Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ikke noe sånn kjempeflink å lage suppe... eneste jeg kan er vel toro tomatsuppe :fnise: , så nå er jeg på jakt etter suppe oppskrifter slik at jeg kan lage litt hjemme selv :)

Er vel i hovedsak ute etter potetsuppe, blomkålsuppe, kyllingsuppe og spinatsuppe, men alle oppskrifter tas i mot med takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lager Steinsuppe, altså etter "ta det du har" prinsippet.

Poteter, gulrot, selleri, paprika, løk, buljong, pølser....

liker suppe, jeg.

Skrevet

Kremet blomkålsuppe med krutonger

4-6 porsjoner

1 blomkålhode

1½ l grønnsakbuljong

2 dl fløte

salt og hvit pepper

hakket persille

Krydderurt-krutonger:

4 skiver lyst brød

50 g smør

3 ss hakkede krydderurter (f.eks. persille og purreløk)

Blomkålhodet deles i mindre buketter og skylles godt.

Koker ca. 10 min. i buljongen.

Tas fra varmen og kjøres i mikser/blender .

Jevn suppen med fløten og kok opp ca. 2 min. Tilsett hakket persille og smak til med salt og hvit pepper.

Krydderurte-krutonger:

Skjær av skorpen og skjær brødet i terninger. Stekes gyldne i smør tilsatt de hakkede krydderurtene.

Hjemmelaget blomkålsuppe

1 blomkål

1 stor gulrot

1 purre

2 stilker selleri

4 stilker kruspersille

1 liter kjøttkraft eller buljong (gjerne grønnsakbuljong)

salt og pepper

40 g smør/margarin

25 g hvetemel

2 eggeplommer

1 ½ dl fløte

bacon

Vask og rens blomkålen og del den i små buketter. Vask grønnsakene og skrell gulroten. Del alt i små biter og ha grønnsakene og kraften i en kjele.

Kok opp og la suppen trekke ca. 15 min. Smak til med salt og pepper. Sil fra kraften. Legg til side blomkålbukettene. Smelt fettet i en kjele og rør inn melet. Spe med kraften under kraftig omrøring. Legg i blomkål-bukettene og hold suppen varm. Rør sammen eggeplommer og fløte og ha i litt varm suppe.

Hell denne blandingen tilbake i suppen og rør til suppen tykner. Suppen skal ikke koke etter at egg/fløteblandingen er tatt i, men varmes til litt under kokepunktet. Server blomkål-suppe med et dryss av sprøstekte baconterninger oppå og brød/rundstykker.

Italiensk kyllingsuppe

4 porsjoner

Ingredienser

1 ss olje

1 stk. løk

2 båt presset hvitløk

1 l kyllingkraft eller hønsebuljong

5 dl tomatjuice , evt. hermetiske tomater

½ stk. rød paprika i terninger

1 stk. grønn squash i terninger

1 boks hermetiske røde bønner

½ boks hermetiske maiskorn

salt og pepper

ca. 200 g strimlet kyllingfilet

Fremgangsmåte

Fres løk og hvitløk mør og blank i olje. Hell på kyllingkraft og tomatjus og kok opp. Tilsett paprika og squash. Kok ca. 5 minutter. Tilsett bønner, maiskorn og kyllingkjøtt. La alt bli mørt og varmt. Smak til med salt og pepper.

Kyllingsuppe med eple

4 porsjoner

3 kyllingfileter

1 eple

1 gul løk

2 ss smør

1 ss karri

2 bokser tomater , hakkede

2 dl vann

3 dl matfløte

2 terninger grønnsaksbuljong

1 ts sukker

salt

og pepper

1 pose frosne bønner

litt klippet grønt

Tid: ca. 20 minutter

Litt klippet ”grønt”

Del kyllingen i biter, skrell og del eplet i mindre biter, finhakk løken. Smelt smøret i en kjele, fres alt i smøret og tilsett karri, vann, buljongterningene og matfløten. La alt få et oppkok og la det småkoke i 5 - 10 minutter. Smak til med salt, pepper og sukker. Dryss hakket persille over rett før servering.

Kyllingsuppe

1 løk

2 fedd hvitløk

1 stilk stangselleri

2 ts karri

12 dl hønsebuljong (evt vann + terning)

2-3 poteter (avhengig av størrelsen) i terninger

1 grønn paprika

1 rød paprika

1 surt eple

Noen broccolibuketter

2 dl kremfløte

Saften av en halv sitron

2 kyllingbryst i biter

Finhakk løk, hvitløk og stangselleri. Surr det mykt i smør eller olje. Tilsett karripulveret og fres det litt sammen med løken. Hell over hønsebuljongen og kok opp. La det hele småkoke.

Skrell og skjær opp potetene. Ha i gryten.

Stek kyllingbitene til de er gylne og gjennomstekte, sett til side.

Skjær grønnsakene i små biter. Ha de i kjelen når potetene er nesten helt ferdige. Tilsett så fløte og sitronsaft. Kok opp.

Smak til med salt og pepper.

Ha kyllingbitene i suppa og server. Server med godt brød

Kyllingsuppe

1 l hønsebuljong

300 gram kyllingfilet i biter

1 dl basmatiris

3 ts sterk rød currypasta

1 finhakket chili

pepper

1 finhakket paprika

1 stor finhakket løk

1 dl matfløte

Tomater og frisk persille som garnityr.

Kok opp hønsebuljongen og ha i ris og kylling, la småkoke i ca 15 min, tilsett de øvrige ingrediender og la koke 10 min til- ha i fløten rett før servering.

Server i en dyp suppebolle med finhakkede tomater og persille. God brød hører med gjerne nanbrød.

Potet- og purreløksuppe.

Ingredienser:

200 g poteter

1 purreløk

50 g meierismør

4 dl melk

2 dl matfløte

1 kyllingbryst eller annet kyllingkjøtt

2 dl kyllingkraft/buljong

Salt og pepper

Fremgangsmåte:

Grønnsaker kuttes i treninger og freses litt i smør i gryte. Hell væsken over, og kok i ca. 25 minutter.

Hell alt over i en blender og kjøres til du får en jevn suppe. Sil og tilsett smør. Smak til med salt og pepper. Del kyllingkjøttet i store biter og legg det i suppen ved servering.

Potetsuppe med chorizopølse

4 sjalottløk

1 hvitløksfedd

1 liten purre

300 gram melne poteter

1,2 liter kyllingkraft/vann med buljong

1,5 dl creme fraiche

200 gram chorizo eller annen spekepølse i tynne skiver

Hakk sjalottløk og hvitløk smått. Skjær purre i ringer og potetene i terninger. Stek løk/hvitløk mykt i gryte, og tilsett purre og potet. Hell over kraften og kok i 5-10 minutter til potetene er møre. Tilsett creme fraiche og kjør i blender til suppen er jevn.

Stek chorizo eller spekepølsen i stekeovn til fettet smelter og pølseskivene begynner å bli sprø. Server potetsuppen i varme boller med et dryss av frisk timian og spekepølseskiver som legges i rett før servering.

Skrevet

Spinatsuppe (til ca 3 pers)

400 g fryst spinat

1,5 dl fløte

1 medium stor løk

2 terninger med grønnsaksbuljong

Ca 3 spiseskjeer med hvetemel

3 egg

2 spiseskjeer med margarin

Krydres med salt og pepper

----

Hakk løken i små biter

Hardkok egget

Dersom du bruker en blokk med spinat må den tines.

----

Smelt smøret i en kjele og la løken steke til den blir gylden

Tilsett 2 dl vann og rør ut buljongterningene

Tilsett spinaten

Lag en jevning av melet og tilsett denne i suppen

Når spinaten har smeltet har du i ytterligere 8 desiliter med vann

La suppen koke opp på middels varme, la den så småputre i ca 5 minutter

Tilsett fløten og ta så kjelen av platen, rør ut og la den stå et par minutter

Tilsett hardkokt egg, krydre lett med salt og pepper og suppen er klar til servering

Skrevet

wow... :)

takk skal dere ha :)

Skrevet

Jeg lagde spinatsuppe i dag ca etter NullHulls oppskrift, men med frisk spinat som jeg vasket, tok bort stilker og hakket før jeg lot den synke sammen i smøret løken ble stekt i (brukte altså smør og ikke margarin). Kokte 15-20 minutter. Suppa ble veldig god, frisk spinat gir mer smak og tekstur enn frossen, synes jeg, ulempen er at den har kort holdbarhet så man liksom MÅ bruke den opp innen få dager.

Minestronesuppe er forresten godt, kan varieres masse, men her er en oppskrift:

http://www.nrk.no/programmer/tv/frokost_tv/5465692.html

Skrevet

Husk at mange hjemmelagede supper smaker best med et par soiseskjeer med kald matyoghurt i. Lite fett og nokså sunt. Det komplementerer smaken.

• 6 måneder senere...
Skrevet

fin tråd :) Kanskje prøve på supper.. disse oppskriftene så jo veldig billige ut også ;)

Men har hørt det er mye salt i slike ferdigsupper, så lurte på om noen visste en oppskrift på tomatsuppe?

Skrevet
Jeg lagde spinatsuppe i dag ca etter NullHulls oppskrift, men med frisk spinat som jeg vasket, tok bort stilker og hakket før jeg lot den synke sammen i smøret løken ble stekt i (brukte altså smør og ikke margarin). Kokte 15-20 minutter. Suppa ble veldig god, frisk spinat gir mer smak og tekstur enn frossen, synes jeg, ulempen er at den har kort holdbarhet så man liksom MÅ bruke den opp innen få dager.

Minestronesuppe er forresten godt, kan varieres masse, men her er en oppskrift:

http://www.nrk.no/programmer/tv/frokost_tv/5465692.html

Har merket at alle sier at fersk spinat har så kort holdbarhet, men merket ikke noe til det før jeg kjøpte fersk spinat i en vanlig matbutikk. den " død" 2 dager etter. Jeg kjøper slike ting normalt i en innvandrerbutikk ikke langt fra jobb og den holder veldig bra... hvorfor er det så stor forskjell??? Noen som vet

Skrevet

kjempegod kyllingsuppe:(4porsjoner)

4 kyllingfileter i biter

1 eple

1 løk

2ss margarin

1ss karry

2 bokser hakkete tomater

5dl vann

1dl fløte

2 terninger grønnsaksbuljong

1 ts sukker

kjøtt, eple og løk freses lett i margarinen.

tilsett det andre etterhvert og la koke i 5-10 min (men blir enda bedre av å trekke litt lenger...)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...