Gå til innhold

Besøk til venner med ny baby

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Kom til å tenke på en liten ting. Noen venner har nylig fått baby som vi snart skal få besøke. Har kjøpt babyklær som jeg vil gi i gave. Men bør jeg da kjøpe en liten ting til storesøskenene også? (3 og 5 år) er det noen uskreven regel? eller er det viktigere når babyen kun har et storesøsken?

takk for svar

Skrevet

Jeg kjøper alltid en liten ting til de store, for de forstår mye mer enn den lille gjør.

Farger og fargebøker, en bok, et spill ol som ikke koster all verden. Tror det kan være viktig å "se" de store også, for som regel er det babyen man "ser".

Skrevet

Vi satte utrolig pris på storebor- gavene Lukas fikk og det gjorde at fokuset ikke bare ble på lillesøster også. Gavene var alt fra klær, sokker med kult motiv.. til dvd, spill, bok etc. VAr ikke viktig med så mye bare en liten ting holdt i massevis!

Skrevet

Har en nevoe paa to som ble ganske sjalu naar lillebror fikk gaver og ikke han, saa den ble loest ved aa gi en liten ting til han og. Saa fra meg fikk han noen tegnestifter til en tier, og en sjokolade til eldstemann for ikke aa gjoere forskjell paa de to, saa fikk minsten den 'ordentlige' gaven.

Skrevet

Jeg har alltid med gave til storesøsken, og synes det er viktig å bruke tid på storesøsken også. Babyen skjønner jo ikke noe av det som foregaår allikevel, men for søsken kan det være en stor omveltning i livet med dette nye, lille vesenet som krever så mye av foreldrene.

Gjest Dallandra
Skrevet

Vi skal på barselvisitt til uka, og jeg vurderer sterkt å kjøpe noe til storesøsknene, og bare en liten oppmerksomhet til babyen. De har tross alt alt de trenger til minstemann, så da kan det være vel så mye stas at storesøsknene får oppmerksomheten. Gjorde noe lignende en gang tidligere og mor var overlykkelig over at jeg ikke glemte storesøsknene.

Skrevet

Jeg syns egentlig det er viktigere med gaver til storesøsken enn til babyer. Også syns jeg det er trivelig med en gave til mor. For min del må dette gjerne gå på bekostning av babyen: bodyer får babyene nok av uansett.

Skrevet

Jeg er synes og det er minst like viktig med gave til de eldre søsknene, de forstår jo somregel mye mer enn den lille og hvis man kjøper en liten gave til de store og vil man slippe evt. sjalusi ;) Er og enig med Kosemose om at gave til moren og er en god ide, evt en gave far og mor kan dele :jepp:

Skrevet

Det kommer helt an på alderen til storesøsknene, synes jeg.

Hvis storebror/storesøster er to-tre år, ville jeg hatt med en liten ekstragave, absolutt. Hvis de derimot er over fire-fem år, ville jeg droppet det. Da er de store nok til å skjønne at babyen får gaver fordi den er nyfødt, og at det ikke er "urettferdig" i den forstand. Det forventer jeg i hvert fall av mine egne unger.

Skrevet

Har alltid med til storesøsken - den bittelille skjønner ikke en pøkk, det gjør de store og det er vitkig at de blir sett - ikke uansett alder, tenåringer klarer seg - men også de på over fire-fem år.

Husk kake da, så nybakt mor slipper å tenke på servering. det er en skikk som er på vei ut og jeg flagger herved å ta den tilbake!

Skrevet

Jeg pleier ikke å ta med gave til storesøsken. Men jeg gir dem gjerne oppmerksomhet. :)

Gjest Gjest_Mamma til 2_*
Skrevet

Jeg kjøper alltid gave til nybakte støresøsken på under 10 år, jeg synes som noen andre her at det faktisk er viktigere enn gave til babyen.

Skal vi bare stikke innom med gave og si gratulerer tar jeg bare med gave til baby/søsken. Skal vi på litt mer ordentlig besøk sier jeg fra på forhånd at JEG ordner kake e.l., de skal ikke ordne noe! Enig med Tusenfryd at det er en skikk man må ta vare på/ta tilbake!!

Er det en god venninne/nær familie har vi også gave til mor.

Skrevet

Jeg har pleid å kjøpe en liten ting til storesøsken, syns det er koselig at de ikke blir helt glemt.. Den lille får så mye oppmerksomhet så

Skrevet

Jeg pleier også å kjøpe til søsken:gave: . Husker godt hvor glad pia mi blei for de få gavene hun fikk da lillebror ble født :juhu: :hjerte:

Skrevet

Tar alltid med noe til storesøsken, ja.

Synes det er viktig å vise at vi "ser" dem også.

Ikke nødvendigvis noe dyrt, men en oppmerksomhet.

Har også gjort det til en vane å ta med noe godt til kaffen. Har alltid opplevd at det blir veldig godt mottatt.

Annonse
Skrevet
Tar alltid med noe til storesøsken, ja.

Synes det er viktig å vise at vi "ser" dem også.

Ikke nødvendigvis noe dyrt, men en oppmerksomhet.

Har også gjort det til en vane å ta med noe godt til kaffen. Har alltid opplevd at det blir veldig godt mottatt.

Vil du komme på besøk hos meg om, å, si en fem måneders tid?? :Hehe:

Skrevet

Jeg har tatt med gave til storesøsken hittil, men er enig med dem som sier at det har noe med alder å gjøre. Er de 6-7 år skjønner de at nå er det babyens tur til å få gaver, fordi den har "bursdag" liksom. Når du har bursdag, er det du som får gaver osv.

Skrevet
Jeg har tatt med gave til storesøsken hittil, men er enig med dem som sier at det har noe med alder å gjøre. Er de 6-7 år skjønner de at nå er det babyens tur til å få gaver, fordi den har "bursdag" liksom. Når du har bursdag, er det du som får gaver osv.

Tar ofte med søsken-gaver til bursdager også til de små jeg...

Skrevet

En liten gave til søsken blir nok satt veldig pris på.

Gjest Fëawen
Skrevet

Vi gjorde det. Da det var 1. gang vi fikk hilse på det nye fam. medlemmet. Og storebror syntes det var litt hardt å bli storebror.. var litt sjalu. Men er det bursdag, er det bare bursdagsbarnet som får.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...