Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har mye "murring" / tretthetsfølelse nederst i ryggen, på begge sider i korsryggen. Dessverre er jeg ikke den om trener mest regelmessig, det går i skippertak med lange pauser mellom. Merker bedring etter at jeg begynte med Masai-sko på jobben. Tenkte også at jeg skulle prøve å gjøre noen styrkeøvelser regelmessig og se om det hjelper. Men hvilke kan anbefales? Det er sikkert noen kloke hoder her som har noen tips... :jepp:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De kaller det katteøvelser og de er helt geniale!

Har du noen gang sett en katt skyte rygg?

Stå på alle fire og press ryggen oppover, se ned.

Stå slik en stund. Deretter presser du ryggen nedover og ser opp.

Så legger du deg ned med knerene under deg, hodet i gulvet og armene frem.

Du vil nok kjenne at det strekker godt!

Gjenta øvelsene noen ganger. Gjør dette hver dag.

Du vil nok merke at du er ganske stiv å støl dagen etter,

men ikke hopp over øvelsene av den grunn. Forstett med dem og kjenn forskjellen etter bare noen få dager. Helt utrolig hvor effektive de er!

Gjest Gjest_caroline_*
Skrevet

kjøp den en bozuball, denne kan du gjøre mangen ulike øvelser på som hjelper de med vond rygg,pleier å følge med instruksjoner om hvordan du gjøre de ulike øvelsene.

Skrevet (endret)

Jeg nevner en ryggøvelse her som er helt genial for korsryggen:

Rygg: Står på beina med 90 graders knekk i ryggen (hoftene, du står altså med overkroppen parallellt med bakken), armene rett fram, blikket ned. Så gjør man "contractions" (sammentrekninger) nederst i ryggen: du trekker navlen oppover slik at du krummer nederste del av ryggen, så løsner du og skyver ryggen ned igjen. Ikke for raskt, det er bedre at man kjenner at man bruker de nederste ryggmusklene (og også litt av magen) i sammentrekningene. Ta 8 sammentrekninger i slengen (altså opp og ned ganger åtte) før du tar en liten pause. Er du medium trent som meg, så er det så vidt du orker 4x8. Denne RIVER! men er veldig fin om man sitter mye/ står mye i løpet av en dag.

Det blir tyngre jo nærmere 90 grader man klarer stå, samt at man holder armene rett fram, strake. Etter hvert som man blir sliten blir det værre å holde armene rette og overkroppen ned.

Endret: Dette er vel en tyngre variant av "katten" som er nevnt over her.

Endret av Annikken

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...