Gå til innhold

Skrev mail til læreren i dag?

Anbefalte innlegg

Gjest Chrizzy
Skrevet (endret)

Jeg bor 3 minutter unna skolen. I går hadde min sønn som går i 2. klasse vaksinasjon på skolen. Jeg hadde en time samtidig hos jordmor samme morgen, og noe har skjedd for jeg hadde helt glemt av vaksinasjonen. Gutten min kom hjem med plaster og snakket om dette. Han var litt lei seg for at jeg ikke hadde vært der, de andre foreldrene va jo der. Det stod altså i et skriv vi fikk uken før at foreldrene skulle være med.

Dere skjønner sikkert hvor mye dette skjærer i hjertet, jeg blir helt på gråten bare jeg tenker på dette. Det fikk meg til å skrive en mail til hans lærer. Det var en høflig mail, der jeg skrev at det var min feil, at jeg ikke ville skyve ansvaret fra meg, men at jeg ville bare komme med et lite hjertesukk på min sønns vegne. Det er jo ikke hans feil at moren er vimsete og glemsk, og siden jeg bor så nært så skulle jeg ønske at de kunne tatt en tlf. til meg å bare hørt om jeg kanskje hadde glemt det og om jeg ikke ville hive på meg klærne og komme bort. Jeg sendte mailen og nå sitter jeg her og lurer på om det var litt dumt av meg? Er det kanskje storforlangende?

Endret av Chrizzy
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det virker veldig storforlangende, ja! Læreren kan jo ikke vite at du hadde tenkt å være der? Da jeg gikk på skolen var det aldri noen som hadde med seg foreldrene for å ta vaksine. Da var det bare alle sammen rett ned i kø hos helsesøster, og ferdig med det. Læreren kan jo ha tenkt at du mente sønnen din var moden nok til å klare dette selv, eller at du var på jobb og ikke kunne komme, eller hva som helst. Da hadde det virket frekt å ringe deg for å høre hvorfor du ikke kom.

Det er dessuten ikke lærerens ansvar å huske på slike ting for deg.. Det får da være måte på hva lærerne skal måtte gjøre. De skal ta ansvar for elevene, det å ringe rundt til foreldre for å minne dem på ting er -ikke- deres jobb.

Skrevet

Så lenge du holdt en så høflig tone som du sier, er det vel ok å ønske seg noe slikt, men ærlig talt synes jeg ikke at man kan forvente at lærerne gjør noe slikt. Lærerne kan jo ikke vite grunnen til at du ikke var der. Dessuten var foreldrene mine aldri til stede når jeg fikk vaksiner på skolen, så jeg tror nok at sønnen din klarer slikt alene.

Gjest Chrizzy
Skrevet
Jeg synes det virker veldig storforlangende, ja! Læreren kan jo ikke vite at du hadde tenkt å være der? Da jeg gikk på skolen var det aldri noen som hadde med seg foreldrene for å ta vaksine. Da var det bare alle sammen rett ned i kø hos helsesøster, og ferdig med det. Læreren kan jo ha tenkt at du mente sønnen din var moden nok til å klare dette selv, eller at du var på jobb og ikke kunne komme, eller hva som helst. Da hadde det virket frekt å ringe deg for å høre hvorfor du ikke kom.

Det er dessuten ikke lærerens ansvar å huske på slike ting for deg.. Det får da være måte på hva lærerne skal måtte gjøre. De skal ta ansvar for elevene, det å ringe rundt til foreldre for å minne dem på ting er -ikke- deres jobb.

Nå er det slik at vi fikk et brev uken før der det stod at foreldrene skulle være med. Resten du skriver er jeg enig i, men kan hende denne høflige og milde mailen gjør at det blir lettere å ringe meg om noe slikt skulle skje igjen. For det er nok absolutt et poeng i det at det kan jo være at noen ville oppleve det som støtende at de ringer i en slik situasjon, jeg vet ikke. Terskelen for å ta kontakt skal være lav, begge veier, det er jo i barnas interesse.

Skrevet

Har forståelse for at du har dårlig samvittighet overfor sønnen din nå.

Men, skolen kan da ikke ta ringerunde når en foreldre ikke dukker opp. De er sikkert vant til at flere foreldre ikke møter, å grunnen kan være jobb, så hvordan skal læreren da kunne vite at det var din glemmsomhet som var din grunn til ikke å møte.

Gjest Chrizzy
Skrevet
Så lenge du holdt en så høflig tone som du sier, er det vel ok å ønske seg noe slikt, men ærlig talt synes jeg ikke at man kan forvente at lærerne gjør noe slikt. Lærerne kan jo ikke vite grunnen til at du ikke var der. Dessuten var foreldrene mine aldri til stede når jeg fikk vaksiner på skolen, så jeg tror nok at sønnen din klarer slikt alene.

Ja, det var kune et hjertesukk og et ønske. Jeg skrev selvfølgelig at jeg ikke ville skyve ansvaret over eller at jeg forventet meg det, bare at om de hadde hatt tid så hadde jeg satt stor pris på det. Som sagt, det kom et skriv der det stod at vi skulle være med. Jeg spurte sønnen min om de andre foreldrene var der og han sa at de var det, det er jo sikkert det som ble sårt for han. Ellers så tror jeg at han klarer noe slikt helt fint, er bare kjedelig at han er den eneste som måtte gjennom dette uten mamman eller pappan sin der. Det ville jeg også ha syntes som lærer.

Gjest nextlife
Skrevet

Synes det var en helt ok reaksjon, jeg. Regner med at gutten også ventet på deg, og dette burde læreren ha fanget opp.

Gjest Chrizzy
Skrevet
Har forståelse for at du har dårlig samvittighet overfor sønnen din nå.

Men, skolen kan da ikke ta ringerunde når en foreldre ikke dukker opp. De er sikkert vant til at flere foreldre ikke møter, å grunnen kan være jobb, så hvordan skal læreren da kunne vite at det var din glemmsomhet som var din grunn til ikke å møte.

Nei, skolen skal ikke det, men de kan faktisk gjøre det. En dag her hadde han glemt matpakken sin hjemme, da ringte de og jeg sprang bort med den, så de kan jo.

Gjest Chrizzy
Skrevet
Synes det var en helt ok reaksjon, jeg. Regner med at gutten også ventet på deg, og dette burde læreren ha fanget opp.

Ja, akkurat det gjør meg ekstra trist, at de ikke så det, for han var veldig sår på grunn av dette. :tristbla:

Skrevet

Er vel ikke dine barns lærere som skal passe på at du holder avtalene dine, da. Så ja - jeg syns du er storforlangende.

Skrevet
Ja, det var kune et hjertesukk og et ønske. Jeg skrev selvfølgelig at jeg ikke ville skyve ansvaret over eller at jeg forventet meg det, bare at om de hadde hatt tid så hadde jeg satt stor pris på det. Som sagt, det kom et skriv der det stod at vi skulle være med. Jeg spurte sønnen min om de andre foreldrene var der og han sa at de var det, det er jo sikkert det som ble sårt for han. Ellers så tror jeg at han klarer noe slikt helt fint, er bare kjedelig at han er den eneste som måtte gjennom dette uten mamman eller pappan sin der. Det ville jeg også ha syntes som lærer.

det er desverre sånn at det alltid er ett eller flere barn som må møte opp uten foreldre. det er lite lærerne kan gjøre med det siden de ikke kan tvinge foreldre til å stille opp på alt. kan hende læreren setter deg i båsen av den type foreldre siden h*n ikke ringte deg.

Gjest Chrizzy
Skrevet
Er vel ikke dine barns lærere som skal passe på at du holder avtalene dine, da. Så ja - jeg syns du er storforlangende.

Vi får høre hva hun synes :) Slik jeg kjenner henne som lærer så trr jeg at dette bare vil gjøre det lettere for henne å ta kontakt om en lignende situasjon skulle dukke opp igjen. Hun har nok heldigvis den evnen som lærere bør ha, at de tenker på barnas behov først og fremst.

Gjest Chrizzy
Skrevet
det er desverre sånn at det alltid er ett eller flere barn som må møte opp uten foreldre. det er lite lærerne kan gjøre med det siden de ikke kan tvinge foreldre til å stille opp på alt. kan hende læreren setter deg i båsen av den type foreldre siden h*n ikke ringte deg.

Nei uff, det skulle ikke være noen grunn til det. Hun vet at jeg er en engasjert mamma som alltid vil være der for han. Kan hende hun trodde jeg hadde gått i fødsel eller noe da :ler: (Har 12 dager til termin)

Skrevet

Du var ikke storforlangen.

