Gå til innhold

Hvor mye koster hage?

Nanella

Anbefalte innlegg

Hei!

Lurer bare på hvor mye man må regne sånn ca. hvis man skal lage istand en hage på litt under et mål, da må vi regne med å gjøre det meste.. Jevne ut ++ Jeg vil ha en enkel hage jeg da med ikke for mye krimskram i.. Og hvor lang tid kan man regne med at det tar før den tar form?? Noen erfaringer?

XSiljeX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En hage kan koste alt fra noen få tusenlapper og opptil 100.000.. minst!

Det kommer helt an på hva man legger vekt på, hvor mye man gjør selv og sånt.

Å leie en gravemaskin (type: mini) koster et par tusen for en helg.

Så kommer det jo an på om du må ha mer masse for å fylle ut/planere.

Vet ikke hva prisen er for sånt.

Ferdiggress koster vel rundt 30 kr/kvm. Frø er billigere, men tar selvsagt lenger tid.

Planter kan også variere mye.

Skal man ha en hekk eller store prydbusker, så blir det fort ganske dyrt. Små bed koster ikke så mye og man kan bruke både frø og små planter som vokser seg store.

Det kan være lurt å tegne opp hagen og måle opp hvor mye plen man vil ha, hvilken type hekk (og hvor lang/høy den skal være), samt andre ting man ønsker seg. Deretter tar du med tegning og mål til et gartneri og sjekker prisene.

Se etter om du kjenner noen som har en gravemaskin eller som kan hjelpe til med planering. Masse penger spart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være lurt å så blomstereng (får kjøpt frø) i en del av hagen - den steller seg selv. Da trenger du ikke klippe så store areal med gress.

Du kan også lage små stier som åler seg gjennom enga fram til lommer i hagen - der du kan ha gress, heller, en sittegruppe, hengekøye etc.

Du sier ikke hvor i landet du bor - om det er trær i hagen fra før? Behold gjerne trærne, er bare fint med litt skygge om sommeren.

Og planlegg litt langsiktig - har du ikke råd til så mange busker nå - så tenk i alle fall framover - hvordan skal sluttresultatet bli om noen år...

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Vi må nok fylle ut endel ja, fordelen er at vi får nok noen til å grave, det eneste vi trenger å betale av det er disel eller hva nå disse minigraverne går på :lol:

Har hørt mange som velger å lage blomstereng ja.. men klarer liksom ikke å forestille meg hvordan det blir :oops:

Så må jeg ha en hekk på ca. 30 meter tror jeg.. (er så dårlig på mål)

Dette blir jo ikke før til neste år da i såfall så jeg har god tid til å planlegge, men greit å tenke sånn ca. pris tenker jeg.

Stedet er her på østlandet ca 7,5 mil nord for oslo, det er kun to epletrær i der, men de er så fæle at jeg har mest lyst til å fjerne dem.. Men samtidig er det jo koselig med trær da.. Tja jeg får se..

XSiljeX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naboen fikk fyllmasse gratis i dag, men måtte betale for frakten(350) for en billast ca.8-9m³

Jeg kjøpte soldet jord idag ca. 8m² (800+mva) +frakt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...