Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Dr Zoidberg
Skrevet

Noen her som har erfaring eller kjenner til hvordan man går frem for å komme i kontakt med forlag for utgivelse av bok?

Har begynt å skrive på neo som jeg selv er veldig fornøyd med. Men jeg kunne trenge litt råd og vink på veien, og selvfølgelig hadde det vært flott å oppnå å få det trykket noenplass.

Så, noen som vet? Råd og vink mottas med ellevill glede og hemningsløst takk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde jeg vært deg så ville jeg ringt eller mailet ulike forlag og spurt om fremgangsmåten rett og slett.

Nå vet jo ikke jeg hva du skriver,men Kagge forlag og hvis Dinamo har eget så ville de vært aktuelle for meg.

Lykke til! :D

Gjest Dr Zoidberg
Skrevet

Vel, det har vokst seg til en aldri så liten fortelling om hvordan ting blir som de blir, mellom par. Veldig stedsbestemt med velkjente scenarier fra Bergen, og med velkjente klassiske situasjoner mellom kvinne og mann.

Jeg tror det blir å ende på straks 270 sider ca.

Tenkte på det å maile eller skrive brev, det å ringe er jeg ikke helt sikker på om jeg tør.

Gjest M-ling
Skrevet

Jeg tror du kan levere inn manus til ulike forlag - og sette deg ned og vente på svar...

Men forslaget om å ringe (eller maile da, om du vil ;) ) er nok det beste.

Gjest Dr Zoidberg
Skrevet

Får vel bare manne meg opp og finne frem telefonstemmen.

Skrevet

Sjå etter på websidene til forlaga om dei skriv noko, som t.d. Gyldendal gjer.

Gjest gjest1
Skrevet

hvis du titter på denne linken her: http://www.poeten.no/ finner du sikkert noen som kan hjelpe deg. Tror det finnes et diskusjonsforum der du kan spørre om slike ting :)

Gjest Hilde K S
Skrevet

Har ingen tips å gi. ville bare si at boken høres spennede ut og at jeg gleder meg til å lese den !

Gi tilbakemelding om hvordan det går, synes dette var spennende jeg !

Gjest Anonymous
Skrevet

Send bare inn til ett forlag om gangen - ikke diskett, men utskrift, halvannen linjeavstand og god marg. Akkurat nå (mai) passer det bra, fordi forlagene er stort sett ferdig med vårinnspurten.

Du får svar i løpet av fire til åtte uker - men først en bekreftelse på mottatt manus.

Dersom forlaget finner det interessant, setter de gjerne en ekstern konsulent til å gå gjennom manus.

Da får du en uttalelse - og må evt. gjøre diverse forandringer.

Fem prosent av innsendte manus får konsulentuttalelse - og en del av disse blir utgitt. Men om du ikke lykkes ved det første forlaget, - uten konsulentuttalelse osv. - så ikke gi opp - send manuset videre. Husk at Ambjørnsen først fikk napp ved sin 11. innsendelse. Manuset hadde han da lagt i skuffa og heller skrevet et nytt, men det ble senere utgitt - tror han rettet litt på det.

Og en god ide er å få venner til å lese gjennom manuset - noen du stoler på og som har litt peiling - i alle fall må de like å lese.

Kagge forlag utgir kun romaner av kjentfolk - som har fått i oppdrag å skrive bok - med god hjelp av konsulenter. Har jeg hørt.

Noen bøker (kioskromaner) er deler av handlingen skrevet av konsulenter - altså et samarbeid - men der forfatteren står som forfatter og konsulenten som konsulent. Forfatteren tar selvsagt hoveddelen.

Lykke til da! Det høres spennende ut! :D

Gjest Anonymous
Skrevet
Send bare inn til ett forlag om gangen - ikke diskett, men utskrift, halvannen linjeavstand og god marg. Akkurat nå (mai) passer det bra, fordi forlagene er stort sett ferdig med vårinnspurten.

Du får svar i løpet av fire til åtte uker - men først en bekreftelse på mottatt manus.  

Dersom forlaget finner det interessant, setter de gjerne en ekstern konsulent til å gå gjennom manus.

Da får du en uttalelse - og må evt. gjøre diverse forandringer.  

Fem prosent av innsendte manus får konsulentuttalelse - og en del av disse blir utgitt. Men om du ikke lykkes ved det første forlaget, - uten konsulentuttalelse osv. - så ikke gi opp - send manuset videre. Husk at Ambjørnsen først fikk napp ved sin 11. innsendelse. Manuset hadde han da lagt i skuffa og heller skrevet et nytt, men det ble senere utgitt - tror han rettet litt på det.  

Og en god ide er å få venner til å lese gjennom manuset - noen du stoler på og som har litt peiling - i alle fall må de like å lese.  

Kagge forlag utgir kun romaner av kjentfolk - som har fått i oppdrag å skrive bok - med god hjelp av konsulenter. Har jeg hørt.  

Noen bøker (kioskromaner) er deler av handlingen skrevet av konsulenter - altså et samarbeid - men der forfatteren står som forfatter og konsulenten som konsulent. Forfatteren tar selvsagt hoveddelen.  

Du trenger ikke ringe først - de ringer deg, gjerne - dersom det er noe de lurer på. Men har du spørsmål - så gå på hjemmesiden til forlaget - der får du svar på det meste.

Lykke til da! Det høres spennende ut!  :D

Gjest Kira
Skrevet

Jeg har null peil på det - men ville bare si lykke til, jeg, WildThing. :)Lenge siden det var pizza-tid, altså. :ler:

Gjest Dr Zoidberg
Skrevet

Takk for mange gode tips, jeg har allerede snakket med en person som skal se på greiene som er ferdige. Lover å fortelle hva som skjer!

Pizza, Kira? My place or yours? ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...