Gå til innhold

Hele prosjket budsjett sprakk etter 3 dager

Anbefalte innlegg

Gjest Skulle bli Skrue...
Skrevet

Her bestemt meg for at 2008 skal bli mitt fornuftige år, der jeg faktisk greier å spare litt penger. Inspirert av masse av trådene her har jeg sett på budsjett, hvordan dere løser det osv. OG fant en løsning som passet meg...

Fikk lønning på fredag, betalte/la inn alle regningene mine på fortall, huslån, husleie, studielån osv. Satte 10.000 over på sparekonto og 2.000 på "just in case konto". Tar ut 4.000 kr i kontanter, har bestmt meg for å at jeg leger godt på 1.000 kr til mat og hygge på pr mnd og legger kortet (og 3000 kr igjen hjemme). Lørdag drar jeg å handler, har skrevet handleliste og handler inn basisvarer og osv slik at jeg har middager for hele uken. Kjempefornøyd. Søndag skal jeg ut på langrenn, gratis og morro.... Helt til jeg detter og skader ryggen og nakken, så langt har jeg brukt nesten 15oo på det... Stygg ripe i budsjettet og vet ikke hva jeg skal gjøre. Har aldri vært syk og nå flyr jeg til behandling annenhver dag...

Vet at dere ikke kan hjelpe med da, men er bare så utrolig frustererende når jeg bestemmer meg for å ta tak i økonomien min, så går det på tryne før det starter, snufs

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kommer deg nok over denne kneiken, selv om det kanskje ikke føles slik. Og det er jo til nettopp slike hendelser det er lurt å ha spart opp en "buffer". Så når du kommer deg på beina igjen, fortsett med den gode jobben du startet på, så vil det nok bli bedre på sikt!

Skrevet

huff nå gjorde du meg nervøs her, hehe, skal starte slik som deg imorgen når lønna kommer.

god bedring iallefall da:=)

Skrevet

Er det ikke slike ting "just in case"-kontoen din er til da? :)

Lykke til videre! Både med helbreding av skade og sparing.

Skrevet
Her bestemt meg for at 2008 skal bli mitt fornuftige år, der jeg faktisk greier å spare litt penger. Inspirert av masse av trådene her har jeg sett på budsjett, hvordan dere løser det osv. OG fant en løsning som passet meg...

Fikk lønning på fredag, betalte/la inn alle regningene mine på fortall, huslån, husleie, studielån osv. Satte 10.000 over på sparekonto og 2.000 på "just in case konto". Tar ut 4.000 kr i kontanter, har bestmt meg for å at jeg leger godt på 1.000 kr til mat og hygge på pr mnd og legger kortet (og 3000 kr igjen hjemme). Lørdag drar jeg å handler, har skrevet handleliste og handler inn basisvarer og osv slik at jeg har middager for hele uken. Kjempefornøyd. Søndag skal jeg ut på langrenn, gratis og morro.... Helt til jeg detter og skader ryggen og nakken, så langt har jeg brukt nesten 15oo på det... Stygg ripe i budsjettet og vet ikke hva jeg skal gjøre. Har aldri vært syk og nå flyr jeg til behandling annenhver dag...

Vet at dere ikke kan hjelpe med da, men er bare så utrolig frustererende når jeg bestemmer meg for å ta tak i økonomien min, så går det på tryne før det starter, snufs

Husk å spar på kvitteringene for alle egenandelene. Når du er over kravet til frikort, tar du kvitteringene med på NAV kontoret. Deretter slipper du egenandeler resten av året.

Gjest Gjest- desperat
Skrevet

Sukk, skulle ønske jeg kunne putte 10 000 på sparekonto, ha 4000 i kontanter og 2000 på krisekonto etter å ha betalt faste utgifter...

Jeg har ikke 10 000 utbetalt engang... bare 8000...

Nå er jeg så lei av å ikke ha skikkelig jobb og normal lønn.

Gjest StearinPikken
Skrevet

Ikke vær lei det TS. Dette skjer av og til, tenk heller på hvor flink du er som har begynt å tatt tak i økonomien din. Du har jo just-in-case-kontoen din, og det skal vel brukes til sånne ting?

Skrevet

Joda, er jo sånne ting jeg begynte å lage "just in case" kontoen min, meg jeg hadde liksom håpet at det kom litt penger der før jeg begynte å bruke av den... OG er typisk da, har aldri trengt kiropraktor eller behandlinger for noe i hele mitt liv, og nå flyr jeg fram og tilbake til terapauten. Er det egenandel på kiropraktisk behandling også altså? Det visste jeg ikke...

Og en rettelse til hovedinlegget, jeg har tatt ut 4000 kr som jeg skal klare meg 1 mnd på, altså 1000 kr i uken og det burde gå greit for en person bare til mat og fornøyelser.. Har lagt kortet hjemme, slik at jeg ikke blir fristet til å dra småbelø her og der...

Ja, vet jeg tjener greit, men samtidig så klarer jeg jo ikke å spare noe av det, og aner ikke hva pengene går til. Har bare dratt kortet og brukt opp hele lønna mi på ingenting liksom.

Gjest StearinPikken
Skrevet

Det er lurt å lage regnskap. Da får du oversikt over hva du bruker pengene påhver måned. Selv har jeg et slikt for å få en oversikt over pengene mine og hva jeg bruker dem på.

Det er kanskje litt stress, men det er bare i begynnelsen. Det eneste er at jeg må ta med kvitteringer for alt jeg kjøper.

Slik gjør jeg det:

Har et tomt ark i Numbers/excel og har delt inn i 3 kategorier: Inntekt, utgifter og Resultat. Der skriver jeg ned alt av lønn, hvis jeg har fått penger og "handletur på kiwi".

Så har jeg et spesifisert et som er på et nytt ark. Her er det også 3 kategorier som er: Mat, Bensin og Diverse.

Her skriver jeg ned alt jeg har kjøpt og har jeg kjøpt mer av en ting forandrer jeg antall. Da blir total beløpet forandret.

Det høres mer stress ut enn det er, men det var bare i begynnelsen når jeg skulle sette opp regnskapet. Nå er det bare å skrive inn kvitteringene vær kveld om jeg har kjøpt noe den dagen. Etter jeg begynte med dette har jeg en bedre oversikt og jeg bruker mindre. Jeg bruker eksempelvis ikke 800 kr på kakemenn og julebrus lengere ;)

Gjest AnneShirley
Skrevet

Jeg har (som Stearinpikken) mer tro på å sette seg inn i hva man faktisk bruker penger på og være kritisk til hvert enkelt kjøp, enn å forsøke å "lure seg selv til å ikke bruke penger" med f.eks "ta ut kontanter og legge igjen kortet hjemme"-taktikker.

Selv har jeg alltid med meg kort og kan til en hver tid kjøpe det jeg kommer over. Det som hindrer meg i å gjøre kjøp er kun meg selv. Min egen kritiske sans.

Selv synes jeg det er godt og trygt å alltid vite at jeg "har penger". Både fordi jeg da kan kjøpe gode kjøp og fordi jeg da vet at jeg alltids kan ta taxi hjem om jeg skulle trenge det osv.

Samtidig er det ikke noe vanskelig å unngå å kjøpe ting man ikke trenger og ikke mener er et bra kjøpt dersom man bare er vant til å tenke godt gjennom hvert enketl kjøp og har "ikke kjøpt" som "defalut-verdi" i steden for "kjøp".

En grei holdning er "ikke kjøp for det motsatte er bevist". Da må du overbevise deg selv om at det er et godt og fornuftig kjøpt før du gjør et kjøp. Da er det ikke slik at du må hindre deg selv i å kjøpe, for det er det å ikke kjøpe som er "utgangspunktet".

Skrevet

10 laken på sparekonto og 2 laken på just in case konto....??? Hva i huleste er det du jobber som?

Etter at alle regningene er betalt så er jeg egentlig fornøyd dersom det er noe igjen.

Må si jeg føler skikkelig med deg som må ut med 1500 ja.....merker det helt nede i hjerterota! Tror ikke du vet hva en stygg ripe i budsjettet er engang. Det du har er et lite myggstikk, og du kan betale den regningen flirende hele veien til nettbanken fordi du har fortsatt 500 for uforutsette utgifter + 10000 kroner dersom det skulle være noe annet spesielt.

En stygg ripe i budsjettet vil jeg si er når man må f.eks ut med 15000 i verksted regning på bilen og må kansellere ferietur med barna eller lignende.

Skrevet

Kjære snille sure gjest...

Problemet omhandlet da virkelig ikke at jeg ikke har råd til behandlingen. Men at jeg nettopp fordi jeg har en god inntekt (eller den er ganske normal, men pga at jeg arvet har jeg minimale bokostnader) så er det irriterende at jeg aldri klarer å spare noe av det. At jeg alltid betaler regninger og bruker resten. Det jeg sier er at det er typisk at når jeg endelig bestemmer meg for å få orden på ting og begrense pengeforbruke og er motivert til det, så er det noe som velter hele opplegget før det har begynt... Og det må vel være lov å irritere seg for det??

Takk for tips om å sette opp budsjett, skal gjøre det når jeg kommer hjem

Gjest Gjest- desperat
Skrevet
Og en rettelse til hovedinlegget, jeg har tatt ut 4000 kr som jeg skal klare meg 1 mnd på, altså 1000 kr i uken og det burde gå greit for en person bare til mat og fornøyelser.. Har lagt kortet hjemme, slik at jeg ikke blir fristet til å dra småbelø her og der...

Ja, ja, 1000 er vel sånn omtrent det vi skal leve som er 2 personer, for en hel måned.

Så selv om jeg skjønner at du vil slutte å svi av penger uten å vite hva du bruker dem til, og jeg ønsker deg god bedring... Så har jeg ikke så veldig medfølelse med deg, dessverre.

Skrevet

Du har tatt tak i økonomien, og "just in case"-kontoen din er jo for nettopp slikt som dette. Sparekonto og for den saks skyld.

Du har ikke "gått på trynet" fordi du flyr til kiropraktor. Og ja - ta vare på kvitteringer , for du kan få tilbake en del. Snakk med kiropraktoren din om dette, hun/han har et skjema på dette som skal fylles ut (tror jeg)

Så lenge du klarer å holde budsjettet ditt ellers, med 4000 i måneden, så bør du være fornøyd. Det kan dukke opp ting underveis som drar mer penger enn forventet, og det er derfor man har en buffer (sparekonto) så man ikke går på trynet når det skjer.

Sett opp et regnskap, slik som forklart over. Da ser du hva du bruker penger på - og hvor du evt kan stramme inn.

Skrevet
Ja, ja, 1000 er vel sånn omtrent det vi skal leve som er 2 personer, for en hel måned.

Det er utrolig lite. Hvordan klar du det?

Gjest Gjest -desperat
Skrevet
Det er utrolig lite. Hvordan klar du det?

Når man må, er det utrolig hva man klarer...

Er blitt "flink" til å følge med i butikkene når de legger ut varer på dato til halv pris.

På fredag kjøpte jeg en stor boks nakkekoteletter med 9 store koteletter i, til 60 kroner. Så nå blir det fest, fire middager i boks.

Følger med på tilbudskjøttdeig til ca 20 kr, det blir middag i to dager.

Ellers går det mye i ris, spaghetti og makaroni som gir mye for pengene.

Pålegg er stort sett billig syltetøy og av og til en pakke leverpostei. Kjøttpålegg spiser vi bare til høytider.

Baker store foccaciabrød og spiser ved siden av det meste.

Eneste luksusen er brød fra bakern. 20,- per brød som fryses i halve, og da har vi hvert halve brød i 3-4 dager.

Skal vi kose oss kjøper vi billig mikropopcorn, da har vi lørdagskos tre helger for en 10'er...

Eneste savnet er at jeg gjerne skulle spist mer frukt og grønt, men det går ikke. Passer på å spise hvis det står fremme når vi er på besøk.

Håper virkelig av jeg snart får en fast jobb! Det sliter å ha så lite å rutte med.

Skrevet

Vi har hatt budsjetter for godt over 2 år nå (men vi gjør opp budsjettet i slutten av måneden, bare for å holde oversikt over forbruk, hvis det er mye for noe for en måned, kutter vi ned den neste).

Det jeg har lært er at de kostnadene som kommer helt uventet, er helt vanvittig store. Det er dyrt og ha en bil, det er dyrt å ha problemer med hvitevarer hjemme, medisiner, osv.

Så vi har godt lagt merke til at vår 'ekstra' beløp per måned er den som alltid er verst. Vi klarer helt fint med å spare på mat, på husholdning, ikke kjøpe mye klær og andre ubrukelige ting.

Men da skjer de noe plutselig, og en må ta en reise hjem (vi bor begge relativt langt fra hjemme, jeg bor jo nå i et helt annet land), igjen budsjettet sprengt.

En må bare ta det som det kommer. Hvis du sparer 9000 en måned og 10 000 den andre - greit nok - i det minst sparer du. Det er ikke de beløpene som er viktige, men holdningen. Det kommer alltid uventede hendelser, men så langt du klaere å holde hode klart og ikke bruke penger på alt mulig, da er alt greit i lengre sikt.

Lykke til med sparingen! :)

Skrevet

jeg vet at du ikke synes dette var en god begynnelse, men jeg er ikke helt enig med deg der. du fikk en liten oppvekker før du egentlig kom igang i forhold til hvor viktig det er å spare, dersom dette hadde skjedd en måned før, og i slutten av måneden og du hadde allerede brukt det meste av lønnen din, hva hadde du gjort???? du fikk merke hvor viktig dette er og det gjør det kanskje lettere å holde seg til planen... Selvsagt synes jeg synd på deg fordi du er skadet, men pga av pengene nei.. tror det var bra jeg.. lykke til!!!!

Gjest Fornøyd Skanidabanken kunde
Skrevet

Føler med deg trådstarter og ønsker god bedring - håper du snart blir bra.

Jeg har Skandiabanken og der har man en sak som heter "Min økonomi". Dvs. at alt man betaler i nettbanken eller bruker kort på kan man lage regnskap av - og det blir da et månedsregnskap. Man kan flytte postene til "husleie, klær, lån, strøm" etc.

Det andre positive med Skandiabanken er at man kan lage så mange kontoer man bare vil. Jeg lar lønningen min gå inn på en annen kto enn jeg har kort på og en gang pr uke har jeg en fast overføring til kortkto som jeg da kan handle for. Dermed kan jeg ikke gjøre store impulskjøp uten å overføre mer penger til kortkonto. På en måte "lurer jeg meg selv" til å tro at jeg har mindre penger enn jeg har. Jeg har brukt dette systemet nå i 3/4 år og det er første gang jeg er i nærheten av å holde meg til et budsjett (som jeg har hatt i mange år i Excel).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...