Gjest Gjest Skrevet 18. februar 2008 #1 Skrevet 18. februar 2008 Jeg har lest endel om noen ingeniørstudier på ntnu og synes både bygg og miljø og marin teknikk ser veldig interessant ut. Men vet dere hvor man får brukt mest fysikk, når man regner og tegner på vanlige kosntruksjoner eller havkonstruksjoner?
Gjest Gjest Skrevet 18. februar 2008 #2 Skrevet 18. februar 2008 Kan ikke svare deg helt konkret men vil oppmuntre deg til å velge slike studier da det ligger jobber strødd etter dere alltid og med topplønninger alltid. Veldig smart at jenter velger ingeniørfagene! Come on, jenter! Ps! Ingeniørstudiene er greie og morsomme så alle kommer i gjennom!
Gjest Gjest Skrevet 18. februar 2008 #3 Skrevet 18. februar 2008 Alle siv.ing studiene på NTNU inneholder en god del fysikk og en god del matematikk. Pluss en god del fag som bygger på dette. Jeg vil anbefale deg å gå inn på ntnu.no og finne frem de ulike interessante studieretningene der - da kan du også lese mer om studieplan og de enkelte fag. Det er veldig gøy å studere i Trondheim, og det er gode studier å ha. Men "greie og morsomme????" - det er harde fag og hard jobbing for å klare det. Men det studieløpet er godt lagt opp slik at man kan få veiledning av eldre studenter og forelesere underveis. Så med en god innsats - og et godt grunnlag i realfag - klarer du det nok fint. Akkurat nå er det supert marked for siv.ing, men det svinger der også. Da jeg startet mine studier var det slik, men da jeg avsluttet var det flere fra kullet over som fortsatt ikke hadde relevant jobb. Men alt i alt - gode studier, godt grunnlag for gode jobbmuligheter, super studieby.... Så lykke til med valget!!
Gjest TS Skrevet 18. februar 2008 #4 Skrevet 18. februar 2008 Hei, var jeg som skrev det første innlegget.(Innlegget til gjest nummer to virker tullete med at ingeniørstudier er morsomme etc.) Men jeg har faktisk lest så mye som mulig om studiene og jeg har lest i studiehåndbøkene også. Det er konstruksjonsteknikk jeg synes ser mest interessant ut, men jeg klarer ikke å finne ut hvor det er mest utfordrende aav bygg eller marin.
Gjest Gjest_Pia_* Skrevet 18. februar 2008 #5 Skrevet 18. februar 2008 Hva er tullete med at et studie er greit og morsomt?! Flere av mine venner har gjennomført ingeniørstudier, og vennene skriver under på at de er både greie og "morsomme". Det er vel heller ingen hemmelighet at jobbene vokser på trær og at lønningene er skyhøye, så jenter burde virkelig åpne øynene for denne inntil nå "skjulte" paradis-verdenen!
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2008 #6 Skrevet 19. februar 2008 (endret) Pia: Det du sbeskriver er så absolutt ikke realiteten. Endret 22. februar 2008 av Glow
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2008 #7 Skrevet 19. februar 2008 Jeg tror det er mest utfordrende på marin, for da lærer du om konstruksjoner som i tillegg er påvirket av bølger og sånn.
Gjest Gjest_Mona_* Skrevet 20. februar 2008 #8 Skrevet 20. februar 2008 (endret) Pia: Det du sbeskriver er så absolutt ikke realiteten. Hvilken realitet? Realiteten er vel at ingeniører tjener topp og kan velge i masse morsomme jobber! flere jenter burde åpne øynene for studier ved ingeniørhøyskolene og NTNU Endret 22. februar 2008 av Glow
Gjest Gjest Skrevet 21. februar 2008 #9 Skrevet 21. februar 2008 (endret) Jeg tror det er mest utfordrende på marin, for da lærer du om konstruksjoner som i tillegg er påvirket av bølger og sånn. Godt poeng!:D Noen andre som har noen synspunkter? (Helst la vær med sånt som Pia/Mona, kom med.) Endret 22. februar 2008 av Glow
Scheherazade Skrevet 22. februar 2008 #10 Skrevet 22. februar 2008 Godt poeng!:D Noen andre som har noen synspunkter? (Helst la vær med sånt som Pia/Mona, kom med.) OK, slik jeg tolker deg, du er interessert i fysikk og vil vite hvilken av linjene Bygg og miljø med fordypning i konstruksjonsteknikk og marin det er mest fysikk/den morsomste fysikken? Jeg kan høre med samboeren min, han har gått på bygg iallfall, dog ikke med konstruksjon som fordypning. Selv gikk jeg en annen siv. ing-linje, jeg stortrivdes under studiene, og har nå en spennende, høytlønnet og fleksibel jobb.
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2008 #11 Skrevet 22. februar 2008 OK, slik jeg tolker deg, du er interessert i fysikk og vil vite hvilken av linjene Bygg og miljø med fordypning i konstruksjonsteknikk og marin det er mest fysikk/den morsomste fysikken? Det er akkurat det jeg er ute etter ja!=)
Scheherazade Skrevet 23. februar 2008 #12 Skrevet 23. februar 2008 Har spurt samboeren min nå. Under konstruksjon på bygg kan du også velge undervannsinnstallasjoner. Her lærer du blant annet fysikk, dynamikk og materiallære. Obligatoriske fag de første årene på bygg inneholder en del fysikkfag, blant annet mekanikk og hydromekanikk (bølger). Vær obs på at du ved valg av prosjekt og masteroppgave kan fordype deg i det du syns er mest interessant, her står du ganske fritt. Marin har tradisjonelt vært mer i båtkonstruksjonsretningen. Men du har bestemt deg om det er teoretisk eller anvendt fysikk du liker? Bygg og marin blir jo den anvendte, dvs, man bruker fysikken som et støttefag for å beregne broer, offshorekonstruksjoner og så videre. Er det teoretisk du liker vil nok fysmat være et bedre valg. (Siving fysikk og matematikk). Som du skjønner, virker det som om bygg har mye av det du er ute etter, men det er klart, det er lettere å uttale seg om bygg siden vi kjenner den linjen. En annen positiv ting med bygg er at næringslivet engasjerer seg sterkt, de har en gammel, aktiv og tradisjonsrik linjeforening, og det er ganske mange jenter på studiet. (Cirka 1/3). Vær også obs på muligheten til å bytte mellom ulike studieretninger dersom du har valgt feil, dette lar seg i mange tilfeller gjøre etter et halvt eller helt år, mange av linjene har ganske like fag det første året. Dette er så klart ikke noe du skal gjøre regning med, men jeg sier bare at det er en mulighet, og at mange gjør det.
Gjest -Utlogget nå Skrevet 23. februar 2008 #13 Skrevet 23. februar 2008 Jeg har lest endel om noen ingeniørstudier på ntnu og synes både bygg og miljø og marin teknikk ser veldig interessant ut. Det er kjempeinteressant og morsomt, det kan jeg skrive under på. Anbefales! Dine jobbmuligheter etter slike studier er enorme nasjonalt og internasjonalt og lønningene er enorme. Mange flere jenter burde starte opp her!
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2008 #14 Skrevet 23. februar 2008 Det er kjempeinteressant og morsomt, det kan jeg skrive under på. Anbefales! Dine jobbmuligheter etter slike studier er enorme nasjonalt og internasjonalt og lønningene er enorme. Mange flere jenter burde starte opp her! Fortell litt om hva du er utdannet som da.
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2008 #15 Skrevet 23. februar 2008 Fortell litt om hva du er utdannet som da. Holder på med dette: kjempeinteressant, morsomt og gir spennende jobber (og selvsagt megalønn) http://folk.ntnu.no/oivarn/37083.htm
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2008 #16 Skrevet 23. februar 2008 Holder på med dette: kjempeinteressant, morsomt og gir spennende jobber (og selvsagt megalønn) http://folk.ntnu.no/oivarn/37083.htm Det der er et fag som var før år 2000??
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2008 #17 Skrevet 23. februar 2008 Det der er et fag som var før år 2000?? Jepp! ;-) Pm du leser på NTNUs hjemmesider på de ulike fagene vil du få masse nyttig informasjon. Lykke til med slike studier, de er kjempemorsomme! http://www.ntnu.no/studieinformasjon/sivin...0/stpl84-98.pdf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå