Gå til innhold

klarer dere å pusse tenna til katten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg ble anbefalt å pusse tennene til pusen min, men det er jammen meg ikke lett. får så vidt til hjørnetennene, men skulle gjerne kommet meg lengre bakovr, men han nekter....

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_inka_*
Skrevet

Jeg ante ikke at man må pusse tenna til katta!!?

Katta mi er 19 år og jeg har aldri pusset tenna hennes! Tror ikke jeg hadde kommet til heller selv om hun er veldig snill!

Skrevet (endret)

Ja, man bør faktisk pusse tennene til hunder og katter. Vi har prøvd, men jeg må innrømme at det skjærer meg i hjertet å tvinge dem når jeg ser hvor sterkt de misliker det, så det var noe vi gav opp. Istedet blandet jeg Plaque Off (fås i dyrebutikker, forhindrer tannsten) i boksematen den tiden de fikk det i tillegg til tørrfôr, men nå får de kun tørrfôrr og da regner jeg med at det holder tennene bra. Dyrlegen har i allefall ikke hatt noe å utsette på tennene, og den eldste katten vår har bare trengt å fjerne tannsten én gang på sine åtte år, og det var i fjor.

Endret av Arkana
Skrevet

Jeg fikkd et anbefalt pga plakk, for at det ikke skulle gå så langt som til tannsten....

Skrevet

Jeg kan ikke se at det skal være nødvendig å pusse tennene til hverken hund eller katt så lenge hunder får tyggeben å gnage på, og katter får ikke-oppbløtt tørrfôr.

Skrevet

Kattene mine får bare tørrfor men uansett så har han ene fått anbefalt å børste tennene hans. Det blir enten det, eller så må jeg regne med å dra til dyrlegen å sjekke tennene hans en gang i året.

Heldigvis godtar han det og syntes tilogmed det er kjempegodt. De to andre derimot liker det ikke, men tannkreme smaker godt da hehe.. Så har skjedd to ganger hittil at mens jeg setter han andre på fanget så løper de avgårde med hele tannbørsten.

Skrevet

Som Arkana sier, så er det nå anbefalt for både hunder og katter, men det er ikke noe jeg kommer til å begynne med med det første. Da må man i så fall venne dem til det fra de er helt små og selv da tror jeg det er mange som kommer til å protestere heftig. (Jeg skal forsøke med min neste valp, men går det ikke, er det ikke noe jeg kommer til å terpe voldsomt på. Å få stukket noe inn i munnen, strider nok ganske sterkt mot innstinktene både hos hunder og katter vil jeg tro...)

Å fore med tørrfôr har god forebyggende effekt. Selv har jeg også sett at Bucadog later til å ha grei effekt på hunden og prøver derfor det samme, d.v.s.Bucacat på katten. Å stikke fingeren kjapt inn, er mye enklere for alle parter enn å skulle til med tradisjonell tannpuss.

Hos hunder virker det også preventivt å la dem få bein å tygge på. Noen katter spiser også bein, så det går an å prøve å gi dem f.eks. en halv, rå kylligving. Katter spiser jo slike ting i naturen.

Å unngå tannstein på en eller annen måte, er imidlertid viktig. (Tannstein kan selvfølgelig fjernes hos veterinæren, men da må det ofte til en "unødvendig" narkose, med den risikoen den innebærer). Foruten at det over tid ødelegger tennene og gjør det vanskelig for dyret å få i seg mat, kan tannstein i ytterste konsekvens føre til hjerteproblemer og død.

Skrevet

Den ene katten min har FORL og jeg må pusse tennene hennes jevnlig for å holde dette i sjakk.

Veterinæren min ga henne ikke særlig gode prognoser, men dette er over ett år siden, og hun er ikke blitt særlig mye verre.

Det var et problem å pusse tennene hennes i starten, men nå går det greit.

Jeg bruker Bucacat.

Jeg startet med å smøre dette på fingern og gni det inn i gommene hennes, og fortsatte etterhvert med et slags fingerbøl med knotter på. Tilslutt fikk jeg pusse med en liten kost, og hun kommer løpende når jeg finner frem Bucacaten, hun elsker smaken!

Skrevet

Katta mi får tannstell en gang i året hos veterinæren. Da fjerner de tannsten og sjekker at alt er i orden i munnen. Hun får bare tørrfor. Å pusse tennene på en katt høres plagsomt og unødvendig ut, hvis katten ikke har spesielle problemer. Har mer enn nok med kloklipping, kan ikke forestille meg hva for slags basketak og blodsutgytelser det ville ha blitt hvis jeg skulle prøvd å pusse tennene hennes...

Skrevet

:fnise: Nå har jeg hørt det også!

Noe så snålt. La dyr være dyr ...

Gjest antigartner
Skrevet

Jeg har også prøvd å pusse tennene til tidligere katter jeg har hatt. Ingen av dem likte det, og en av dem ble så sint at han ble nærmest farlig de gangene jeg prøvde. Erfarte at tørrfor holdt tannsteinen i sjakk. Det ble littegrann, men ikke mye, og kattene levde normalt lange liv med helt ok tenner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...