Gjest Classico Skrevet 17. februar 2008 #1 Skrevet 17. februar 2008 Jeg har en hund som nå er 12 år. For to uker siden fikk jeg vite at hun har nedsatt nyrefunksjon og trengte spesialfor. Det er jo greit det, men i dag går det virkelig opp for meg at dette er mer alvorlig enn jeg trodde. Etter at hun spiste litt av det i starten, har hun nå stoppet helt opp. Og lett mat av andre varianter som jeg nå prøver å gi henne har hun også bestemt seg for at hun ikke vil spise. Nå drar jeg til legen i morgen, og er redd for at 12 fine år ender der. Hennes matmor er bortreist og vil ikke komme tilbake før til helgen. Hun har vært livredd for at noe slikt skulle skje mens hun var borte. At hun kommer hjem uten å ha fått sagt ordentlig farvel. Men jeg kan ikke la hunden lide. Er det noen der ute som har noen tips om hvordan jeg kan få en hund med nyresvikt til å spise? Hva slags mat skal jeg prøve? Regner med at noen andre som leser her inne har vært i samme situasjon. Tips og råd tas imot med takk!
onyx Skrevet 17. februar 2008 #2 Skrevet 17. februar 2008 For en vond situasjon, men er det mulig at hunden sturer fordi matmor er borte og derfor ikke vil spise?
Gjest Classico Skrevet 17. februar 2008 #3 Skrevet 17. februar 2008 For en vond situasjon, men er det mulig at hunden sturer fordi matmor er borte og derfor ikke vil spise? Skulle ønske det var noe slikt, men det er nok lite trolig. Hun er en Golden Retriever. Normalt spiser hun alt med en glupsk appetitt. Kanskje med unntak av rå løk og brokkoli Sykdommen er høyst reell og hun er vant til å være alene med meg.
Frey Skrevet 17. februar 2008 #4 Skrevet 17. februar 2008 Mener å ha lest om hunder med nyreproblemer som har blitt bedre ved å spise vom og hundemat. Dette inneholder jo også mye vann som er bra ved nyreproblemer. Men hvis hunden lider er det best å la den slippe.
Gjest Gjest Skrevet 17. februar 2008 #5 Skrevet 17. februar 2008 Dere må nok forberede dere på at hunden har begrenset tid igjen. Det som kan være en mulighet er å behandle symptomene slik at hunden kan få en eller to gode uker til. Aktuelle medisiner kan være vanndrivende, blodtrykksnedsettende, kvalmestillende, evt smertestillende. Hunder foretrekker ofte for på boks fremfor tørrfor. Mange hunder liker også kokt ris med fiskeboller. Jeg synes hunden skal få akkurat det den liker. Uten å tenke så mye på hvordan foret påvirker nyresvikten. Hvis hunden får tabletter kan de knuses og blandes i maten. Synes du skal snakke med veterinæren om hva som er best for hunden. Eieren må også informeres før en evt. avlivning. Hvis ubehagelige symptomer ikke kan behandles og hunden lider synes jeg avlivning så fort som mulig er det rette. Lykke til hos veterinæren i morgen!
Gjest Mea Culpa Skrevet 17. februar 2008 #6 Skrevet 17. februar 2008 Katten jeg vokste opp med fikk nyresvikt på sine gamle dager, og måtte få spesialfor med lite protein. Men det falt ikke i smak så moren min gikk på daglivarebutikken og fant faktisk ut at maten der inneholdet mindre protein enn spesialforet ... Og katten likte det også! Han døde 16 år gammel, og da hadde han levd med nyresvikt i minst 3 år. Men katter har jo som kjent 9 liv!
Gjest Classico Skrevet 17. februar 2008 #7 Skrevet 17. februar 2008 Katten jeg vokste opp med fikk nyresvikt på sine gamle dager, og måtte få spesialfor med lite protein. Men det falt ikke i smak så moren min gikk på daglivarebutikken og fant faktisk ut at maten der inneholdet mindre protein enn spesialforet ... Og katten likte det også! Han døde 16 år gammel, og da hadde han levd med nyresvikt i minst 3 år. Men katter har jo som kjent 9 liv! Det var noe som det siste innlegget her jeg hadde håpet på å få lese mere av Uten at jeg tror mye på at det skjer i dette tilfellet. Hun har våknet til liv og spist en god del fiskeboller. Uten at det har gitt henne det "kicket" jeg trodde det ville. Jeg får se om kroppen hennes holder på dem. Og deretter får vi se hva morgendagen vil bringe. Tusen takk for alle svarene!
Gjest Leya Skrevet 17. februar 2008 #8 Skrevet 17. februar 2008 HUnden vår har akutt nyresvikt. Eller hadde faktisk. Verdiene hans er faktisk på reutr i en slik grad at dyrelegen sa hun ALDRI hadde sett lignende. Han får ikke tørrfor overhodet. Han får rent kjøtt, vom, ris og kjøttkraft. Det funker som rakkern. Dyrt, selvsagt. Verdt det? Helt klart!
Gjest Classico Skrevet 17. februar 2008 #9 Skrevet 17. februar 2008 HUnden vår har akutt nyresvikt. Eller hadde faktisk. Verdiene hans er faktisk på reutr i en slik grad at dyrelegen sa hun ALDRI hadde sett lignende. Han får ikke tørrfor overhodet. Han får rent kjøtt, vom, ris og kjøttkraft. Det funker som rakkern. Dyrt, selvsagt. Verdt det? Helt klart! Hva mener du med rent kjøtt. Rått eller stekt? Mulig dumt spørsmål, men for meg er det naturlig at han ble frisk på rått kjøtt også. Fortell litt mer. Dette kan være ganske viktig for min hund akkurat nå.
Ugla Skrevet 17. februar 2008 #10 Skrevet 17. februar 2008 Jeg måtte avlive hunden min p.g.a. nyresvikt i høst. Da hadde den sluttet å spise (ville ikke engang ha fiskeboller, ris, kjøtt eller noe annet), og hadde gått en del ned i vekt. Hadde forsøkt med medisiner og diverse "kjerringråd". Forferdelig trist, men det hadde ikke vært riktig av meg å la den plages lengre..
Gjest Classico Skrevet 17. februar 2008 #11 Skrevet 17. februar 2008 Jeg måtte avlive hunden min p.g.a. nyresvikt i høst. Da hadde den sluttet å spise (ville ikke engang ha fiskeboller, ris, kjøtt eller noe annet), og hadde gått en del ned i vekt. Hadde forsøkt med medisiner og diverse "kjerringråd". Forferdelig trist, men det hadde ikke vært riktig av meg å la den plages lengre.. Min hund har alt tapt mye vekt. Men spiste en del i dag. Og jeg vet hvor det bærer. Så lenge jeg vet at den ikke lider er det lov å prøve. Ikke glem Wenche Myrhe's "vi lever.." Det er det minste den fortjener.
Gjest Gjest Skrevet 17. februar 2008 #12 Skrevet 17. februar 2008 Det var noe som det siste innlegget her jeg hadde håpet på å få lese mere av Uten at jeg tror mye på at det skjer i dette tilfellet. Hun har våknet til liv og spist en god del fiskeboller. Uten at det har gitt henne det "kicket" jeg trodde det ville. Jeg får se om kroppen hennes holder på dem. Og deretter får vi se hva morgendagen vil bringe. Tusen takk for alle svarene! Gråter... Jeg også hadde en hund med samme sykdom. Våknet til live som du sier etter mye nammat. Men uten kicket. Hun døde et døgn etter. Mistenker at hun spiste kun fordi hun trodde det ville gjøre meg glad (vet jo at dyr ikke har forutsetning for å planlegge sine handlinger sånn, men åhh..).Ønsker dere lykke til. Fikk minner her jeg...
Gjest Classico Skrevet 17. februar 2008 #13 Skrevet 17. februar 2008 Gråter... Jeg også hadde en hund med samme sykdom. Våknet til live som du sier etter mye nammat. Men uten kicket. Hun døde et døgn etter. Mistenker at hun spiste kun fordi hun trodde det ville gjøre meg glad (vet jo at dyr ikke har forutsetning for å planlegge sine handlinger sånn, men åhh..).Ønsker dere lykke til. Fikk minner her jeg... Når sant skal sies, så er det stor sannsynlighet for at hun spiste for min del. Jeg heiet på og ga henne masse ros. Hun hogg innpå og logret. Tiden vil vise om det er 1-2 dager eller uker. Jeg prøver med litt rent kjøtt og vom i morgen og ingen henrettelse. Så for vi se hva hun trenger på tirsdag.
la Flaca Skrevet 18. februar 2008 #14 Skrevet 18. februar 2008 Hvor lenge er det til matmora kommer hjem da?
Gjest Classico Skrevet 18. februar 2008 #15 Skrevet 18. februar 2008 Hvor lenge er det til matmora kommer hjem da? Hun kommer hjem på lørdag. Foreløbig klarer far seg helt fint.. I dag har hun spist tre brødskiver med makrell i tomat. Jeg bærer henne rundt ute slik at hun slipper den værste isen. Hadde nok sett normalt ut med en mindre hund. Litt rart med min store Golden.. Men hun liker det og føler seg trygg når jeg gjør det. Hersens is! Ligger over alt! Hun elsker gress og summende insekter hun kan snappe etter. Skulle gitt en arm eller to for at hun fikk oppleve en vår til. Men lettvinte løsninger slik en dyrlege gjerne kommer opp med, prøver jeg i alle fall å vente litt med nå siden hun spiser.
Gjest vatima Skrevet 16. juli 2009 #16 Skrevet 16. juli 2009 Jeg har en hund som nå er 12 år. For to uker siden fikk jeg vite at hun har nedsatt nyrefunksjon og trengte spesialfor. Det er jo greit det, men i dag går det virkelig opp for meg at dette er mer alvorlig enn jeg trodde. Etter at hun spiste litt av det i starten, har hun nå stoppet helt opp. Og lett mat av andre varianter som jeg nå prøver å gi henne har hun også bestemt seg for at hun ikke vil spise. Nå drar jeg til legen i morgen, og er redd for at 12 fine år ender der. Hennes matmor er bortreist og vil ikke komme tilbake før til helgen. Hun har vært livredd for at noe slikt skulle skje mens hun var borte. At hun kommer hjem uten å ha fått sagt ordentlig farvel. Men jeg kan ikke la hunden lide. Er det noen der ute som har noen tips om hvordan jeg kan få en hund med nyresvikt til å spise? Hva slags mat skal jeg prøve? Regner med at noen andre som leser her inne har vært i samme situasjon. Tips og råd tas imot med takk!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå