Karmela Skrevet 19. februar 2008 #1 Skrevet 19. februar 2008 Ønsker å anskaffe oss hund, og har hatt kontakt med eigere av en Pyrineisk Mastiff - som må omplassere den. Har noen erfaring med rasen, eller kan fortelle litt om den? På forhånd takk!
Søs Skrevet 20. februar 2008 #2 Skrevet 20. februar 2008 Annbefaller deg å ta en tur inne på Canis sitt forum. Veldig mange hundefolk der inne (canis.no)
Gjest Gjest Skrevet 21. februar 2008 #3 Skrevet 21. februar 2008 Jeg har vokst opp med pyrineerhund (nesten helt lik mastiffene, men med mindre farge). Det er herlige hunder! De har godt gemytt, er veldig tålmodige, går bra sammen med barn. Det er ganske store og tunge hunder, særlig hannene, så de trenger litt plass, både i bolig og eventuell bil. De er også veldig sterke, så enten må du være veldig flink med båndtrening, eller så må du være sterk nok til å holde igjen (med mindre du -liker- å henge som et slips etter bikkjen, selvsagt ). De er også veldig intelligente. Og de har veldig sterk egenvilje.. De kan være veldig utspekulerte, og være skikkelig oppfinnsomme for å få viljen sin. Den ene hunden vi hadde var krystallklar på hvor hun ville gå på tur. Hvis hun ikke fikk gå inn den veien hun ville, hendte det at hun la seg rett ned i veien og nektet plent å gå noe sted... Veldig festlig i tiden før mobilen kom. En gang ble vi stående nedi veien i over to timer og krangle om hvor vi skulle gå. Bikkjen la seg rett ned med ryggen til meg og mulket. (Når disse hundene ikke får viljen sin, må du regne med demonstrativ surmuling..) Hun kunne også finne på å lage "gaaah, jeg blir kvalt, slemme damen kveler meg!"-lyder hvis man dro i båndet når det kom andre mennesker forbi. Selvsagt etterfulgt av et slu blikk på meg for å sjekke om jeg så flau ut. En annen av hundene (i tiden etter mobilen, takk gud) hatet å gå på tur i regnvær. Da kunne han godt finne på å late som om han var skadet. Halte halte, piiiv, klyyynk, se patetisk og ynkelig opp på meg og holde oppe labben. Halte litt til.. Piiistre. Og så når jeg ble tilstrekkelig bekymret og ringte for å få noen til å hente oss med bil og kjøre oss hjem, så satt han opp en frisk jogg med en gang han fikk øye på bilen som kom for å redde ham ut fra regnet. Ikke tegn til halting da, nei. Og så det triumferende blikket han sendte meg når han hoppet inn i bilen... Sleske dyret. De er fjellhunder, og trives som regel best når de får gå på tur i skog og mark. Alle hundene vi hadde likte seg definitivt best i fjell, når det var litt opp-og-ned-bakker. Hun ene kunne bli direkte sur hvis vi prøvde dra henne med å rene "bortoverturer". Så du bør gå på tur med dem ute i naturen, ikke bare på asfalt og langs veier. De er gjeterhunder. De liker å holde flokken samlet, så når hele familien går på tur, liker de best at alle holder seg i en fin liten klynge. De kan også læres bra opp til å passe huset. Siden de er intelligente går det fint å lære dem kunster. Men siden de er så sleske, så er problemet å få dem til å gjøre kunstene utenom når det passer dem å gjøre det... Våre hunde har hatt en tendens til å se hånlig på oss når vi ber dem om å gjøre noe. "helt uten belønning? Hah, det kan du jo tro, ja!" Mens hvis de vil noe og skal smiske, så er det ikke måte på hvor de gir labb og legger seg ned og ruller rundt og jeg vet ikke hva. Siden det er en omplasseringshund regner jeg med at det ikke er en liten valp. Da spørs det hvor god oppdragelse den har fått. Disse hundene skal helst oppdras fra de er liten av, før de har blitt så sta. Hvis de er blitt vandt til å tygge på møbler, f.eks., så er det ikke lett å få en voksen hund til å slutte med det. Og siden de er så store, så kan de gjøre mye skade på liten tid. Noen venner av mine foreldre fikk f.eks. en helt ny skinnsalong regelrett spist opp i løpet av den tiden det tok dem å handle melk og brød... De har mye pels, og røyter en god del. Lange hvite hår. De er overalt, alltid. Også i dine kollegaers lunsj. Og middagen deres når de kommer hjem. Du kan faktisk samle opp håret og strikke genser av det, ullen deres er veldig varm. Vi har sett flere fuglereir i nabolaget foret med pyreneerpels, for å si det slik De trenger ikke klippes og stelles så mye, dog, pelsen er lettstelt (men å bade dem er ikke alltid like lett, 60 kg bikkje som ikke liker få såpe i øynene kan være en utfordring. Så kort oppsummert: snille, godmodige, tålmodige, intelligente, sta, slu, liker turer i skog og mark, trenger plass, røyter. Jeg vet ikke om det finnes en egen klubb for pyrineisk mastiff, men det finnes en Norsk Pyrineerhundklubb. Du kan jo ta kontakt med dem for mer informasjon.
Karmela Skrevet 25. februar 2008 Forfatter #4 Skrevet 25. februar 2008 Tusen takk for tips! Måtte le lenge og høyt av det siste innlegget der Skal sjekke ut nettsiden, thanks a lot søs :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå