Gjest Camelia Skrevet 17. februar 2008 #1 Del Skrevet 17. februar 2008 Vet noen om en bra kokebok med vegetarmat? Altså en som er BRUKBAR;) (Når det gjelder vanlige kokebøker har jeg prøvd og forkastet mange, det er ikke alle som er like brukervennlige i hverdagen dessverre) Men altså, en kokebok du er fornøyd med oppskriftene? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 18. februar 2008 #2 Del Skrevet 18. februar 2008 Denne: http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.d...7450&rom=MP Den inneholder mange oppskrifter delt inn i seksjoner (vi har allerede prøvd flere av dem), og har også et eget kapittel om næringsstoffer og hvilke typer mat som er spesielt bra for vegetarianere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Camelia Skrevet 18. februar 2008 #3 Del Skrevet 18. februar 2008 Takker! - ja den så jo veldig bra ut! Bra anmeldelser hadde den fått også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
salsera Skrevet 18. februar 2008 #4 Del Skrevet 18. februar 2008 Hvilken type mat liker du? En av de første kokebøkene jeg kjøpte/fikk, var en av Rose Elliot. Den var oversatt til norsk, men jeg husker ikke hva den heter. Et søk ga mange resultater, kanskje du finner noe som faller i smak. Flere av rettene i den boka har blitt hverdagsgjengangere hos oss. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elfrida Skrevet 18. februar 2008 #5 Del Skrevet 18. februar 2008 Jeg liker The cranks bible: http://www.amazon.co.uk/Cranks-Bible-Timel...8578&sr=8-1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pludre Skrevet 18. februar 2008 #6 Del Skrevet 18. februar 2008 Hei Kornelias Kokebok, utgitt på Kasper forlag, vet ikke om den finnes lenger, men der er kjempegode vegetariske oppskrifter. På denne siden finner du noen prøver: http://www.helios.no/?CatID=1181 Er bare å velge i menyen til venstre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aislin Skrevet 18. februar 2008 #7 Del Skrevet 18. februar 2008 Har ikke noen bokforslag, men har blitt servert en nydelig spinatgryte hos moren til en venninne flere ganger. Skaffer gjerne oppskriften hvis noen er interessert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ambivalent Skrevet 18. februar 2008 #8 Del Skrevet 18. februar 2008 (endret) Denne: http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.d...7450&rom=MP Den inneholder mange oppskrifter delt inn i seksjoner (vi har allerede prøvd flere av dem), og har også et eget kapittel om næringsstoffer og hvilke typer mat som er spesielt bra for vegetarianere. Denne har jeg også, kjempefin bok som jeg fikk i gave for noen år siden. Har også denne, liten og søt, tar liten plass og har en del gode oppskrifter. Endret 18. februar 2008 av Ambivalent Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Camelia Skrevet 18. februar 2008 #9 Del Skrevet 18. februar 2008 Oi - her var det masse bra tips! Skal sjekke dem ut. Aislin - jeg vil gjerne ha oppskrift!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Camelia Skrevet 18. februar 2008 #10 Del Skrevet 18. februar 2008 Hvilken type mat liker du? En av de første kokebøkene jeg kjøpte/fikk, var en av Rose Elliot. Den var oversatt til norsk, men jeg husker ikke hva den heter. Et søk ga mange resultater, kanskje du finner noe som faller i smak. Flere av rettene i den boka har blitt hverdagsgjengangere hos oss. Jeg spiser mye thai og indisk, mye kylling.. Litt spent på om jeg finner nok bra alternativer til kyllingen. Gleder meg til å prøve ut tipsene deres! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aislin Skrevet 18. februar 2008 #11 Del Skrevet 18. februar 2008 (endret) Spinatgryte For 2-3 personer 1 pakke frossen spinat 1 Boks Creme Fraiche 1 Rødløk ca 10 friske sjampingjong 1-3 fedd hvitløk etter smak. Sitronpepper Salt Eventuelt en halv paprika (ikke i følge originalen, men jeg liker det). Tilberedes helst i jerngryte, eventuelt wok. - Tin opp spinat - Varm oppca 2 ss olje i gryten. - Ha oppi sjamp. stekes gyllen. - Tilsett hvitløk og rødløk, eventuelt paprika. - La dette surre 1 minutt før du tilsetter spinaten. - "Stek" dette til spinaten er er varm, ca 5 min. - Tilsett Cremefraiche og la det surre i 5-10 min til. - Smak til med salt og sitronpepper. "Voila" ! Serveres med pasta og reven ost og valnøtter på toppen. Jeg pleier å ha hvitløkbaguetter til, å sette frem ost og valnøtter, så gjestene kan ta på dette selv. Som salt på bordet til dette bruker jeg maldonsalt. Som en vri har jeg noen ganger hatt 100g blåskimmel ost i gryten også, kjempe godt. Har servert dette til mennesker som tror at middag må inneholde kjøtt, alle har syntes det var godt. Det er ingen stor porsjon, så er man flere enn 3 personer hadde jeg doblet porsjonen. Klem Endret 18. februar 2008 av Aislin Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 18. februar 2008 #12 Del Skrevet 18. februar 2008 Masse indisk mat med kylling er i hvert fall like godt uten. Ofte er kjøttet eller kyllingen lagt til i vestlige versjoner, tror jeg. Bruk diverse bønner og kikerter i stedet (ikke for det, jeg spiser kylling og ville nok savnet det selv. Avhengig av grunnen til at du vil bli vegetarianer går det jo an å spise MINDRE og kjøpe kylling som har hatt det bra) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frk Åberg Skrevet 18. februar 2008 #13 Del Skrevet 18. februar 2008 Spinatgryte For 2-3 personer 1 pakke frossen spinat 1 Boks Creme Fraiche 1 Rødløk ca 10 friske sjampingjong 1-3 fedd hvitløk etter smak. Sitronpepper Salt Eventuelt en halv paprika (ikke i følge originalen, men jeg liker det). Jeg har lyst til å spise mer spinat, så denne skal testes ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pulverheksa Skrevet 19. februar 2008 #14 Del Skrevet 19. februar 2008 Jeg har også den store vegetarkokeboken, og bruker den mye. Vi er ikke vegetarianere, men mange av oppskriftene er blitt hverdagsfavoritter hos oss. Særlig noen av gryterettene, og gulrotlazagnen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Camelia Skrevet 19. februar 2008 #15 Del Skrevet 19. februar 2008 Takk for oppskrift Aislin! Den skal absolutt testes, bare bytte ut creme fraichen med noe magrere, kesam f.eks. (Lever litt ekstra sunt for tida;) ) Kjempefint med tips om konkrete oppskrifter! Dere som har den store vegetarkokeboka, hva er favorittoppskriftene deres derfra? Takk for alle tilbakemeldinger!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Camelia Skrevet 19. februar 2008 #16 Del Skrevet 19. februar 2008 Jeg liker The cranks bible: http://www.amazon.co.uk/Cranks-Bible-Timel...8578&sr=8-1 Hvordan er det med ingredienser i denne? Får man tak i alt i Norge? Og er det vanskelig med andre mål og sånt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aislin Skrevet 19. februar 2008 #17 Del Skrevet 19. februar 2008 Takk for oppskrift Aislin! Den skal absolutt testes, bare bytte ut creme fraichen med noe magrere, kesam f.eks. (Lever litt ekstra sunt for tida;) ) Kjempefint med tips om konkrete oppskrifter! Dere som har den store vegetarkokeboka, hva er favorittoppskriftene deres derfra? Takk for alle tilbakemeldinger!! Takk for det, kesam går sikkert greit. Ellers så har Sans kommet med en light utgave av creme fraiche. Har en "skikkelig lørdagskos" rett også. Mexicansk vegetarlasagne. Skikkelig digg, må bare finne frem oppskriften, husker den ikke helt. Klem Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Camelia Skrevet 19. februar 2008 #18 Del Skrevet 19. februar 2008 Å - creme fraiche light må absolutt utprøves! Takk for tips Aislin! Venter spent på oppskrift, det hørtes kjempegodt ut!! Klem tilbake! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillemy8808 Skrevet 19. februar 2008 #19 Del Skrevet 19. februar 2008 Jeg bruker kokebøker som inspirasjon, ikke til kilder jeg følger slavisk (unntatt til kaker og sånt, da må jo forholdet mellom egg og sukker og alt det der stemme noenlunde). Så hva med å finne en du synes det er mye mat som frister i, og bytte ut kjøttet med linser der det går an f eks? Eller ha bønner i gryta der det skal være kjøtt? Bare prøve og feile litt, hva som egner seg som erstatning i ulike typer retter. Indisk mat er jo ofte vegetar, eller at man kan velge selv hva man har i (at kjøttet ikke må være i da ting ofte smaker godt i seg selv av ulike gryter), så en indisk kokebok kan jo være noe? Nettet er min største kilde til oppskrifter, forresten. Søk på enten norsk eller engelsk, etter hva du føler du forstår best, kan også finne ordlister på nett om matvarer: http://www.saunalahti.fi/~marian1/gourmet/gl_rusca.htm. Så kan man i det minste forstå hva man skal ha inni! Ulike ferdiggryter kan jo også gå an om man har hastverk, jeg er ikke noen vegetarianer, men har jeg ikke kjøtt i hus så fungerer det meste. Så mexicansk gryte fra Toro ble full av bønner sist jeg lagde meg det! Kreativitet er din beste venn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elfrida Skrevet 19. februar 2008 #20 Del Skrevet 19. februar 2008 Hvordan er det med ingredienser i denne? Får man tak i alt i Norge? Og er det vanskelig med andre mål og sånt? Nei, alt er i gram og ml i tillegg til pund og sånn. Det kan feks stå noe sånt som 850g/1 lb 14 oz carrots. Også er det spiseskjeer osv. Det er stor variasjon i ingrediensene, men alt kan i min erfaring fås tak i, eventuelt erstattes med noe annet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå