Gjest Gjest_Undrende_* Skrevet 17. februar 2008 #1 Skrevet 17. februar 2008 Jeg hadde en diskusjon med typen min her forleden, der vi kom inn på emnet voldtekt. Jeg er ganske så sensitiv på det området, siden jeg ble utsatt for et overgrep for noen år tilbake. Noe jeg har slitt veldig med psykisk helt fram til dags dato. Jeg spurte typen om hva han hadde syntes hvis han hadde blitt voldtatt. Svaret jeg fikk var at det hadde kommet helt an på dama. Hadde dama vært fin så hadde han ikke sett problemet. Da hadde han bare tenkt "score", og ikke tenkt noe mer på det. Jeg fikk litt sjokk over dette svaret. Tenker virkelig alle menn sånn?
Noli Skrevet 17. februar 2008 #2 Skrevet 17. februar 2008 Hadde han tenkt "score" hadde det jo faktisk ikke vært en reell voldtekt da.
Gjest Britt Banditt Skrevet 17. februar 2008 #3 Skrevet 17. februar 2008 Hadde han tenkt "score" hadde det jo faktisk ikke vært en reell voldtekt da. Enig. Da hadde det tydeligvis ikke vært mot hans vilje.
Supramundane Skrevet 17. februar 2008 #4 Skrevet 17. februar 2008 Jeg er enig med de to ovenfor. Hadde han tenkt på denne måten hadde det tydeligvis ikke vært en situasjon han hadde følt var et overgrep. For øvrig trenger det ikke bare være en dame som kan voldta han. Spørs hvor mye "score" han hadde tenkt hvis han f.eks hadde blitt voldtatt av en mann. Det er jo ikke et helt urealistisk scenario, det har skjedd før og det kommer nok dessverre til å skje igjen. Det han ikke klarte å sette seg inn i var vel den følelsen som er knyttet til et seksuelt overgrep, der man føler at noen ikke bare har forgrepet seg mot en fysisk, men også psykisk (uten at jeg kjenner noe nærmere til det).
Gjest Gjest_Mann_* Skrevet 17. februar 2008 #5 Skrevet 17. februar 2008 La oss tenke oss at jeg er så full at jeg sovner/besvimer. Mens jeg ligger der bevisstløs utfører en utrolig pen kvinne (som jeg i våken tilstand ville sagt ja til å ha sex med) oralsex på meg og rævpuler meg med en dildo, uten at jeg våkner. Hvis jeg ble fortalt dette i ettertid ville jeg definitivt følt det som et overgrep, uansett hvor tiltrekkende kvinnen var.
Gjest nobilian Skrevet 18. februar 2008 #6 Skrevet 18. februar 2008 Jeg hadde en diskusjon med typen min her forleden, der vi kom inn på emnet voldtekt. Jeg er ganske så sensitiv på det området, siden jeg ble utsatt for et overgrep for noen år tilbake. Noe jeg har slitt veldig med psykisk helt fram til dags dato. Jeg spurte typen om hva han hadde syntes hvis han hadde blitt voldtatt. Svaret jeg fikk var at det hadde kommet helt an på dama. Hadde dama vært fin så hadde han ikke sett problemet. Da hadde han bare tenkt "score", og ikke tenkt noe mer på det. Jeg fikk litt sjokk over dette svaret. Tenker virkelig alle menn sånn? *** Personlig ser jeg på voldtekt/misbruk som det jævligste noen kan oppleve, uansett hvem som er gjerningsperson(er). Om typen din ikke greier å se forskjell på sex og voldtekt, synes jeg du skal rulle sammen en avis og smekke ham hardt i huet med den. Voldtektsmenn er mindre verdt enn mark for meg, ville ikke løfta en finger for å hjelpe en sånn.
Gjest Gjest Skrevet 18. februar 2008 #7 Skrevet 18. februar 2008 Har aldri tenkt over tanken av å bli voldtatt av en dame. Hvorfor skulle hun det? Er jo bare å spørre pent Å bli voldtatt av en mann derimot hadde vært noe helt annet. Hadde sannsynligvi blitt temmelig ødelagt psykisk.
Gjest Gjest_sam_* Skrevet 19. februar 2008 #8 Skrevet 19. februar 2008 Har aldri tenkt over tanken av å bli voldtatt av en dame. Hvorfor skulle hun det? Er jo bare å spørre pent Å bli voldtatt av en mann derimot hadde vært noe helt annet. Hadde sannsynligvi blitt temmelig ødelagt psykisk. Slenger meg på denne. Og oppfordrer TS til og spør typen engang til med mer spesifisert scenario: "Hva hadde DU følt hvis enMANN hadde voldtatt deg". Dette har faktisk skjedd med 1 jeg kjenner og han ble helt ødelagt. Ikke morro det der på toppen av det hele blir det værre av at man er en maskulin og sterk MANN. så den Psykiske biten er ikke mindre. jeg vil heller tro at den er større for oss gutta boys en kvinner. IKKE tro at jeg synes det er mindre galt for kvinner. det er ikke det jeg sier. Men innse fakta ENKELTE ting er ørlite grann lettere for kvinner og håndtere enn menn. Kall meg gjerne en mannssjåvinist og syk jævel hvis du på død og liv ikke klarer og forstå at disse settningene skal leses med ETTER tanke og nyansering og ikke som fanden leser bibelen. det er IKKE et sort/hvit syn det der. Det er IKKE lett for NOEN og bli misbrukt på NOE som helst hvis. Men enkelte ting er mer forventet og sosailt aksepter at skjer. og er derfor MER stigmatiserende og traumatisk for menn en kvinner. Mens ANDRE ting er like stigmatiserende og traumatisk for kvinner en for menn. Felles er at UANSETT ødelegger det deg. Mvh sam
Gjest Gjest_Undrende_* Skrevet 19. februar 2008 #9 Skrevet 19. februar 2008 Har aldri tenkt over tanken av å bli voldtatt av en dame. Hvorfor skulle hun det? Er jo bare å spørre pent Jeg håper for Guds skyld ikke at typen min sier ja om en annen dame spør han pent :/ Men for single menn er selvfølgelig situasjonen en helt annen. Men sett at du syns dama var direkte motbydelig og ikke attraktiv i hele tatt da, hadde det vært det samme da og? Hadde det fortsatt hjulpet å spørre pent? Hvis ikke, hvordan ville du i tilfelle stilt deg til om denne dama hadde voldtatt deg? Og oppfordrer TS til og spør typen engang til med mer spesifisert scenario: "Hva hadde DU følt hvis enMANN hadde voldtatt deg". Jeg har spurt han det spørsmålet tidligere, men han kan ikke se for seg at det noen gang kan skje han. Så han klarer vel bare ikke å sette seg inn i hvordan det ville være, I guess. Han tror ikke det er mulig at noen kan kaste seg over han uten at han klarer å kjempe imot tror jeg.. Så hele tankegangen hans bunner vel rett og slett i at han ikke ser for seg at han noen gang kan havne i en sånn situasjon kanskje. De fleste tenker vel at man skal klare å kjempe fra seg om det skulle skje, men situasjonen blir ofte en helt annen når man havner midt oppi det desverre. Det han ikke klarte å sette seg inn i var vel den følelsen som er knyttet til et seksuelt overgrep, der man føler at noen ikke bare har forgrepet seg mot en fysisk, men også psykisk (uten at jeg kjenner noe nærmere til det). Tror nok mye av forklaringa ligger der ja. Han har nå i ettertid kommet med en del uttalelser som kan tyde på det. Noe som gjør meg litt redd for at han ikke helt forstår mine følelser rundt det som skjedde med meg tidligere. Tror det er derfor jeg fikk ganske vondt innvendig når han kom med den forrige uttalelsen sin..
Gjest Gjest_sam_* Skrevet 19. februar 2008 #10 Skrevet 19. februar 2008 Jeg har spurt han det spørsmålet tidligere, men han kan ikke se for seg at det noen gang kan skje han. Så han klarer vel bare ikke å sette seg inn i hvordan det ville være, I guess. Han tror ikke det er mulig at noen kan kaste seg over han uten at han klarer å kjempe imot tror jeg.. Så hele tankegangen hans bunner vel rett og slett i at han ikke ser for seg at han noen gang kan havne i en sånn situasjon kanskje. Da trenger han en virkelighets sjekk av de helt store. At han blokker muligheten i hodet sitt så totalt er muligens fordi han vet med seg selv at han ikke hadde taklet det i virkeligheten. Men slike ting SKJER her i verden enten man lukker øynene eller ei. Be ham om og sjekke fakta programmer om amerikanske fengsler. Det man høre om på film om voldtekt menn imellom er IKKE fantasi det er faktisk fakta. Og forkommer så vidt meg bekjent i mindre grad også her på haugen. Ikke at JEG har egen erfaring der. Men har som sakt en kjenning som ble voldtatt. Og hvis de er mange nok så har det ikke noe og si hvor sterk man tror man er. mvh sam
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2008 #11 Skrevet 19. februar 2008 Men enkelte ting er mer forventet og sosailt aksepter at skjer Og her er vel litt av problemet med voldtekstproblematikken i det hele tatt... Nei, det er ikke verre for menn å bli voldtatt. Punktum.
Gjest Gjest_Undrende_* Skrevet 19. februar 2008 #12 Skrevet 19. februar 2008 Da trenger han en virkelighets sjekk av de helt store. At han blokker muligheten i hodet sitt så totalt er muligens fordi han vet med seg selv at han ikke hadde taklet det i virkeligheten. Men slike ting SKJER her i verden enten man lukker øynene eller ei. Be ham om og sjekke fakta programmer om amerikanske fengsler. Det man høre om på film om voldtekt menn imellom er IKKE fantasi det er faktisk fakta. Og forkommer så vidt meg bekjent i mindre grad også her på haugen. Ikke at JEG har egen erfaring der. Men har som sakt en kjenning som ble voldtatt. Og hvis de er mange nok så har det ikke noe og si hvor sterk man tror man er. mvh sam Ikke sant. Det er det jeg prøver å si til han. Det trenger jo ikke å være mange heller. Man kan være så sterk man bare vil, men så fort man havner i en sånn situasjon vet man aldri hvordan man reagerer. Å kjempe imot er ikke alltid så enkelt når man plutselig står midt i det. Jeg for min del, ble bare paralysert og klarte rett og slett ikke å gjøre motstand i hele tatt. Og det hjelper jo ikke akkurat på skyldfølelsen i ettertid å vite at man ikke gjorde noe for å avverge det. Tror uansett ikke at jeg kunne unngått det, dog.. Men det hadde vært litt bedre å vite at man prøvde i alle fall. Men typen min klarer vel bare ikke å sette seg inn i en sånn tenkt situasjon. Og som jeg har sagt tidligere, så gjør det litt vondt for min del. For han er den eneste jeg kjenner som jeg har betrodd meg til om saken, og da hadde det vært så inderlig godt å vite at han faktisk skjønte hvor ille det er å bli utsatt for noe sånt.. Men men..
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2008 #13 Skrevet 19. februar 2008 Slenger meg på denne. Og oppfordrer TS til og spør typen engang til med mer spesifisert scenario: "Hva hadde DU følt hvis enMANN hadde voldtatt deg". Dette har faktisk skjedd med 1 jeg kjenner og han ble helt ødelagt. Ikke morro det der på toppen av det hele blir det værre av at man er en maskulin og sterk MANN. så den Psykiske biten er ikke mindre. jeg vil heller tro at den er større for oss gutta boys en kvinner. IKKE tro at jeg synes det er mindre galt for kvinner. det er ikke det jeg sier. Men innse fakta ENKELTE ting er ørlite grann lettere for kvinner og håndtere enn menn. Kall meg gjerne en mannssjåvinist og syk jævel hvis du på død og liv ikke klarer og forstå at disse settningene skal leses med ETTER tanke og nyansering og ikke som fanden leser bibelen. det er IKKE et sort/hvit syn det der. Det er IKKE lett for NOEN og bli misbrukt på NOE som helst hvis. Men enkelte ting er mer forventet og sosailt aksepter at skjer. og er derfor MER stigmatiserende og traumatisk for menn en kvinner. Mens ANDRE ting er like stigmatiserende og traumatisk for kvinner en for menn. Felles er at UANSETT ødelegger det deg. Mvh sam Jeg er enig i nesten alt du skriver, og du kan vel gjette hva jeg er uenig i? Jeg skjønner at du kan forestille deg at det kan føles verre for en mann, fordi du er en mann selv, men da er vi tilbake til det å gjøre seg opp en mening basert på hva vi selv kjenner... Hvor mange ganger har jeg ikke diskutert med menn om hva som er vondest av en fødsel og å få et velrettet kne rett i "privaten"... 99 % av mennene jeg har diskutert med har hardnakket hevdet at det er minst 10 ganger verre å få et kne i skrittet, fordi de kan ikke forestille seg en større smerte. Jeg er ikke mann, og jeg kjenner ikke smerten et spark/kne i skrittet medfører, men jeg kan forestille meg hvor vondt det gjør, og kan si at det ikke kommer opp i mot smerten under en fødsel. For jeg har gjennomgått et par fødsler, og jeg "VET" at ingenting kan gjøre vondere uten at en dør av det. (Min subjektive mening selvsagt) Jeg har ikke forutsetning til å skjønne at en mann kan oppleve en større smerte enn en fødsel, nettopp fordi jeg ikke er mann, og har aldri opplevd å få et kne i "privaten". På samme måte overfører du hva du tror du ville følt dersom du hadde blitt voldtatt av en mann til menn som har blitt voldtatt. Du tenker deg ydmykelsen, stigmatiseringen, det trauma en mann opplever av voldtekten, og du kan ikke skjønne at det kan oppleves like ille for en kvinne... Du har ikke forutsetning til å skjønne det, nettopp fordi du ikke er en kvinne. Jeg åpner for at enkelte menn kan oppleve en voldtekt verre enn enkelte kvinner gjør, men jeg tror ikke det er basert på kjønn, jeg tror det går mer på voldsbruk og andre omstendigheter rundt voldtekten. Litt kronglete forklart, men jeg håper du skjønner hva jeg mener.
Gjest Gjest_sam_* Skrevet 19. februar 2008 #14 Skrevet 19. februar 2008 Og her er vel litt av problemet med voldtekstproblematikken i det hele tatt... Nei, det er ikke verre for menn å bli voldtatt. Punktum. Hvilken del av nyansert var det du ikke forsto? eller var det etter tanke? et mer konstruktivt svar fra min side vil muligens være som følger: man kan IKKE si at NOENTING er verre for den ene eller den andre. da ALLE traumtiske hendelser er subjektive for den enkelte. disse opplevelsene vil for det individuelle oppfattes som traumatiserende i større og mindre grad basert utfra individets oppfattelse og håndtering av traume. Hvor etter stigmatisering og samfunnest aksept og behandling er av en sekundær art og kan bidra i så vel som positiv som negativ rettning. Utfra individets persepsjon av samfunnsholdninger og sosiale oppfattelser av seg og sitt nærmilijø Jeg har IKKE sakt at noe vil være mer lidelsesfullt for en gruppe mennesker bare at for en gruppe mennesker vil dette være tildels mer stigmatiserende. Det er IKKE mulig og Målsette menneskers lidelser det finne ingen fastsatt og absolutt skal for alle traumatisernde hendelser for ALLE mennesker. Man PRØVER og lage skaler på f.eks smerte hvoretter man regner UT fra en skal på 0-10 hvor høyt det reelle smere nivået for en enkelt person er. Men disse beregningene er bar en INDIKASJON på den enkeltes oppfattelse av smerte og er relativ KUN til det individet. [qoute] Kall meg gjerne en mannssjåvinist og syk jævel hvis du på død og liv ikke klarer og forstå at disse settningene skal leses med ETTER tanke og nyansering og ikke som fanden leser bibelen. det er IKKE et sort/hvit syn det der. Det er IKKE lett for NOEN og bli misbrukt på NOE mvh sam
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2008 #15 Skrevet 19. februar 2008 Hva er egentlig etter tanke? Sikter du til "ettertanke"?
Gjest Gjest_sam_* Skrevet 19. februar 2008 #16 Skrevet 19. februar 2008 Hva er egentlig etter tanke? Sikter du til "ettertanke"? Barne bønne "Og tilgi mine skrivefeil slik jeg forgiver andre skrive feil" Jupp Ettertanke Har noen fingre som lever sitt eget liv. og er vonde og kontrollere. mvh sam
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2008 #17 Skrevet 19. februar 2008 Hvis jeg tolker Sam rett, så er det like -ille- å bli voldtatt, uansett om man er kvinne eller mann. Men det er et mye større tabu rundt en "mannevoldtekt" (mann til mann) fordi det forventes at menn skal være barske og sterke - og at denslags da ikke "skal/kan" skje. Og det er kanskje (merk, kanskje) litt vanskeligere for en voldtatt mann å stå frem, nettopp fordi tabuet er så stort. Altså. De fleste blir vel mer overrasket over en voldtatt mann (mann, altså ikke gutt i incestsaker) enn en voldtatt kvinne/barn. Ingen av delene bør skje, og alt er helt forferdelig. MEn. JA. Det er i alle fall slik jeg tolker Sam over, og er egentlig enig.
Gjest Gjest_sam_* Skrevet 19. februar 2008 #18 Skrevet 19. februar 2008 Hvis jeg tolker Sam rett, så er det like -ille- å bli voldtatt, uansett om man er kvinne eller mann. Men det er et mye større tabu rundt en "mannevoldtekt" (mann til mann) fordi det forventes at menn skal være barske og sterke - og at denslags da ikke "skal/kan" skje. Og det er kanskje (merk, kanskje) litt vanskeligere for en voldtatt mann å stå frem, nettopp fordi tabuet er så stort. Altså. De fleste blir vel mer overrasket over en voldtatt mann (mann, altså ikke gutt i incestsaker) enn en voldtatt kvinne/barn. Ingen av delene bør skje, og alt er helt forferdelig. MEn. JA. Det er i alle fall slik jeg tolker Sam over, og er egentlig enig. Jupp bedre en det jeg sa selv og HELT RIKTIG Mvh sam (sparker meg bak for at jeg ikke skrev ordrett det samme som gjest. hvorfor gjøre ting lett når man kan gjøre dem vansleig)
Gjest Valiant Skrevet 19. februar 2008 #19 Skrevet 19. februar 2008 Jeg fikk litt sjokk over dette svaret. Tenker virkelig alle menn sånn? Klart siden som du nok vet. Så deler alle menn i verden den samme hjernen. Og har de samme tanker og meninger.
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2008 #20 Skrevet 19. februar 2008 Hvis jeg tolker Sam rett, så er det like -ille- å bli voldtatt, uansett om man er kvinne eller mann. Men det er et mye større tabu rundt en "mannevoldtekt" (mann til mann) fordi det forventes at menn skal være barske og sterke - og at denslags da ikke "skal/kan" skje. Og det er kanskje (merk, kanskje) litt vanskeligere for en voldtatt mann å stå frem, nettopp fordi tabuet er så stort. Altså. De fleste blir vel mer overrasket over en voldtatt mann (mann, altså ikke gutt i incestsaker) enn en voldtatt kvinne/barn. Ingen av delene bør skje, og alt er helt forferdelig. MEn. JA. Det er i alle fall slik jeg tolker Sam over, og er egentlig enig. Altså, jeg er enig i alt du skriver her, og jeg skjønner hva du og Sam sier, men det finnes en annen side også... Selv om det er ekstremt vanskelig for en voldtatt mann å stå fram av de grunnene du nevner her, er det også vanskelig for en kvinne å stå fram, men av andre grunner! For mens mannens tabu går på ydmykelsen, stigmatiseringen, at det er forventet at de skal være barske og sterke, er kvinnens utfordring å bli trodd. Alle kvinnens handlinger må redegjøres for: klær, oppførsel, sa hun noe som kunne mistolkes, kjente hun personen, sa hun ja men ombestemte seg? Alt blir satt spørsmålstegn ved. Ingen blir vel overrrasket om en kvinne sier hun ble voldtatt, men det finnes ganske mange som stiller spørsmålstegn om det i det hele tatt var en voldtekt, eller at kvinnen "fortjente" det fordi hun hadde oppført seg utfordrende tidligere på kvelden. Dette gjør at mange kvinner, på lik linje med mannen, ikke orker ta belastningen ved å melde voldtekten. Grunnene/motivene for å skjule voldtekten er ulike, men resultatet er det samme; et offer kan bli ødelagt for livet, mens en gjerningsmann slipper å ta ansvar for sine handlinger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå