Gjest Puffee Skrevet 18. februar 2008 #1 Skrevet 18. februar 2008 Jeg spiser 2-3 skiver grovbrød (Mesterbakeren fra Rema 1000) til frokost og 4-5 skiver til lunsj. Har prøvd å spise havregryn til frokost, men da blir jeg så fort sulten igjen. Hva kan jeg bytte ut (deler av) brødmaten med, men allikevel føle meg mett inntil neste måltid (3-5 timer)?
Gjest Gjest Skrevet 18. februar 2008 #3 Skrevet 18. februar 2008 Hva med salat til lunsj? salat,agurk, paprika, blomkål, gulrot, brokkoli, tunfisk/kylling (u/skinn). ok å spise brød/knekkebrød til frokost. Men kan fort bli litt mange skiver med brød både til frokost og lunsj. 1 brødskive er ca 2 knekkebrød. du kan også ta yoghurt naturell med banan/eple/appelsin-biter og 4-korn oppi. meget godt. mte fiber i 4-korn! Ellers så kan du jo ha en del grønnsaker på brødskivene. så kanskje du ikke trenger å spise så mange? ville heller ha spist en frukt og en yoghurt som mellommåltid mellom frokost og lunsj, slik at du ikke trenger å spise så mange brødskiver til lunsj
Gjest Puffee Skrevet 18. februar 2008 #4 Skrevet 18. februar 2008 Knekkebrød blir jeg også fort sulten av igjen, desverre. Salat kan være et alternativ til lunsj, hvis jeg f.eks. har kyllingbiter (uten skinn)tunfisk eller ost/skinke oppi. Skal vurdere det Hvis jeg skal ha yoghurt så må jeg ta med 4-korn og fruktbiter i poser ved siden av, men det burd også gå fint. Tror allikevel ikke at det holder på de dagene det går 4-5 timer mellom lunsj og neste måltid. Desverre er jeg i en jobb der det sjelden lar seg gjøre å spise en frukt/grønnsak eller yoghurt som mellommåltid, men jeg er flink til å drikke mye vann som jo også fyller opp en del i magen når det er som verst. Kanskje det kan være en idé å lage til små porsjonsposer med tørkede aprikoser, rosiner, svisker og mandler, og ha dette i lommen?
Glynis Skrevet 18. februar 2008 #5 Skrevet 18. februar 2008 Når du sier du har prøvd havregryn, hvor mye har du spist og hvordan har du tilberedt dem? Det er stor forskjell på en liten bolle med havregryn/melk i forhold til en stor porsjon havregrøt. Havregrøt metter noe voldsomt.
Gjest Gjest Skrevet 18. februar 2008 #6 Skrevet 18. februar 2008 forslaget ditt om å ta med små porsjonspakker med tørka frukt og nøtter er bra, funker veldig godt for meg:) uansett hvor mye jeg spiser (nesten), blir jeg veldig sulten om det er 4-5 timer til neste måltid. selv om du føler at du blir sulten fortere av å spise havregryn til frokost, vil dette gå over når du er blitt vant til det. hadde det slik i begynnelsen selv, men nå er det faktisk når jeg spiser brød at jeg blir fort sulten... spiser en ganske stor porsjon havregryn da, med biola og melk. banan er også veldig mettende og godt å ha oppi.
Gjest Puffee Skrevet 18. februar 2008 #7 Skrevet 18. februar 2008 Jeg har spist halvannen porsjon (har brukt oppskriften som står på pakka) og jeg har brukt melk istedenfor vann, og syltetøy oppi når den er ferdig tilbredt. Må kanskje prøve meg litt frem med porsjonene, og kanskje ha banan/eple oppi Jeg har litt lett for å gi opp med ny rutine når jeg merker at jeg blir fort sulten for jeg er avhengig av å være "on" hele tiden og når jeg blir sulten så blir jeg mer ufokusert og magen rumler. Er så kjedelig å gå med det i 2 timer før man kan ta lunsj...
Glynis Skrevet 18. februar 2008 #8 Skrevet 18. februar 2008 Nå vet jeg ikke hva halvannen porsjon er, men når jeg vet det er lenge til lunsj så lager jeg havregrøt av 100 gram havregryn og avslutter med en frukt og en yoghurt rett før jeg går på jobb. Da blir jeg veeeldig mett rett etter yoghurten, men kombinasjonen får meg til å gå lenge. Og jeg er sånn som vanligvis blir sulten etter en time samme hva jeg spiser.
Gjest Puffee Skrevet 18. februar 2008 #9 Skrevet 18. februar 2008 Jeg skal prøve det, Glynis. Takk for tips
Gjest Gjest_caroline_* Skrevet 18. februar 2008 #10 Skrevet 18. februar 2008 Havrefryn er det beste. smaker godt og metter godt. spiste brød slik som du før,byttet det ut en stund med knekkebrød,men gikk ikke lange tiden før jeg ble sulten igjen. putt opp litt frukt slik som folk sier, MEN ikke minst la den stå en stund og trekke. da sveller den opp,og magen tar lengre tid og bryten den ned igjen, og det tar lengre stund for deg og bli sulten,funker bra på meg.
Gjest Cie Skrevet 19. februar 2008 #11 Skrevet 19. februar 2008 Er det forskjell på lettkokte og vanlige havregryn når det kommer til sunnhet? Og funker de vanlige havregrynene like bra som de lettkokte når du bare skal ha melk over (altså ikke lage grøt)? Aldri prøvd de nemlig...
~Bolla~ Skrevet 19. februar 2008 #12 Skrevet 19. februar 2008 Har prøvd å spise havregryn til frokost, men da blir jeg så fort sulten igjen. Spis mer?
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2008 #13 Skrevet 19. februar 2008 Jeg spiste havregrøt til frokost (2 dl store havregryn + 4 dl vann) og det holdt meg mett i 4-5 timer!
Gjest Bond Skrevet 19. februar 2008 #14 Skrevet 19. februar 2008 Hva med å bruke helt mørk ruggbrød i stedet? Dansk type? Sånn helt mørk, med store korn. Bakers har i sin Naturlig Sunt serien - Dansk Ryggbrød. Det er jo brødmat likevel, men mye sunnere enn de fleste typer brød som selges i Norge (som er jo faktisk alle nesten loff, uansett om de selges som grove eller ikke).
Gjest AnneShirley Skrevet 20. februar 2008 #15 Skrevet 20. februar 2008 Når du skriver at du blir for fort sulten igjen, så kan det jo hende du rett og slett spiser for lite? Selv spiser jeg en yoghurt naturell med linfrø, solsikkefrø og havrekli i og en rugsprø med ost på til frokost. Til lunch spiser jeg salat, men passer på å få i både kjøtt (evt tunfisk) og bønner. Mellom måltidene tar jeg meg en appelisin, et eple, en gulrot el. Jeg syner jeg det tar lengere tid før jeg blir sulten igjen nå enn da jeg hovedsaklig spiste brødskiver.
Gjest Gjest Skrevet 20. februar 2008 #16 Skrevet 20. februar 2008 Prøv havregryn med forskjellige ting oppi, frukt, cottage cheese, kesam, nøtter. Jeg bruker store havregryn til alt.
Cienna Skrevet 21. februar 2008 #17 Skrevet 21. februar 2008 (endret) Husk at det tar litt tid for magesekken å krympe etter å ha spist mye brødmat....brød sveller opp i magen, det gjør ikke knekkebrød...jeg måtte gå over på knekkebrød pga matintoleranse, og det var rart i begynnelsen...måtte spise en del knekkebrød, men etterhvert krympet magesekken og ble vant med det....nå holder det med 2 knekkebrød til frokost....går fint på 3 timer det Endret 21. februar 2008 av Cienna
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå