Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger hjelp fra noen kyndige.

Vi skal ta opp boliglån. Vi har 0 i egenkapital, og er førstegangsetablerere.

Vi har inntekt på 700 000.

Hvor mye kan vi få i lån?

Jeg ser de fleste sier 3 x inntekt, men er det mulig at vi kan få mer? Vi har sett på ett hus til 2,3 million som vi ønsker.

Vi har ett billån på 130 000 i tillegg (og studielån). Er det vanskelig å få "banket" billånet inn i boliglånet?

Hvilken rente kan vi forvente og få? Er det mulig med 5 års avdragsfritt, og kan vi ta lånet på 25-30 år?

Hvor mye kan vi klare?

Vi har barnepassutgifter på 2500 i mnd.

Vi har barnetrygd for tre barn, og mottat i tillegg bidrag på 2500.

Er det noe spesielt vi bør tenke på?

Jeg må ha alt i orden før vi drar i banken.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet at mange banker ikke vil "tillate" mer lån enn 3x - og da inkludert billån og studielån.

Men kanskje dersom dere ordner med kausjonister, så kan kanskje bankene strekke seg litt mer?

Skrevet
Hvor mye kan vi klare?

Vi har barnepassutgifter på 2500 i mnd.

Vi har barnetrygd for tre barn, og mottat i tillegg bidrag på 2500.

Det første dere bør gjøre er å lage dere et budsjett (med rom for renteøkninger) og finne ut hva dere makter å betale. Dette er det egentlig bare dere selv som kan avgjøre selv om dere kan be om hjelp til budsjettet fra banken eller andre.

Hvor mye kan vi få i lån?

Det fins nok banker som gir over 3x inntekt i lån. Nordea tilbød meg å låne over 2,5 mill på 500 000 kr i årsinntekt for å bygge hus i steden for å kjøpe leilighet. Det avhenger nok av forskjellige ting, som type jobb og familiesituasjon osv...

Er det mulig med 5 års avdragsfritt

Det er det helt sikkert, men tenk på at med et lån på 2,3 mill og en rente på 7% betaler dere nesten 13 500 kr i måneden bare i renter.

Når dere skal begynne å betale avdrag etter 5 år (med 25 år igjen av 30 års løpetid) blir utgiftene deres over 16 000 i måneden.

Med fare for synkende boligpriser, og med tanke på at et slikt hus flytter man kanskje ikke fra når man etter 10-15 år er vel etablert, bør dere tenke dere godt om før dere tar så stort lån med avdragsfrihet.

Det står et regneeksempel på avdragsfrihet her

Jeg er ingen kyndig person, så hent inn råd fra så mange som mulig, men husk at til sist er det dere selv som må ta avgjørelsen. Stol ikke blindt på råd fra en evt. lånegiver, da denne kanskje ikke først og fremst vil ha deres vel i tankene. Det er en jungel der ute, så vær forsiktige!

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...