plan. Det var jo nettopp derfor fastlegen henviste meg til henne.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For noe tull! At du ikke fikk en kostholdsplan er greit nok, men du skulle fått eksempler på menyer slik at du kan lære å sette sammen din egen måltidsplan...

Det vanlige er at du får en liste over hva du KAN spise, og hva du kan erstatte "ulovlige" matvarer med, samt en 3-4 eksempler på hvert måltid slik at du kan sette sammen en kostholdsplan på egen hånd.

Fikk du vite hvor stort energiinntak du skal ha i løpet av en dag?

For lite energiinntak reduserer forbrenningen, mens for stort gjør at du legger på deg... (det vet du jo sikkert allerede)

Men det som er viktig er jo at du får i deg de næringsstoffene du trenger selv om du kutter ut en del ting...

Kutter du ut noe fra et kosthold må du erstatte det med noe nytt som gir den samme næringen, men som ikke gir samme energiinntak.

Fikk du vite hvor mye av energien som skal komme fra karbohydrater, fett, proteiner?

Ta kontakt med fastlegen din igjen (eller ernæringsfysiologen direkte) og si at du ikke fikk den hjelpen du behøvde, og at du trenger mer konkrete råd! :)

Skrevet

Gå tilbake til ernæringsfysologen og forlang meg hjelp. Det jeg kjennsom som har oppsøkt ernærinsgfysiolag har fått langt bedre hjelp.

Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet
For noe tull! At du ikke fikk en kostholdsplan er greit nok, men du skulle fått eksempler på menyer slik at du kan lære å sette sammen din egen måltidsplan...

Det vanlige er at du får en liste over hva du KAN spise, og hva du kan erstatte "ulovlige" matvarer med, samt en 3-4 eksempler på hvert måltid slik at du kan sette sammen en kostholdsplan på egen hånd.

Fikk du vite hvor stort energiinntak du skal ha i løpet av en dag?

For lite energiinntak reduserer forbrenningen, mens for stort gjør at du legger på deg... (det vet du jo sikkert allerede)

Men det som er viktig er jo at du får i deg de næringsstoffene du trenger selv om du kutter ut en del ting...

Kutter du ut noe fra et kosthold må du erstatte det med noe nytt som gir den samme næringen, men som ikke gir samme energiinntak.

Fikk du vite hvor mye av energien som skal komme fra karbohydrater, fett, proteiner?

Ta kontakt med fastlegen din igjen (eller ernæringsfysiologen direkte) og si at du ikke fikk den hjelpen du behøvde, og at du trenger mer konkrete råd! :)

Nei. Jeg fikk IKKE noe av den info som du nevner her.

Var rådyrt å punge ut 500,- for absolutt ingenting. Jeg skal nevne dette til fastlegen min, at jeg få ikke den hjelpen jeg virkelig trenger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...