Syns skolen var storforlangen når de forlangte at foreldrene skulle være der.De må jo regne med at ikke alle foreldrene kan og det da kan være at noen barn ikke har foreldrene sine der.

Skrevet
Nei, skolen skal ikke det, men de kan faktisk gjøre det. En dag her hadde han glemt matpakken sin hjemme, da ringte de og jeg sprang bort med den, så de kan jo.

Selsagt kan skolen, men det skal da ikke være en fast vane at skolen ringer deg hver gang det er noe. Kanskje de mener at det er ok å ringe en gang, men de kan ikke følge opp en mor som stadig glemmer. Da er det faktisk du som må ta deg sammen, og ikke skolen.

Gjest Elfrida
Skrevet

Jeg tror det er fint for læreren å vite at hun bare kan ringe hvis det er noe, det er nok ikke alle foreldre som er like enkle å ringe til. Det er lurt å gjøre den terskelen lav dersom du ønsker tett kontakt med skolen.

Men du kan ikke forvente at du alltid vil få påminnelse hvis du skulle ha glemt noe, og det virker det heller ikke som du gjør.

Skrevet
Ja, akkurat det gjør meg ekstra trist, at de ikke så det, for han var veldig sår på grunn av dette. :tristbla:

Hva vet du om de ikke så det? Det kan det godt hende de gjorde. Men at de antok du ikke kunne/ville komme. Og da er det ikke deres jobb å ringe for å forhøre seg om hvorfor du ikke stiller. Det var nesten garantert noen andre foreldre som heller ikke stilte, men sønnen din la nok bare merke til at mange hadde med seg foreldrene, og dette ble til alle i hans øyne. Det er ikke alle som har mulighet til å ta seg fri fra jobben for å være til stede ved en helt vanlig vaksinasjon (da jeg gikk på skolen var det da -ingen- som hadde med seg foreldrene til dette).

Hvordan hadde du likt det om du satt på jobb og ikke kunne komme selv om du ville, og så ringte det en lærer og lurte på hvorfor du ikke stilte opp for sønnen din?

Lærerne er -helt- vant til at enkelte foreldre ikke stiller opp, enten fordi de ikke gidder eller fordi de ikke kan. De kan ikke bruke tiden sin på å ringe rundt til alle disse og mase på dem for at de ikke kommer. Ja, de -kan-, men de har da virkelig andre ting å bruke tiden sin på. Og som sagt over, hvis det er fordi foreldre ikke -kan- stille, så blir foreldrene antageligvis sur om de blir mast på, og føler seg anklaget for å være dårlig forelder som ikke stiller opp for barnet. Og da er det plutselig "de bedritne lærerne som ikke evner å sette seg inn i at andre må jobbe" osv.

Gjest Chrizzy
Skrevet
Jeg tror det er fint for læreren å vite at hun bare kan ringe hvis det er noe, det er nok ikke alle foreldre som er like enkle å ringe til. Det er lurt å gjøre den terskelen lav dersom du ønsker tett kontakt med skolen.

Men du kan ikke forvente at du alltid vil få påminnelse hvis du skulle ha glemt noe, og det virker det heller ikke som du gjør.

Ja, jeg håper, tror og regner med at dette bare vil gjøre terskelen for kontakt enda lavere. Vi har hatt kjempefin kontakt de her 2 årene og kanskje akkurat det er grunnen til at jeg "turte" å sende den mailen til henne, hadde det vært en annen lærer hadde jeg kanskje ikke gjort det. Og du har rett i at jeg ikke forventer at de skal passe på saker for meg, den eneste grunnen til at jeg skrev dette var fordi jeg var så fryktelig lei meg på hans vegne og at jeg ønsker at han aldri skal ha det slik igjen (om det er jnoe vi kan gjøre med det), om denne mailen kan hjelpe så er det bare kjempebra.

Gjest Chrizzy
Skrevet
Hvordan hadde du likt det om du satt på jobb og ikke kunne komme selv om du ville, og så ringte det en lærer og lurte på hvorfor du ikke stilte opp for sønnen din?

Joda til resten. Men akkurat det du spør om her, med den mailen vil jeg håpe at hun skjønner at jeg aldri ville ta noe slikt opp negativt, for det eneste som betyr noe for meg er at han ikke skal ha det slik.

Skrevet

Er det vanlig å ha med foreldrene når man skal ha vaksine?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...