Gjest Gjest_Emma_* Skrevet 18. februar 2008 #1 Skrevet 18. februar 2008 Jeg skal begynne å trene styrke regelmessig. Sist jeg trente styrke ble jeg så trolig støl i flere dager etterpå. Jeg glemte imidlertid å tøye ut etter treningen. Jeg trente pilates, så var støl i hele kroppen! Dette hindret meg i å trene mer styrke den uken.. Har noen noen bra sider der uttøying av de ulike muskelgruppene er forklart?
Minien Skrevet 18. februar 2008 #2 Skrevet 18. februar 2008 Hvis det er fordi du blir støl at du vil tøye ut, så har nyere forskning vist at uttøyning ikke har noen betydning for om du blir støl eller ikke. Noen ganger kan du faktisk bli mer støl av å tøye ut.
Gjest Gjest Skrevet 18. februar 2008 #3 Skrevet 18. februar 2008 Her er et slideshow med litt forklaringer. Men: etter å ha trent hardt skal du være -veldig- forsiktig med uttøying. Da er musklene dine veldig sammentrukket, og å strekke dem kan skade muskelfibrene. Så hvis du skal tøye etter tung trening må du holde deg til -lett- tøying, ellers kan du gjøre mer skade enn nytte. Å tøye etter trening har ikke noe å si for om man blir støl eller ikke. Stølheten kommer som regel av at man bruker en annen belastning enn kroppen har vent seg til. F.eks. hvis det er lenge siden man har trent, eller man trener hardere enn vanlig, osv. Å tøye rett etter oppvarming, men før man setter inn med den tunge treningen kan dog hjelpe til å redusere fare for skader.
~Bolla~ Skrevet 18. februar 2008 #4 Skrevet 18. februar 2008 Som andre allerede har sagt, så er det ikke uttøyning som har noe å si for om du blir støl av styrketrening eller ei. Det er imidlertid helt normalt å bli støl i flere dager når du trener helt i starten eller når du trener med annerledes/tyngre belastning. Det går over etter hvert.
Gjest marihan Skrevet 18. februar 2008 #5 Skrevet 18. februar 2008 Jeg skal begynne å trene styrke regelmessig. Sist jeg trente styrke ble jeg så trolig støl i flere dager etterpå. Jeg glemte imidlertid å tøye ut etter treningen. Jeg trente pilates, så var støl i hele kroppen! Dette hindret meg i å trene mer styrke den uken.. Har noen noen bra sider der uttøying av de ulike muskelgruppene er forklart? Hvis du bare varmer skikkelig opp neste gang du skal trene, så gjør det ikke noe om kroppen er litt stiv. Jeg tøyer aldri.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå