Ugga Bugga Skrevet 18. februar 2008 #1 Skrevet 18. februar 2008 Vi gifter oss til sommeren, og må vel snart begynne å tenke på å sende ut invitasjoner. Vi har snakket litt om dette med gaver. Samboeren min vil helst ikke ha gaver i det hele tatt, og jeg skjønner argumentet hans. Vi trenger ikke en masse stygge lysestaker eller annet stæsj vi aldri kommer til å bruke. Vi bor dessuten i en liten leilighet, og det kan hende vi vil komme til å flytte en del på oss i framtiden, så da er det også greit å slippe å få en masse ting. Når det gjelder å legge ut lister på Glassmagasinet, så synes jeg egentlig det er litt teit. Pengegaver hadde vært greit, men jeg vet ikke hvor bra det høres ut å skrive i invitasjonene at vi kun ønsker penger. Vi har også vurdert å si at folk kan gi penger til en veldedig organisasjon istedenfor å gi oss gaver. Vi er i 30-årene og har OK økonomi, så det er ikke det at vi strengt tatt trenger pengene. Har dere noen tips til hvordan vi kan ordne dette?
sandra82 Skrevet 18. februar 2008 #2 Skrevet 18. februar 2008 Vi gifter oss til sommeren, og må vel snart begynne å tenke på å sende ut invitasjoner. Vi har snakket litt om dette med gaver. Samboeren min vil helst ikke ha gaver i det hele tatt, og jeg skjønner argumentet hans. Vi trenger ikke en masse stygge lysestaker eller annet stæsj vi aldri kommer til å bruke. Vi bor dessuten i en liten leilighet, og det kan hende vi vil komme til å flytte en del på oss i framtiden, så da er det også greit å slippe å få en masse ting. Når det gjelder å legge ut lister på Glassmagasinet, så synes jeg egentlig det er litt teit. Pengegaver hadde vært greit, men jeg vet ikke hvor bra det høres ut å skrive i invitasjonene at vi kun ønsker penger. Vi har også vurdert å si at folk kan gi penger til en veldedig organisasjon istedenfor å gi oss gaver. Vi er i 30-årene og har OK økonomi, så det er ikke det at vi strengt tatt trenger pengene. Har dere noen tips til hvordan vi kan ordne dette? man får jo ikke stygge lysestaker og ting man ikke ønsker seg.. fordi man ønsker seg ting og stort sett får det.. MEN at dere ikke ønsker gaver det er jo lov! Jeg synes heller ikke at det er noe særlig å si at man kun ønsker seg penger.. men hva med for eksempel gavekort på reiser og opplevelser? Ellers synes jeg det er kjempefint å ønske seg penger til en veldedighet! Enten kan man jo ta kontakt med en org. man ønsker å støtte og få satt opp en konto, ellers har vel redd barna?eller røde kors (ble veldig usikkert nå) sånn at man kan gå innpå nettet å kjøpe en geit, eller en do... disse pengene går til forskjelligge formål, men stort sett så brukes de til å bygge ting, dyrke mat, gjøre det lettere for fattigge å klare seg selv. da får man vel ett kort hvor det er bilde av for eksempel da en geit, også står det hvem som har kjøpt og sånt..!
Ugga Bugga Skrevet 18. februar 2008 Forfatter #3 Skrevet 18. februar 2008 Takk for tips, Sandra. Penger til f.eks. reise er kanskje en god ide. Et vennepar opprettet en konto som skulle brukes til bryllupsreise, og så kunne folk sette inn penger der hvis de ville. Hvis man skal unngå å få stygge lysestaker, så må man jo snakke med hver enkelt gjest og si hva man ønsker seg. Da må man sørge for å ikke ønske seg det samme av flere personer, og vi kommer ikke til å klare å pønske ut 40 forskjellige ting i passende prisklasse som vi ønsker oss.
mia83 Skrevet 18. februar 2008 #4 Skrevet 18. februar 2008 Takk for tips, Sandra. Penger til f.eks. reise er kanskje en god ide. Et vennepar opprettet en konto som skulle brukes til bryllupsreise, og så kunne folk sette inn penger der hvis de ville. Hvis man skal unngå å få stygge lysestaker, så må man jo snakke med hver enkelt gjest og si hva man ønsker seg. Da må man sørge for å ikke ønske seg det samme av flere personer, og vi kommer ikke til å klare å pønske ut 40 forskjellige ting i passende prisklasse som vi ønsker oss. Det er nok ikke lurt å si til hver enkelt gjest: Jeg ønsker meg det, og KUN det... Gjestene vil jo gjerne ha litt å velge i. Så det med penger til bryllupsreise er nok ikke dumt, evt gavekort på opplevelser.. Eller gavekort i en butikk dere kunne tenke dere produkter fra, f.eks Bohus e.l om dere f.eks har lyst på ny sofa..?
Gjest Gjest Skrevet 18. februar 2008 #5 Skrevet 18. februar 2008 Angående å ønske seg gaver til en god sak vurderte vi også dette, men satte i tillegg opp en vanlig ønskeliste da vi var redd for å ende opp som denne gjesten du kan lese om her "Vi ønsket oss bidrag til nettopp Leger uten grenser. Vi fikk 13 lysestaker, 4 glassfat, en haug med håndklær, masse potteplanter, enkeltdeler fra 3 ulike serviser og 2 ulike hardangerbestikk, en teskje og tre kakegafler i sølv, 2 brødristere, 3 vaffeljern, 3 løkhakkere, 2 duker, en del "nips" og nøyaktig 0 kroner til Leger uten grenser. Det falt nok ikke helt i smak, ønsket vårt... "
Frøken eple Skrevet 18. februar 2008 #6 Skrevet 18. februar 2008 Hvis man skal unngå å få stygge lysestaker, så må man jo snakke med hver enkelt gjest og si hva man ønsker seg. Da må man sørge for å ikke ønske seg det samme av flere personer, og vi kommer ikke til å klare å pønske ut 40 forskjellige ting i passende prisklasse som vi ønsker oss. Det er vel litt av poenget med å legge ut liste - da får man heller fine lysestaker. Man kan jo legge ut en liste til de som ABSOLUTT ikke vil støtte deres vedledige org. eller bryllupsreise (noen folk er fast bestemte på at de vil kjøpe gave, og da er det bedre å få noe man faktisk kunne tenke seg enn en stygg lysestake)
Gjest Ira Skrevet 19. februar 2008 #7 Skrevet 19. februar 2008 Vi har lagt ut ønskeliste på nettsida vår, og henstiller til den (nettsida) i invitasjonen. Har heller ikke lagt ut gavelister i butikker, nettopp pga at vi har det meste... Ønskene vi har er vel heller litt spesielle, da vi ønsker litt herfra og derfra. Det vi har gjort er å spørre søstera mi om å være en slags "gavekoordinator" og ha litt oversikt over gavekjøp. Dermed kan folk ta kontakt med henne hvis de gruer for å kjøpe dobbelt opp av noe osv...
Ugga Bugga Skrevet 19. februar 2008 Forfatter #8 Skrevet 19. februar 2008 Angående å ønske seg gaver til en god sak vurderte vi også dette, men satte i tillegg opp en vanlig ønskeliste da vi var redd for å ende opp som denne gjesten du kan lese om her "Vi ønsket oss bidrag til nettopp Leger uten grenser. Vi fikk 13 lysestaker, 4 glassfat, en haug med håndklær, masse potteplanter, enkeltdeler fra 3 ulike serviser og 2 ulike hardangerbestikk, en teskje og tre kakegafler i sølv, 2 brødristere, 3 vaffeljern, 3 løkhakkere, 2 duker, en del "nips" og nøyaktig 0 kroner til Leger uten grenser. Det falt nok ikke helt i smak, ønsket vårt... " He he.
Gjest AnneShirley Skrevet 19. februar 2008 #9 Skrevet 19. februar 2008 Jeg tror nok det å legge ut ønskeliste er den beste måten å unngå å få "stygge lysestaker".
Ugga Bugga Skrevet 19. februar 2008 Forfatter #10 Skrevet 19. februar 2008 Jeg tror nok det å legge ut ønskeliste er den beste måten å unngå å få "stygge lysestaker". Når man ikke egentlig ønsker seg noe, ikke har spesielt god plass og ikke er spesielt interessert i interiør, så er det et ork å prøve å tenke ut 40 ting i passende prisklasse man ønsker seg.
Noli Skrevet 19. februar 2008 #11 Skrevet 19. februar 2008 Angående å ønske seg gaver til en god sak vurderte vi også dette, men satte i tillegg opp en vanlig ønskeliste da vi var redd for å ende opp som denne gjesten du kan lese om her "Vi ønsket oss bidrag til nettopp Leger uten grenser. Vi fikk 13 lysestaker, 4 glassfat, en haug med håndklær, masse potteplanter, enkeltdeler fra 3 ulike serviser og 2 ulike hardangerbestikk, en teskje og tre kakegafler i sølv, 2 brødristere, 3 vaffeljern, 3 løkhakkere, 2 duker, en del "nips" og nøyaktig 0 kroner til Leger uten grenser. Det falt nok ikke helt i smak, ønsket vårt... " Er ikke folk litt spesielle om de ikke klarer/gidder/vil etterkomme et slikt gaveønske?
