Gå til innhold

Hund til småbarnsfamilie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi planlegger familie økning i løpet av året. Fra to til tre:)

Vi kunne også tenkt oss en hund, som passer til vår situasjon.

Både mannen og jeg er turglade og tilbringer mye av helgene ute i skog og mark. Selvsagt når barnet kommer så blir det ikke så mye tid til så lange turer.

Har tenkt litt på langhåret golden retriver. Disse er passe størrelse, sies å ha et bra gemyt og egner seg fint til både tur ute i skogen samt kos inne.

Noen her som har erfaring fra samme situasjon eller har en annen rase å annbefale??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei og hopp.

Jeg ville ventet med hund til barnet dere har i tankene er minimum 2 år, men det er en annen diskusjon. Barnevogn og hund i fri dressur i flexibånd er ikke særlig fristende for meg ihvertfall, men vet at mange bruker permisjonen til å oppdra valp og greier det fint.

Når det gjelder rase for småbarnsfamilie anbefaler jeg berner sennen på det varmeste. Fantastisk herlige hunder som matcher perfekt med småbarn og familietilværelsen. Røyter en del, men ellers ingen ting å utsette på dem.

Golden er en brukshund i utgangspunktet, og krever en god del mosjon og hjernetrim i forhold. Gemyttet innen rasen har vært litt labilt de siste årene, så man må være nøye når man velger foreldrene. Men flotte hunder det også.

Uansett hvilken rase man velger er timingen av valpekjøpet og valg av riktig oppdretter, riktige foreldre og riktig valp det viktigste. Lykke til!

Skrevet

Er dere førstegangseiere?

Men jeg er enig med La Flaca. Retrievere krever mye mosjon og mye mental stimuli. I tillegg er de vel kjent (spesielt hanhundene) for å bli en real håndfull i puberteten. Worstcare scenario: en ettåring som ikke sover om natta, hyperkativ og umedgjørlig. En pubertal og uhåndterlig hund. I tillegg begynner du vel i jobb igjen på denne tiden. Ikke en blanding jeg ville gått for - og det er faktisk noe du må ta høyde for.

Hvis dere alikevel går for hund nå så ville jeg sett på f eks dansk/svensk gårdshund. Dette er en hardfør liten rase som gjerne er med på lange fjellturer, men som ikke krever veldig mye hver dag.

Gjest Spinonevennen
Skrevet

Jeg vil slå et slag for spinonen! En tålmodig rase som liker å utfolde seg og bruke nesa ute på tur, men gjerne ligger i ro ved føttene til 'flokken' inne.

Skrevet

Golden retriever :hjerte: er et veldig godt valg. Men hva med å kjøpe en voksen hund istedet for valp? En hund på to år er mye mindre krevende enn en valp eller unghund.

Schæfer er også en veldig fin familiehund som pleier å gå veldig bra sammen med barn. Den er nok enda mer tålmodig overfor barn enn golden retrieveren. Men igjen - valp/unghund og små barn er ikke den beste kombinasjonen.

Skrevet

Jeg er ganske enig med de over og anbefaller å evt vente. Hunds og barn på en gang krever mye, og begge delere trenger tilsyn mesteparten av tiden i tilleg krever babyen sitt, mens hunden krever oppdragelse og tilsyn.

I tilleg vil en golden kreve hjernetrim og aktivitet.

Gjest Classico
Skrevet

Jeg har hatt en Golden Retriever i 12 år og vil anbefale den sterkt. Jeg har en tispe og de er kanskje enklere enn hannene, men rasen er tvers igjennom snill og veldig tilpasningsdyktig.

Og så er de veldig pene :)

Skrevet

Har du ingen andre kriterier å gå etter?

Pelsstell?

liten/stor?

aktivitetsnivå?

hva skal den brukes til? Lydighet? familiehund? agility? bruks?

Har dere mye erfaring fra før av?

lettlært? eller en hund som må jobbes litt med?

Uansett- jeg synes collier høres ut som en flott rase for dere :) Det er fantastiske hunder!

Eller kanskje sheltie? (men de kan være litt skeptiske til bråkete barn)

Skrevet (endret)
Uansett- jeg synes collier høres ut som en flott rase for dere :) Det er fantastiske hunder!

Eller kanskje sheltie? (men de kan være litt skeptiske til bråkete barn)

Collier er veldig vare for stress og bråk, så jeg tror generelt ikke de er særlig egnet til småbarnsfamilier. Men rolige er de jo hvis forholdene ligger til rette.

Endret av la Flaca
Skrevet

Hvis dere ikke har hatt hund før ville jeg ventet til barnet er litt større før dere skaffer en hund. Det kan være veldig krevende å oppdra valp samtidig med at man har en liten baby å passe på. Golden er krevende hunder, og jeg tror mange har brent seg på at de er så populære og fine familiehunder. Det kan de også være, selvfølgelig, men mange av dem er veldig utagerende i puberteten og krever mye stimuli og streng oppdragelse.

Skrevet (endret)

Jeg er så enig med dem som sier at det lønner seg å vente til barnet blir større.

En valp trenger nøye oppfølging, og med en liten baby blir det vanskelig å få tid til alt.

Har selv hatt Golden retriever og han var bare snill og god mot mine 2 tantebarn. Kan også anbefale Berner Sennen.

Endret av kospia
Skrevet

Hei!

Colli, Retriver og andre brukshunder er vel ikke det første jeg ville anbefale, siden dere venter baby.

Hvorfor ikke?

Ikke noe vondt om rasene i det hele tatt, og de blir alle fine familiehunder, men det er KREVENDE hunder. Som andre har nevnt ovenfor, er dette raser som skal ha mye mosjon og mental trening, og får de ikke dette i rikelige doser, vil de heller aldri klare å roe seg inne.

Vi er en familie på fire, som har fått verdens beste familiehund; GRAND DANOIS.

Det er en stor hund, ja, men den krever ikke særlig større plass enn f.eks Mops eller andre små raser. De er rooolige (dorske og kjælne) inne og er lykkelig så lenge de får være sammen med familien sin. De krever lite pelsstell og skal ha moderat med mosjon. De spiser riktignok en del, så det er selvfølgelig noe man må ta med i beregningen. Aldri hørt om en Grand Danois som er aggressiv eller har reagert med sjalusi på barn/ baby. Mange blir dessverre skremt pga størrelsen på en Grand Danois, men liker du/dere disse hundene, anbefaler jeg dere å søke opp, og lese om rasen på nettet.

Prøv www.ngdk.no

Lykke til med valget!

Skrevet

Hva med amerikansk cocker spaniel? Jeg er så glad i denne rasen. Men det blir kanskje for mye pelsstell.

Skrevet
Collier er veldig vare for stress og bråk, så jeg tror generelt ikke de er særlig egnet til småbarnsfamilier. Men rolige er de jo hvis forholdene ligger til rette.

Jeg har ikke mye erfaring med collie selv- men har begynt å interessere meg veldig for rasen i det siste. Fant dette om collien på canis sine sider:

En vennlig, rolig, lettlært hund som kan brukes til det meste, og tilpasser seg det aktivitetsnivået du selv ønsker, alt fra trivelig hushund og familiehund, til aktiv og dyktig brukshund. Særlig velegnet i småbarnsfamilier, der den overtar rollen som barnevakt og blir barnas beste venn.

Hundene kan være alt fra elgjegere til barnevakt, de sporer, runderer, gjeter og vokter, går agility og lydighet, i tillegg til at de stilles ut.

Collien er en meget førermyk hund, som trenger vennlighet og positiv forsterking. Den har en spesiell evne til å lese eierens sinns-stemning, og påvirkes av den. Dette er hunden for deg som ønsker deg en trofast venn i alle livets situasjoner.

Derfor jeg tenkte de kunne passet godt.

Men jeg skal ikke uttale meg for mye om rasevalg- har ikke så mye erfaring med andre raser enn sheltie og riesenschnauzer. :)

Skrevet

Heisann!

Vil absolutt anbefale venting - da barnet blir større og mer aktivt, og hunden i puberteten - kan sjalusi føre til aggressiv adferd fra hund. Kanskje dere bør heller anskaffe dere en voksen hund om dere ville hatt en nå? Eller en valp når barnet blir større?

Har selv vært oppvokst med hunder hjemme hele livet. De jeg absolutt kan anbefale er Chow Chow - selv om de krever litt hårstell, og Grand Dane. Flotte familiehunder. Chow Chowen er ikke noen turhund, så den passer gjerne ikke så godt inn i deres livsstil - da den såvidt gidder å gå en vanlig tur om dagen.

Uansett vil jeg råde alle som leser dette forumet til å velge omplasseringshunder i stedet for oppdrettshunder! Det er såå mange som trenger et hjem!

STAVANGER OG OMEGN - ta kontakt med FIDO (etter kl. 1800) på telefon : 51 59 02 40 eller 986 509 88

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...