Gjest septica Skrevet 18. februar 2008 #1 Skrevet 18. februar 2008 "Betillte" i går en bichon frise valp som jeg får om ca 2 uker. Vi gleder oss som bare det,kan nesten ikke vente. Kjenner jeg begynner å bekymre meg litt nå,jeg har hatt en slik hund før men jeg fikk den da den var voksen,døde av nyresvikt for to år siden. Jeg har hørt at det er veldig nøye med foring og div med slike hunder,kan noen hjelpe meg her og gi meg noen tips?=)
Frey Skrevet 18. februar 2008 #2 Skrevet 18. februar 2008 Bare slapp helt av, dette går så fint så Dere vil normalt få med en kilo eller så av det foret oppdretteren har brukt slik at du har den første tiden. Dette gir deg også litt tid til å kjøpe mer av foret, og det er ingen grunn til å bytte. Valpefor bruker du til hunden er 6-10 mnd.
Gjest septica Skrevet 18. februar 2008 #3 Skrevet 18. februar 2008 Bare slapp helt av, dette går så fint så Dere vil normalt få med en kilo eller så av det foret oppdretteren har brukt slik at du har den første tiden. Dette gir deg også litt tid til å kjøpe mer av foret, og det er ingen grunn til å bytte. Valpefor bruker du til hunden er 6-10 mnd. Takk for svar=) Jeg tenker litt på hvor mye og hvor ofte den skal fores? Ei jeg kjenner mater valpen sin 100 gr 4 ganger til dagen... Jeg tenker litt på det at det kanskje skal være ganske nøye med tanke på den spesielle pelsen de har og sånn?
Gjest Wolfmoon Skrevet 18. februar 2008 #4 Skrevet 18. februar 2008 Takk for svar=) Jeg tenker litt på hvor mye og hvor ofte den skal fores? Ei jeg kjenner mater valpen sin 100 gr 4 ganger til dagen... Jeg tenker litt på det at det kanskje skal være ganske nøye med tanke på den spesielle pelsen de har og sånn? Spør oppdretter hvordan valpen er blitt foret hittill, og spør også om råd fra denne om hvordan foringen skal endres etterhvert som hunden blir større. Oppdrettere sitter (som regel) inne med mye kunnskap og erfaring fra rasen, og de fleste er også veldig behjelpelige med å hjelpe de nye eierne. Jeg tviler i grunn litt på at et spesielt foringsmønster har noe med pelsen og gjøre, men for all del jeg er ingen ekspert på rasen!
Frey Skrevet 18. februar 2008 #5 Skrevet 18. februar 2008 Det er vanlig at man forer valpene oftere enn voksne. Rett og slett for at de skal få i seg nok næring. Etterhvert som de blir eldre reduseres foringen til en/to ganger om dagen. Oppdretter vil hjelpe deg med dette
Søs Skrevet 18. februar 2008 #6 Skrevet 18. februar 2008 anbefaller deg forumet på canis.no. Masse hundefolk som har peiling der inne
Leo Skrevet 19. februar 2008 #7 Skrevet 19. februar 2008 Jeg kjenner ikke rasen, men det som kan være lurt å tenke på etter hvert som hunden blir voksen er at også små hunder trenger "utfordringer" for tennene for å holde dem rene for tannstein. Små hunder får nemlig ofte problemer med tennene og dette skyldes nok for det første at det er lett å gi en liten hund for mye våtfôr uten å kompensere for dette og for det andre at små hunder som regel lever en god del lenger enn større hunderaser og derfor har tennene sine lenger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå