Gjest Forbrukerdama Skrevet 17. februar 2008 #1 Skrevet 17. februar 2008 Så på Tv i dag og i går. En som har undersøkt div. Brukere mottagelse hos nav. han sa det var en ukultur hos Nav. det var ikke brukerenes tap/frykt for å miste penger eller hjelp de måtte ha derifra,men kontoret sin beh. av den enkelte. Innledningsvis fikk vi se en ung mann som fikk slag da han var i Forsvaret. Hans møte med A-etat i ettertid var nedslåene. han fikk jobb på en vernet bedrift sammen med psykisk utviklingshemmede. jobben var å pakke skruer. Sånn skal de få folk tilbake til yrkeslivet. Selv uten med.kompetanse, så skjønner jeg at noen har sovet i timen her. dette er bare et eksempel på sikkert hundrevis. Jeg vet ikke hvor mange nettsteder, hvor mange innlegg i aviser, hvor mange saker som jeg har lest de siste årene, om slike saker. svarene fra Aetat har vert at de ikke kommenterer enkeltsaker(taushetsp) eller de har gjort valg ut i fra brukerens behov....så har saken svunnet hen. Det er undersøkelser på unge brukere som ikke kommer seg i arb.livet som er foretatt. Først ute var svaksynte, nå er det hørselhemmete, resuktatene var like nedslående. Siste saken jeg lste om i mitt distrikt var en kar som hadde jobbet i industrien i 35. helsen var skaral med div problemer med armer/rygg. Gikk sykemeldt i et år.......så gikk ferden til A-etat. dette var etter div. operasjoner/rehabilitering. Legene hadde uttalt at tunge løft osv er uaktuelt. De plasserte han i en barnehage. En unge veier jo ikke mye........men når du skal løfte 30 unger opptil flere ganger pr.dag, så sier det seg selv hvordan det gikk.. Nå er det de unges kår som blir undersøkt,men hva med de andre? Klienter er i et avhengihetsforhold til disse kontorene. mange som har minimalt å leve av på eks.rehabilitkr etter mange år i arbeide, vet ikke sin arme råd il å overleve. det er jo slik i Norge at du skal straffes om du er syk. Du skal ha ca 66 % av det du hadde i lønn, og vi vet at dette er en gruppe som bruker mye på helse i tillegg. du skal klare alle utgifter du hadde før , barepå mye mindre. Det hjelper ikke at du har jobbet hos nav i 20 år om du ikke kan jobben din. De synser/tror. De tar beslutninger som b.l.a går på din helse, selv om kunnskapen er 0.Det har skjedd at bruker har fått beskjed om at de mister sin inntekt om du ikke gjør som vi sier.... At det ble bedre med den nye reformen Nav? Nei, det er noe departemanget tror. I dag uttalte sjefen for hele Nav at hun trodde ikke det var slik, selv om tv kunne vise til eksempler. Det første de bør gjøre er å kutte ut åpent kontorlandskap hos A-etat(nav.) slik at brukere skal slippe å fortelle alle hva de skal der. Personvern er helt fraværende. En bekjent er syk. tre sykdommer som ingen er kurerbar. En er invalidiserende, den andre er mye hemmende i hverdagen. tar vel ca 10 sorter med. om dagen. personen har prøvd å være i arb.livet lengst mulig. har vel jobbet ca 25 år. legen har vel sagt de tre siste årene at det er ikke noe veg utenom...da kommer Nav å skal finne en restarbevne. er vel noe sånt som 10 % igjen. kan ikke den personen få de 10 % til å få en rolig dag. ? saken ble anket og Nav lokalt fikk REFS av trygderetten. Også omtalt i avsier. Og hvorfor gjør ikke brukerne noe med den holdningen/beh de møter? klage til de rette instanser? nei, makten til kontoret er for stort. de innrømmer aldri at de har gjort feil
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå