Gå til innhold

jobber i staten, kan jeg kreve 80% stilling??

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg har jobbet i staten et års tid, og har akkurat fått en liten gutt. Skal ha permisjon til mars neste år. Syns jeg har hørt at når man jobber i staten og har barn, kan man kreve å få redusert stillingen til 80%... Kan dette stemme? Jeg kunne veldig godt tenke meg å jobbe 80, eller 50%, slik at overgangen ikke blir så stor og slik at vi slipper å ha den lille i barnehage når han er så liten.

Kan noen hjelpe?

Iris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må ikke kreve å få omgjort stillingen, men søke om 20% permisjon. Du har krav på ulønnet permisjon, jeg tror det er i tre år. Dersom du får omgjort stillingen kan du ikke gå tilbake til dette, om du søker permisjon får du dette for en begrenset periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i staten, og jobba 80% i et par års tid. Jeg tror det er som hun foran skriver, at man må søke permisjon, eller iallefall for en viss periode. Men man kan gå tilbake til 100% igjen før denne perioden er over også, tror jeg. Du har full rett på redusert stilling iallefall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei!

I flg arbeidsmiljøloven § 46A har du rett til redusert arbeistid pga. barn. Hvis du leser denne paragrafen ser du hva som må gjøres for å få dette i orden!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...