Gjest AnneShirley Skrevet 20. februar 2008 #12 Skrevet 20. februar 2008 Når man ikke egentlig ønsker seg noe, ikke har spesielt god plass og ikke er spesielt interessert i interiør, så er det et ork å prøve å tenke ut 40 ting i passende prisklasse man ønsker seg. Det er jeg fullstendig klar over.. Det er derfor vi endte opp med å velge oss ut et servise selv om vi egentlig ikke ønsket oss ett. Folk (særlig mormor ) ble veldig glad for det. Og i ettertid er vi blitt glade i "finserviset" vårt og synes det er hyggelig å ta det fram til jul og andre større anledninger. Dere kan jo også ønske dere bøker, reisegavekort, turutstyr osv. Dersom mange av gjestene kjenner hverandre kan dere også velge ut større ting som folk kan spleise på (jeg vet f. eks om en vennegjeng som spleiset på kano til et brudepar)
Ugga Bugga Skrevet 20. februar 2008 Forfatter #13 Skrevet 20. februar 2008 Dere kan jo også ønske dere bøker, reisegavekort, turutstyr osv. Dersom mange av gjestene kjenner hverandre kan dere også velge ut større ting som folk kan spleise på (jeg vet f. eks om en vennegjeng som spleiset på kano til et brudepar) Ja, jeg vet om noen venner som spleiset på teleskop til et astronomiinteressert brudepar. Men jeg kommer faktisk ikke på noen sånn stor ting som vi begge ønsker oss heller. Det er sikkert et luksusproblem.
mariaogjahn Skrevet 20. februar 2008 #14 Skrevet 20. februar 2008 Vi har ønsket oss gavekort på berg-hansen reiser.. Vi har også liten plass, og finner ikke noe "nips" som vi ønsker oss. Er begge glad i opplevelser og siden feriepenger går til bryllup, så er det vårt høyeste ønske. Så får vi bryllupsreise også...
Cienna Skrevet 20. februar 2008 #15 Skrevet 20. februar 2008 Vi ønsker oss heller ingenting...vi skal ha et lite intimt bryllup med de aller nærmeste og vil ønske oss penger til bryllupsreisen....Koster jo litt med tur og lommepenger, og det er noe vi vil sette veldig stor pris på...
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 21. februar 2008 #16 Skrevet 21. februar 2008 Når man ikke egentlig ønsker seg noe, ikke har spesielt god plass og ikke er spesielt interessert i interiør, så er det et ork å prøve å tenke ut 40 ting i passende prisklasse man ønsker seg. Dette må jo være et luksusproblem? Dersom det er så veldig vanskelig å finne på noe, så si til alle at dere ikke ønsker dere noe i det hele tatt. kan ikke forstå at dette er et stort problem. Slutt sutre som en unge, fordi du ikke vet hva du skal ønske deg..... Tenk hvor heldig du er da, som antagelig får mange fine, velmente gaver!
Ugga Bugga Skrevet 21. februar 2008 Forfatter #17 Skrevet 21. februar 2008 Dette må jo være et luksusproblem? Dersom det er så veldig vanskelig å finne på noe, så si til alle at dere ikke ønsker dere noe i det hele tatt. kan ikke forstå at dette er et stort problem. Slutt sutre som en unge, fordi du ikke vet hva du skal ønske deg..... Tenk hvor heldig du er da, som antagelig får mange fine, velmente gaver! Jeg sutrer ikke som en unge, og jeg er som sagt klar over at det er et luksusproblem. Jeg har fått pyntegjenstander til andre anledninger (jul, bursdag), og jeg vet det er godt ment, og jeg mener ikke å være utakknemmelig, men det er upraktisk å ha en masse ting man ikke liker og som ikke blir brukt. Særlig når man vet man kommer til å flytte om ikke så lenge, og må dra på dette. Jeg lurte bare på hvordan det vil oppfattes om man f.eks. sier at man ikke ønsker seg noe, om man sier at man bare vil ha penger eller om man ønsker donasjoner til veldedig organisasjon. Jeg kan tenke meg at ikke alle ville være glade for disse alternativene, derfor tenkte jeg å høre hva andre synes. Jeg har snakket med noen i familien, og jeg har fått inntrykk av at de ønsker å gi noe (ting), så vi får kanskje finne et middagsservise eller noe som vi kan ønske oss.
Balooa Skrevet 23. februar 2008 #18 Skrevet 23. februar 2008 Jeg skjönner ikke helt hvorfor det er galt aa önske seg penger? Hvis jeg har tenkt til aa bruke 500 kroner spiller det da ingen rolle for meg om jeg gir dem penger i stedet for 500 kroner verdt i stygge lysestaker og dopapir?
Ugga Bugga Skrevet 23. februar 2008 Forfatter #19 Skrevet 23. februar 2008 Jeg skjönner ikke helt hvorfor det er galt aa önske seg penger? Hvis jeg har tenkt til aa bruke 500 kroner spiller det da ingen rolle for meg om jeg gir dem penger i stedet for 500 kroner verdt i stygge lysestaker og dopapir? Det skjønner ikke jeg heller. Men det er nå engang slik at det er noen som foretrekker å gi ting. Jeg vet ikke riktig hvorfor.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå