Veslejenta Skrevet 4. mai 2003 #23 Skrevet 4. mai 2003 Veslejenta : Må man permitteres etter halvgått svangerskap ? Oj...Det viste jeg ikke.. :o Det er vanlig å permitteres etter halvgått svangerskap fordi tvillinger ofte blir fortidligfødte.
Taurus Skrevet 5. mai 2003 #24 Skrevet 5. mai 2003 Gratulere så mye!!!!!! Det er stort og flott å skulle ha tvillinger, ikke la noen fortelle deg noe annet!!!! Du blir ikke permittert etter halvgått svangerskap. Men du kan risikerer å bli sykmeldt mye tidligere enn de som har ett barn i magen. Dette fordi du selv blir svært sliten, og det er større sjanse for at det to holder seg i magen leeeenge hvis du tar det mer ro. jeg er nå i uke 24, og er enda ikke sykmeldt. Men skal til gyn i morgen, og kommer da til å ta det opp, fordi jeg begynner å føle meg svært sliten. Når jeg er hjemme i helgenne har jeg det kjempefint, med en gang jeg begynner å jobbe og stresset kommer signede kommer tretthet, slithent, kynnere og andre problemer. Selv venter jeg 99% sikkert toeggede. Dette kunne de se pga plassering av morkakene og svært tykk skillevegg mellom de to, pluss andre småting som jeg ikke skjønte. Det ble verifisert av ekspert ved UL. Eneggede kan også ha to morkaker, men det er mer vanlig med felles morkake. Grunnen til at det blir slik forskjell, er tidspunktet egget deler seg på. Hvis det deler seg tidlig (i egglederen), blir resultatet som i et toegget svangerskap. De slår seg ned på forskjellige steder i livmoren og får hver sin morkake. Men er da helt identiske i arvematerialet. Deler egget seg sent, etter festing for eksempel, blir resultatet en morkake og av og til også felles fostersekk. Her er det uendelig mange variasjoner, avhengig av når egget delte seg. Lykke til !!!! Klem fra
Jinx Skrevet 6. mai 2003 Forfatter #25 Skrevet 6. mai 2003 Takk for klemmer og hilsener Jordbær, mari, Adrielle, lin, Revetispa, Sexysadie, Johanna, Kalas og Taurus .. Mari : Var på UL tidlig for å fastsette termin Svangerskapet kan følges her Klem til dere alle
Gjest Anonymous Skrevet 6. mai 2003 #26 Skrevet 6. mai 2003 Hei, Jeg er 27 år og tvilling. Er helt FANTASTISK. Har ALLTID noen å snakke og være med. Vi har mange felles venner, men også "hver våre", slik at omgangskretsen er stor da vi både er med felles venner, og tvillingsøsterens venner... De kommer sikkert til å få et nært forhold, samtidig som de har tid alene, og ikke minst med sine "egne venner", selv om mye er felles.. Vel, ikke alle har det slik da', men de jeg kjenner er veldig nære og STORTRIVES som tvillinger. Da vi var små fikk vi alt likt.Veldig greit egentlig, for da ble det ikke foskjellsbehandling. Men søsteren min hadde rosa som yndlingsfarge og jeg blå, og da var det enkelt for mamma og pappa å kjøpe. Like klær-men ulik farge. I tenårene ble det mer at vi fikk velge selv selvfølgelig...men fortsatt veldig like klær, eller likt i pris. Mamma og pappa har vært UTROLIGE, og vi har følt oss likt behandlet, samtidig som vi har følt at vi har hatt personlige preg og egenskaper... Ps. Mamma fødte vaginalt, og min søster kom 13 min. etter meg. Lykke til
tvillingmamma´n Skrevet 7. mai 2003 #27 Skrevet 7. mai 2003 Gratulerer med tvillingene. Du har så masse å glede deg til. Jeg fikk vite at jeg ventet tvillinger og siden UL ble gjort så tidlig kunne han se at de delte eggsekk og fostersekk og derfor er eneggede. Etter noen uker er dette nærmest umulig å se. Men ikke for å skremme deg, men........ Vannet gikk i uke 21!!!!!!! Lå på føden i 6 uker og tvillingene ble forløst med keisersnitt i uke 27. Dette gikk over all forventning. Ingen hadde trodd at barna mine ville overleve. En ting er et barn i maven uten fostervann, men to!!!! Det skulle egentlig ikke gå an. I allefall ikke så lenge at barna ble levedyktige. Så derfor, ligger de i samme eggsekk og fostersekk (spør legen) SKAL man ( ifølge legene på A-hus) bestandig ta det med ro. Jeg fikk ikke vite dette før det nesten var for sent. Jeg jobbet vanlig og tok ingen spesielle hensyn til svangerskapet bortsett fra de hensyn som er obligatoriske i alle svangerskap. Men ikke sikkert dette er tilfelle hos deg så spør legen din du. Ligger barna i samme eggsekk taes de med keisersnitt dersom du går over uke 25 (må føde vanlig før det). De taes med keisersnitt fordi det er fare for at navlestrengene kan tvinne seg sammen etter at vannet har gått. Kan jo ikke føde begge to på en gang *s*. Tvillingene dine kommer til å ligne hverandre på en prikk, men de blir svært forskjellige som personer. Mine to som nå er litt over 1 år er like som to dråper vann, men utrolig forskjellige i væremåte. Ser du ikke forskjellen på utseende dems (har faktisk litt problemer med det enda hvis det skal gå fort) så merker du det i allefall på temperament, væremåte, latter og stemme. Svangerskap med tvilligner kan like gjerne var e i 40 uker selv om de fleste føder noen uker for tidlig. Har en venninne som gikk i nesten 41 uker. Stort sprik akkurat der. Når man regner ut termin skal man ta utgangspunkt i de 40 ukene. Lykke til i allefall og KOS deg med tvillingene når de kommer. Det glir helt greit når man bare får litt rutine på alt.
Jinx Skrevet 11. mai 2003 Forfatter #29 Skrevet 11. mai 2003 Takk Takk Tvillingmamman, Pearl og gjest... Tvillingmamman : Mine ligger i hver sin "foster pose" som hun kalte det.. Men hun så at de var eneggede for det, trolig pga den tynne hinnen som skilte dem.. Om de deler morkake vet jeg ikke.. Har så utolig mange spørsmål å stille ved neste UL Ja jeg er bekymret for noe slik som du opplevde.. Er begge barna dine friske og sunne nå ? U T R O L I G Jeg vet om farene nå, men fikk ikke vite det av legen min, men av en video jeg så om å få tvillinger.. Der sa legen at det var en kritisk periode ml uke 20-28, og det var om å gjøre å komme over den 28 uke.. For sjansene for at fødselen skulle sette igang var stor.. Nei, de må holde seg der inne ihvertfall til uke 37
Gjest Embla s Skrevet 11. mai 2003 #31 Skrevet 11. mai 2003 Gratulerer Jinx! Også tvillinger da :D ! Så flott! Håper du får et bra svangerskap! Klem Embla s
Padmee Skrevet 11. mai 2003 #32 Skrevet 11. mai 2003 Gratulerer da Jinx. Også tvillinger da, (litt) hjelp. Tror jeg hadde fått panikk med en gang, men det virker jo litt gøyt også da. Min mormor hadde to tvillingbrødre, så det ligger i min slekt også. Jeg føler på meg at jeg kommer til å få tvillinger jeg også en gang. Lykke til iallefall, og kos deg med den voksende magen. Forresten går det fint og ta en utdannelse når en har små barn, det krever bare at en planlegger ting litt bedre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå