Gå til innhold

Særemne om barnelitteratur

Anbefalte innlegg

Skrevet

Spør her fordi det sikkert er mange foreldre og barnevante mennesker i dette forumet. Skal nå ha særemne om barnelitteratur hvor problemstillingen er hvilke virkemidler som blir brukt for å nå frem til barna, samt hvilke budskap forfatterne prøver å formidle... Så lurer jeg på hva jeg kan gjøre for å få til dette best mulig.. Hva skal jeg legge vekt på, hva skal jeg lete etter, hva er viktig å få med +++++ Har ikke kommet så godt i gang enda så forslag til andre problemstillinger/forandringer mottas også gjerne.

Skrevet

Er det barnelitteratur generelt, eller har du tenkt å fokusere på noen spesielle forfattere? Hvis sistnevnte, kan du f.eks. finne mye spennende i Zinken Hopps bøker (bl.a. i Trollkrittet, som bruker masse virkemidler i tekst og bilder) Eller kanskje se hva som ble regnet som "revolusjonerende", "uhørt" etc gjennom tiårene - bl.a. fikk Astrid Lindgren i sin tid mye kritikk fordi Pippi Langstrømpe brøt med de tradisjonelle normene. Nå har barna bøker som bl.a. "den lille muldvarpen som ville vite hvem som hadde bæsjet på hodet hans", osv - uten at noen reagerer.

• 2 uker senere...
Skrevet

Hei!

Jeg jobber med barneradio, og mye med litteratur. For noen år siden skrev jeg særemne om barnelitteratur. Da valgte jeg en ganske spesifikk innfallsvinkel; framstilling av familiekonstellasjoner i barnelitteraturen opp gjennom tidene. Jeg skrev en sammenlignende analyse av representative barnebøker fra flere forskjellige tiår. (Pippi, Aurora, Albert Åberg, Kurt osv.)

Det hjelper masse å ha så innsnevra problemstilling, da vet du hva du skal lete etter i bøkene. Hvis du vil analysere hvilke budskap forfatterne vil komme med, er det kanskje fint å velge et tema. For eksempel:

-døden (Pippis mamma, Brødrene Løvehjerte, Farvel Rune)

-vold (Mio, min Mio, Sinna mann)

-søskenforhold (Tommy og Annika, Lotta og storesøsknene, Olle og Kerstin i Bakkebygrenda)

-kjønnsroller (Sterke Pippi, Kurt som føler seg truet av sin arkitektutdannede kone, Albert Åberg som bor med far, Auroras hjemmeværende far)

Dette gjør bokutvalg og analyse lettere.

Jeg kan anbefale "Pippi og Sokrates- Et filosofisk drikkegilde i Villa Villekulla", "Symposiet i Kardemommebakkeskogen. En filosofisk fest i Thorbjørn Egners ånd" og "Harry Potter- en filosofisk trollmann" av Jørgen Gaare og Øystein Sjaastad. Det er filosofiske analyser av de overnevnte forfatterskapene, og absolutt lesverdige- ikke så tunge som titlene kanskje tilsier. Her fant jeg mye gull. Senere har jeg også intervjuet Øystein Sjaastad, som hadde mye å komme med. Kan også anbefale å ta en telefon til Ingjerd Traavik ved Høgskulen i Volda. Hun har masse interessant å komme med, og kan egne seg som muntlig kilde.

Det samme med litteraturviteren Nina Med, som har skrevet masteroppgave om heltinner i barnelitteraturen.

Gjest *Mim*
Skrevet

Sier meg bare enig i at du bør pøve å snevre inn problemstillingen mest mulig. Å se på nyere bildebøker kan være spennende. Kanskje ta for seg bildebøker som slett ikke egner seg for små barn? Det har kommet en del bildebøker for eldre barn og ungdom i det siste.

Sinte jenter kan også være et brukbart tema. Det har blitt en del av dem etterhvert. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...