Gå til innhold

Enkle oppskrifter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og sambo har pleid å bruke kjøttdeig til middag med spaghetti, ris eller potetmos, i lasagne, taco osv. to til fire dager i uken og begynner å bli lei av det.

Jeg synes ikke det er godt lenger, ikke er det veldig bra for kroppen heller.

Kjøttdeig er eneste kjøttet vi spiser, bortsett fra pølser, løvbiff og kylling i ny og ne. Spiser fisk en sjelden gang i blant også.

Nå ønsker jeg tips til annet kjøtt vi kan spise. Som er enkelt å tilbrede, og som ikke er så dyrt.

Men mest av alt ønsker jeg tips til enkle retter med kikerter, brunlilla salatbønner og andre bønner istedet for kjøtt.

F.eks små "kjøtt"boller, burgere, supper, andre ting..?

Vi er ikke så flinke på kjøkkenet, og vil helst bruke så lite tid der som mulig. Ihvertfall i starten, kanskje vi avanserer senere...

Ønsker råvarer som kan brukes opp til en middag, evt. også dagen etter. Men ikke ingredienser som blir stående i skap og kjøleskap. Ikke så mye urter, eller ting som må kjøpes i hopetall, og hvor vi sannsynligvis må kaste mer enn halvparten av det.

Sambo er særdeles skeptisk til bønner og kikerter, så det er også sånn sett en stor fordel med enkle oppskrifter, der bønner og erter er det eneste "eksotiske". Ikke noe fiksfakseri med snodige ingredienser...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Denne oppskriften er enkel, billig, rask og sunn. :)

Vegansk gryterett

Til 3-4 personer

2 bokser bønner

1 boks mais

1 boks ananas i biter

1 boks husholdningserter

1 boks hermetiske tomater

1 løk

1 fedd hvitløk

Brun ris

Kok risen som vanlig. Kutt opp løk og hvitløk og la det surre i en gryte til

løken blir gylden. Sil bønnene, ertene, maisen og anansen før du heller dem over i gryten. Hell så over de hermetiske tomatene sammen med tomatkraften. Du kan gjerne ha oppi vann hvis det blir for lite kraft. Krydre med salt og pepper og la det hele koke under omrøring til risen er ferdig.

Vær sikker på at alt vannet har dampet bort fra risen, og hell den over

i gryteretten. Bland det hele og la det koke noen få minutter til -

servèr!

Gjest Eurydike
Skrevet

Med samme utgangspunkt kan du lage to forskjellige enkle supper der bønner passer godt inn. Begge har mye grønnsaker og litt kjøtt - men du kan også lage dem helt vegetariske, og bare droppe kjøttet.

Surr 1 hakket løk og 1-2 stilker stangselleri i olivenolje i en gryte til det er mykt. Ha i 1-2 fedd hakket hvitløk og 1 hakket chili og surr ett minutt til. Ha i en boks hermetiske tomater, og 5-6 dl vann pluss kylling- eller grønnsaksbuljong. Så kan du lage:

1. Meksikansk kyllingsuppe. Krydre med chilipulver, evt litt cayenne (avhengig av hvor sterkt du vil ha det), spisskummen og litt tørket oregano. La koke 10 min, ha i 1 boks avskylte røde bønner, en liten maisboks og evt en hakket grønn paprika, kok 10 min til. Tilslutt tilsetter du litt kyllingkjøtt, feks 1 strimlet kyllingfilet som du først har stekt raskt i en panne. La få et raskt oppkok, smak til med salt, pepper og evt litt limesaft. Kan serveres med en klatt rømme, og hakket frisk koriander hvis dere liker det (ikke nødvendig).

2. "Minestrone". Krydre med feks tørket timian eller oregano, ha i ca. 50 g sprøstekt bacon, og la suppen koke 10 min. Ha i 1 boks avskylte hvite bønner (feks butter beans/limabønner), kok 5-10 min til. Rør så inn 2-3 never med frisk spinat til den faller sammen. Smak til med salt og pepper, og server med parmesandryss og gjerne litt extra virgin olivenolje på toppen.

Skrevet
Jeg og sambo har pleid å bruke kjøttdeig til middag med spaghetti, ris eller potetmos, i lasagne, taco osv. to til fire dager i uken og begynner å bli lei av det.

Jeg synes ikke det er godt lenger, ikke er det veldig bra for kroppen heller.

Kjøttdeig er eneste kjøttet vi spiser, bortsett fra pølser, løvbiff og kylling i ny og ne. Spiser fisk en sjelden gang i blant også.

Nå ønsker jeg tips til annet kjøtt vi kan spise. Som er enkelt å tilbrede, og som ikke er så dyrt.

Men mest av alt ønsker jeg tips til enkle retter med kikerter, brunlilla salatbønner og andre bønner istedet for kjøtt.

F.eks små "kjøtt"boller, burgere, supper, andre ting..?

Vi er ikke så flinke på kjøkkenet, og vil helst bruke så lite tid der som mulig. Ihvertfall i starten, kanskje vi avanserer senere...

Ønsker råvarer som kan brukes opp til en middag, evt. også dagen etter. Men ikke ingredienser som blir stående i skap og kjøleskap. Ikke så mye urter, eller ting som må kjøpes i hopetall, og hvor vi sannsynligvis må kaste mer enn halvparten av det.

Sambo er særdeles skeptisk til bønner og kikerter, så det er også sånn sett en stor fordel med enkle oppskrifter, der bønner og erter er det eneste "eksotiske". Ikke noe fiksfakseri med snodige ingredienser...

Det er fullt mulig å bruke rent kjøtt( grytekjøtt) kylling og fisk i mye av det dere allerede lager, dvs taco er kjempegodt hvis man bruker kylling eller biffstrimler istedenfor kjøttdeig ( man trenger heller ikke så mye kjøtt. dersom man liker tex mex mat kan man jo lage tacogryte med kylling eller biff samt tacopulver, vann, en boks bønner og litt løk... ha gjerne i litt fløte eller rømme på slutten smak til med salt og pepper... server det med ris og salat evt tacochips eller tortillalefser ved siden av. det brukes mye bønner i denne typen mat og det du skriver tyder på at dere liker dene type mat også.

Det samme gjelder lasagne og pasta, kylling er et godt altenativ til kjøttdeig...

Det er dessuten godt med salat med bønner og stekt kylling/ stekt eller dampet fisk.

Jeg er veldig glad i typisk norsk mat med billigere varianter av oksekjøtt, dvs lapskaus, kjøtt i mørke, kjøttsuppe med sur/søt løksaus, ertesuppe osv. alt dette bør det være oppskrifter på her inne, og så lenge man ikke kjøper det dyreste kjøttet bør det ikke være så vanskelig å gjøre...

Dersom du ønsker å bruke mer bønner, kikerter og grønnsaker bør du dessuten prøve deg på indisk mat, de bruker mengder av disse ingrediensene og maten er kjemepgod... det trenger ikke å være så vanskelig å lage, og man kan jo ta det et skritt av gange slik at sambo venner seg til det

Lykke til:)

Skrevet

Grillet kylling i salater for eksempel, eller diverse kyllingsupper med kyllingfilet eller kjøtt som er tatt av beinet. Det er noen gode suppeoppskrifter i en suppetråd på siden her :) Bønner er godt sammen med det meste - om du bløter opp og koker kidneybønner selv kan du koke dem ordentlig inn med blant annet nellik og løk (og buljong på slutten), da får de god smak. Kan brukes som kjøtterstatning i alt mulig synes jeg...

Jeg synes også det er godt med ovnsstekte kyllinglår, da marinerer jeg dem helst selv med f eks olje, sitron, salt, pepper og krydderurter, og steker grønnsaker sammen med dem i en form, 200 grader i ca 1/2 time. Hvis dere har fryser går det an å kjøpe store poser og pakker med kyllinglår, og bruke etter behov. Det finnes også vakumpakker med lår som holder ganske lenge i kjøleskap såframt de ikke er åpnet.

Et lurt tips er å kjøpe inn tørkede krydderurter; de smaker riktignok ikke like godt som friske, men er jo mye mer økonomiske og greie å ty til i stedet for ferdige krydderblandinger eller bare salt og pepper. Basiskrydder vil jeg si er timian, persille (dvs, akkurat det kjøper jeg ferskt eller har i hagen), basilikum, rosmarin, estragon, dill og salvie (og muskat) for europeisk kjøkken, og med spisskummen, koriander, gurkemeie, litt diverse chilikrydder, ingefær og (helst sorte) sennepsfrø dekker du mye indisk og (nord)afrikansk. Så går det an å utvide etter hvert som kunnskapen og interessen er der.

Ellers enig i at mye av kjøttdeigen kan erstattes, både med karbonadedeig og reint, lettere kjøtt som strimlet svinekjøtt, kyllingfilet osv. Du trenger ikke variere en pastasaus mye, om i det hele tatt, for at den skal funke til annet kjøtt.

Skrevet

Bønnestuing til taco / fajitas:

1-2 bokser "salat og grytebønner" skylles, og has i en gryte med litt vann (nok til at det nesten dekker bønnene) - ha i ønsket mengde tacokrydder, skvis en del av bønnene litt med en gaffel - la koke til stuingen har sånn passe konsistens. Kan evt også ha i hakket løk for eksempel.

Server i fajitas / taco, med salat, tomat, mais, agurk, rødløk, paprika... rømme, salsa, guacamole... ost... det du har lyst på :) Mye sunnere enn kjøttdeig, og definitivt minst like godt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...