Gjest Fëawen Skrevet 18. februar 2008 #1 Skrevet 18. februar 2008 Er så glad i stekt ris.. Noen som har en god oppskrift på dette, som de vil dele med meg?
Noli Skrevet 18. februar 2008 #2 Skrevet 18. februar 2008 Det er i grunnen veldig enkelt, men du trenger en soya-saus du liker. Jeg husker ikke hva min heter, så kan dessverre ikke gi deg tips der. Jeg koker ris, og kjøper ferdig-grillet kylling på butikken. Plukker kyllingen, og tar ris, kylling og grønnsaker (jeg bruker bare raspede gulrøtter, men du kan bruke nær sagt hva du vil) oppi ei wok-panne (bare fordi det er den eneste som er stor nok, du kan nok bruke vanlig stekepanne også). Har i en del soyasaus og rører inn noen egg mens det steker. Steker ikke så lenge, ti minutter kanskje.
Gjest Gjest Skrevet 18. februar 2008 #3 Skrevet 18. februar 2008 Jeg er veldig glad i stekt ris, men bruker sjelden oppskrift. Det blir vel omtrent slik: Hakket løk, stekes i olje med hakket chilli Terninger av svinekjøtt stekes sammen med dette.Mens det stekes, krydre med pepper og soyasaus. Ha oppi div grønnsaker (f. eks. paprika, gulrot, erter) og stek raskt. Ha oppi skrellede reker og en enkel omelett som er skåret i skiver og rør godt. Ferdigkokt ris stekes sammen med resten og smak til med soyasaus.
Crash Skrevet 18. februar 2008 #4 Skrevet 18. februar 2008 Jeg bruker ikke oppskrift, tar det jeg har i kjøleskapet F.eks. paprika, purre og skinke i strimler. Stekes sammen med risen, egg og litt soyasaus. Krydres med pepper og karri. Nam!
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2008 #5 Skrevet 19. februar 2008 Kinesisk stekt ris: Stek skinke, ev litt løk og tilsett kokt ris. Stekes noen minutter så tilsettes kokt grønnsaksblanding. Når det begynner å bli ferdigstekt, skyves det til side i pannen for å holde varmen og 1-2 vispet egg helles ut over det ledige området i pannen. Hakkes opp som eggrøre og blandes sammen med resten. Salte og pepre. Reker kan også brukes, det tilsettes rett før risen. Stekt ris fra midtøsten: Bruk basmatiris kokt i kyllingbujong, gjerne gårsdagens. Stek litt løk gyllen, tilsett ris og stek til risen klumper seg lett eller pakker seg litt sammen, la grillet kylling i revne biter varmes med den siste tiden. Krydres med kyllingkrydder og chili eller en blanding av paprika, vegeta/salt og litt chili for gylden farge. Serveres med tomatsalat med tomater, agurk, litt salat og persille. Opprinnelig skal det være rosiner kokt i risen og tynne pastabiter som brunes tørre i pannen før det kokes sammen med risen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå