Gjest TS Skrevet 18. februar 2008 #1 Skrevet 18. februar 2008 Hei. På lørdag ble min 3 mnd. nye britisk korthår klemt av et tungt bord. Jeg har en datter på 4.5 år som var i nærheten når dette skjedde. Vet ikke helt om det skjedde tilfeldig eller jenta mi gjorde det. Katten hylte og skrek. Han fikk ikke bruke laben sin og holdt den oppe. Vi var hos veterinæren. Han tok røntgen bilder, undersøkt pusen og ga bedøvelse. Han fant ingenting ut. Det er ikke noe beinbrudd. Siden lørdag kan ikke pusen trå på laben og halter. Han holder laben sin oppe. Har dere hatt noen slike tilfeller? Blir laben bra igjen som før? Hvor lenge kan dette være? Jeg er så bekymret for pusen.
Gjest Skrevet 18. februar 2008 #2 Skrevet 18. februar 2008 Godt mulig han har klemt den ganske godt og faktisk forstuet den. En katt som vennina mi har datt ut fra 4 etasje og brakk labben. Dette måtte den fikse selv og det gikk et par uker før den gikk igjen. Derimot hvis den viser at den har smerter så ville jeg muligens ringt en annen dyrlege og hørt i det minste.
Gjest Gjest_Marie_* Skrevet 18. februar 2008 #3 Skrevet 18. februar 2008 Ja, ville ringt til en annen dyrlege for sikkerhets skyld, ikke la pusen gå rundt og ha det vondt... Lykke til!
Leo Skrevet 18. februar 2008 #4 Skrevet 18. februar 2008 Jeg ville vel blitt mer overrasket hvis den ikke hadde vondt... Det ville vi også hatt, hvis vi hadde klemt eller slått foten vår skikkelig på lørdag. Så lenge den er grundig undersøkt og det er tatt røntgenbilder som utelukker brudd, er det nok ingen fare på ferde. Ser du ingen tegn til bedring frem mot helgen, ville jeg imidlertid ha oppsøkt veterinær igjen på fredag før det blir vanskelig, og ikke minst dyrt, å få tak i noen i helgen. Smertestillende er ikke nødvendigvis noen god idè fordi katten da gjerne bruker poten som normalt fordi den ikke oppfatter smerten. Dette igjen kan forsinke helingsprosessen og i verste fall forverre skaden.
Gjest TS Skrevet 18. februar 2008 #5 Skrevet 18. februar 2008 Katten har ikke smerter. Jeg hører ingen lyder fra han. Det er bare det at han halter og får ikke trå på laben sin.
Leo Skrevet 18. februar 2008 #6 Skrevet 18. februar 2008 Katten trenger jo ikke nødvendigvis lage lyder fordi om den har smerter i poten og alt tyder jo på at den har det når den ikke setter poten skikkelig ned og at det er nettopp derfor den unngår det. (Hvis du hadde klemt fingeren din skikkelig, så ville du også sannsynligvis ha unngått å bruke den på noen dager fordi det gjorde vondt, men du ville sannsynligvis heller ikke ha gått rundt og ynket deg kontinuerlig ). Hvis veterinæren ikke finner noe galt, er det imidlertid god grunn til å tro at katten blir helt fin igjen, men at det vil ta noen dager evt. en uke eller to. Vent som sagt noen dager og se litt an hva som skjer. Blir den bedre, er det nok liten grunn til bekymring. Blir den derimot ikke bedre, eller tvert i mot viser tegn til å bli verre, må du oppsøke veterinær igjen.
Gjest Katteelsker Skrevet 18. februar 2008 #7 Skrevet 18. februar 2008 Katten har ikke smerter. Jeg hører ingen lyder fra han. Det er bare det at han halter og får ikke trå på laben sin. Dyrlegen fortalte meg at katter ofte tåler svært mye smerte uten å vise det. Dette er en viktig overlevelsesmekanisme ute i naturen,fordi man ikke kan vise seg svak der uten fare for å bli angrepet av andre dyr.Dette gjør at katter ofte bærer smerte inni seg uten å vise det ovenfor oss mennesker.I slike situasjoner vil de ofte velge å gjemme seg bort også,slik at det kan være vanskeligere for oss å observere dem,og vurdere hvor mye de egentlig er skadet.Jeg ville ventet noen dager,og oppsøkt dyrlegen på nytt dersom det ikke ser ut til å bli bedre.
Adonia Skrevet 18. februar 2008 #8 Skrevet 18. februar 2008 Dyrlegen fortalte meg at katter ofte tåler svært mye smerte uten å vise det. Dette kan jeg virkelig skrive under på!! Jeg tenkte nemlig det samme, at selv om pusen min haltet hadde han i hvertfall ikke vondt. Han mjauet hverken når han gikk eller når jeg klemte på foten, og malte og virket helt i fin form. Men hos dyrlegen viste det seg at han hadde brukket lårbeinet tvers av, og at det var et veldig komplisert brudd.. Men siden dyrlegen har gjort en grundig undersøkelse for deg, og sendt pus hjem igjen som ok så kommer det sikkert til å gå helt bramed han!
Gjest TS Skrevet 18. februar 2008 #9 Skrevet 18. februar 2008 Det blir også kostbart å dra til veterinær. Jeg betalte 1700 kroner sist Det er såååå dyrt.
Gjest Gjest Skrevet 18. februar 2008 #10 Skrevet 18. februar 2008 Ja, det koster og ta vare på dyra sine
Ludvig sin mamma :) Skrevet 18. februar 2008 #11 Skrevet 18. februar 2008 Koster meg 900 kr i året for to katter i forsikring. 1700 kr hadde da blitt 500 kr for min del. Har Gjensidige forsikring som dekker 32000 kr i året i veterinærutgifter. egenandel på 20% eller minimun 500 kr. Anbefales på det sterkeste, trenger ikke være rasekatt heller Har "tjent" inn forsikringsbeløpet for 5 år allerede pga et akutttilfelle av nyresvikt en søndag kveld for 3 år siden.
Leo Skrevet 18. februar 2008 #12 Skrevet 18. februar 2008 Koster meg 900 kr i året for to katter i forsikring. 1700 kr hadde da blitt 500 kr for min del. Har Gjensidige forsikring som dekker 32000 kr i året i veterinærutgifter. egenandel på 20% eller minimun 500 kr. Anbefales på det sterkeste, trenger ikke være rasekatt heller Har "tjent" inn forsikringsbeløpet for 5 år allerede pga et akutttilfelle av nyresvikt en søndag kveld for 3 år siden. Skulle akkurat til å skrive noenlunde det samme. Forsikring er smart!
Gjest TS Skrevet 18. februar 2008 #13 Skrevet 18. februar 2008 Vi har en rasekatt. Britisk korthår. Han er 3 mnd gammel og har vært hjemme hos oss i bare 2 uker. Har ikke forsikring enda. Derfor får jeg ikke dekket nåværende utgifter. Regningen ligger ved siden av meg og irriterer meg. Har også Gjensidige for hus og 2 biler. Skal virkelig vurdere en forsikring for en katt.
Leo Skrevet 18. februar 2008 #14 Skrevet 18. februar 2008 Katter kan forsikres fra de er fem uker gamle, så det er bare å få det gjort! Rasekatter er jo dessuten dyre og skulle den av en eller annen grunn dø, kan det jo gjøre det litt lettere at man faktisk får penger til å kjøpe en ny kattunge. Ikke at jeg tror at den du har kommer til å dø av den skaden den har fått nå og som uansett ikke vil være dekket. Jeg tror den er frisk og rask igjen om noen få dager uten at det er nødvendig med noe nytt veterinærbesøk. Min erfaring er i hvert fall at skader hos dyr heles fortere enn tilsvarende hos mennesker.
Gjest Skrevet 19. februar 2008 #15 Skrevet 19. februar 2008 Vi har en rasekatt. Britisk korthår. Han er 3 mnd gammel og har vært hjemme hos oss i bare 2 uker. Har ikke forsikring enda. Derfor får jeg ikke dekket nåværende utgifter. Regningen ligger ved siden av meg og irriterer meg. Har også Gjensidige for hus og 2 biler. Skal virkelig vurdere en forsikring for en katt. Gjensidige er vel den som lønner seg uansett så jeg ville satt og kattene. Selv har jeg tre huskatter som er forsikret der og de gjør ingen forskjell på de. Men selv om du ikke får dekket denne gange, så er det greit å ha til senere..
Gjest TS Skrevet 23. februar 2008 #16 Skrevet 23. februar 2008 Koster meg 900 kr i året for to katter i forsikring. 1700 kr hadde da blitt 500 kr for min del. Har Gjensidige forsikring som dekker 32000 kr i året i veterinærutgifter. egenandel på 20% eller minimun 500 kr. Anbefales på det sterkeste, trenger ikke være rasekatt heller Har "tjent" inn forsikringsbeløpet for 5 år allerede pga et akutttilfelle av nyresvikt en søndag kveld for 3 år siden. Min mann har forsikret katten hos Gjensidige men vi må gå ut med 1700 kroner i året som dekker opp alt. Har ikke hørt om noe billigere katteforsikring. Hvor får du så billig?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå