Gå til innhold

Er det noen som har peiling på boligbyggerlagsregler...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det jeg lurer på er i boligbyggerlagsreglene står det at ansenitet kan overdras til slektninger i rett opp- eller nedstigende linje. Det jeg ikke helt forstår da er om dette betyr at jeg kunne overta anseniteten til min mormor for eksempel direkte, eller betyr rett nedstigende, at det bare gjelder barn av den personen man overtar fra? ( Vet at en bare kan overta antal år man selv er osv.).

Det andre jeg lurer på er ved overtagelse av andelsleilighet, er noe det samme. Det står i reglementet at ved overdragelse i rett nedstigende linje andre medlemmer med høyere ansenitet e.l. ikke kan bruke forkjøpsrett. Som over, betyr dette at dersom et barnebarn overtar/arver en leilighet andre medlemmer ikke kan bruke forkjøpsrett, eller gjelder dette bare ved arv til barn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barnebarn, eller oldebarn, for den del, kan overta medlemsskap, og arve uten at leilighet skal legges ut med forkjøpsrett, ja.

Nedadstigende er Mor/far->barn->barnebarn->oldebarn osv.

Skrevet (endret)

Ok. Takk for svar Wadjet! :) Var bare så usikker på om dette med rett nedadstigende bare skulle bety en generasjon.

Edit: skriveleif..

Endret av smaksløk
Skrevet

Nei, med mindre jeg har misforstått, så gjelder det bare linjas retning, ikke hvor mange ledd. :)

Skrevet

Det ville vært litt rart synes jeg hvis det ble lagt ut forkjøpsrett for andre medlemmer dersom et barnebarn skulle overta synes jeg. Dersom det skulle vært slik ville jeg sjekket om det kunne bli gjort på en annen måte, f.eks. overdra en generasjon først og så neste, men fy så mye papirarbeid det ville blitt av det! Er ikke så lett å forstå disse reglene alltid!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...