Gjest Gjest_mamma1_* Skrevet 18. februar 2008 #1 Skrevet 18. februar 2008 Hei, nå har vi prøvd i ett år, og tiden er vel inne for utredning. Jeg har bestilt time hos fastlegen, er det det man skal gjøre? Hva skjer videre?? Jeg har hatt to spontanaborter siste året, siste i august. SÅ jeg kan tydeligvis bli gravid. Har også barn fra før, med en annen mann. Hva gjør vi på denne legetimen, når skal mannen min inn og sjekkes?
Harlekin Skrevet 18. februar 2008 #2 Skrevet 18. februar 2008 Hei, nå har vi prøvd i ett år, og tiden er vel inne for utredning. Jeg har bestilt time hos fastlegen, er det det man skal gjøre? Hva skjer videre?? Jeg har hatt to spontanaborter siste året, siste i august. SÅ jeg kan tydeligvis bli gravid. Har også barn fra før, med en annen mann. Hva gjør vi på denne legetimen, når skal mannen min inn og sjekkes? Fastlegen er 1. skritt, ja. Du blir sikkert henvist videre til gynekolog, der du sikkert blir spurt en mengde spørsmål, pluss at det taes innvendig ultralyd av deg for å se om alt ser normalt ut. Du blir sannsynligvis bedt om å ta blodprøver, for å sjekke om du har eggløsning. Etter dette finnes det endel andre ting som bør sjekkes (f.eks. om du har tette eggledere, cyster eller lignende) som kan hindre graviditet, dersom alt så langt ser normalt ut. Mannen din må ta sædprøve og kanskje også blodprøve. Så langt har jeg kommet selv, men videre vet jeg ikke ... Men lykke til!
Gjest Gjest_mamma1_* Skrevet 19. februar 2008 #3 Skrevet 19. februar 2008 Fikk time allerede i morgen:) Det gikk fort. Spennende å se hva som skjer, noen underlivsundersøkelse er det nok ikke snakk om i første omgang, i og med at jeg fikk mensen i dag, men har hatt opptil flere både vanlige og med UL siste året så det er neppe noe problem.
Gjest Gjest_mamma1_* Skrevet 20. februar 2008 #4 Skrevet 20. februar 2008 Da er utredningen startet! Blodprøve på dag 6 og 20 av syklusen så videre til gynekolog!
smilefjes Skrevet 20. februar 2008 #5 Skrevet 20. februar 2008 Hei mamma1. Har akkurat startet utredning selv. Har tatt innvendig UL og konstatert at alt ser fint ut(tilsynelatende), og tatt blodprøver. Om en uke er det sjekking av eggledere. Mannen har levert inn sædprøve. Dette er ganske spennende. Vi har klart å få et barn sammen før, men nå har det tatt omtrent et år uten noe resultat, så godt å være igang med utredning! Lykke til
smilefjes Skrevet 20. februar 2008 #6 Skrevet 20. februar 2008 Fikk time allerede i morgen:) Det gikk fort. Spennende å se hva som skjer, noen underlivsundersøkelse er det nok ikke snakk om i første omgang, i og med at jeg fikk mensen i dag, men har hatt opptil flere både vanlige og med UL siste året så det er neppe noe problem. Det tenkte forresten jeg også, fikk mensen dagen før timen med gynekolog. Men det var visst ikke noe problem. Hun foretok til og med innvendig ultralyd med tampong i skjeden. Følte med ikke så veldig kul med mensen da, men det er vel ganske dagligdagse greier for dem... Og kom rett fra dusjen og med ny tampong og sånn..
Gjest Gjest_mamma1_* Skrevet 20. februar 2008 #7 Skrevet 20. februar 2008 Hei mamma1. Har akkurat startet utredning selv. Har tatt innvendig UL og konstatert at alt ser fint ut(tilsynelatende), og tatt blodprøver. Om en uke er det sjekking av eggledere. Mannen har levert inn sædprøve. Dette er ganske spennende. Vi har klart å få et barn sammen før, men nå har det tatt omtrent et år uten noe resultat, så godt å være igang med utredning! Lykke til Hei:) Har mannen din fått svar på sædprøven? Vet du om det tar veldig lang tid?
smilefjes Skrevet 20. februar 2008 #8 Skrevet 20. februar 2008 Han leverte den i dag. Jeg spurte ham om de hadde sagt når vi får resultatet, men det gjorde de ikke. Uansett skal jeg tilbake for å sjekke eggledere på mandag, kanskje jeg får svar allerede da???
Gjest Gjest_mamma1_* Skrevet 21. februar 2008 #9 Skrevet 21. februar 2008 Ja, det er rart viss ikke. De kan jo ikke være mer enn 1-2 timer gamle, så de får jo svaret med en gang.
Gjest Gjest_mamma1_* Skrevet 21. februar 2008 #10 Skrevet 21. februar 2008 Lurte på en ting til jeg smilefjes... Ble dere kallet inn likt? Slaik at dere var til legen sammen?
smilefjes Skrevet 21. februar 2008 #11 Skrevet 21. februar 2008 Nei. Jeg var der først og ble sjekket. Da fikk jeg oppgitt tidspunktet de tok imot sædprøver og de ga beskjed om at mannen måtte komme med en slik og også få registrert seg. Neste gang skal jeg dit alene. Tipper at vi får beskjed om å komme sammen hvis det blir aktuelt å gå videre med noe behandlig av noe slag. Det er sikkert endel informasjon det er greit at begge får. Om du vil følge med, kan du jo sjekke dagboken min iblant. Kommer nok til å holde dere oppdatert der.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå