Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har veldig lite erfaring med styrketrening, men tenkte å begynne med det. Men da lurer jeg på, hvordan er det med oppvarming osv? Jeg synes det høres litt merkelig ut å sette igang rett med styrketreningen. Og hvilken type oppvarming er mest effektiv? Gå raskt/jogge til treningssenteret? Litt tredemølle? I gymmen på skolen pleide vi å dra inn på styrkerommet de siste 15-20 minuttene av timen, og da var vi jo varme (og slitne..) fra før..

Og hvilke øvinger bør jeg gjøre? Målet mitt er å gå ned noen kg i tillegg til å stramme opp litt, så det er vel armer, og bein? Huff..jeg er helt grønn på dette, noen kloke hoder der ute som har lyst å hjelpe meg litt? =)

Videoannonse
Annonse
Gjest Frk Åberg
Skrevet (endret)

Er det mulig å få en time hos en treningsveileder der du går? De kan forklare deg det bedre, og du kan forsikre deg mer om at du gjør det riktig, slik at du ikke får skader. De kan også hjelpe deg med å legge opp et treningsprogram ut fra hvilke mål du har med treningen. Noen steder er slike ting inkludert i prisen når man starter.

Ang. oppvarming, ser jeg at det er en del som ikke gidder det, men det er nok lurt å gjøre det. Når jeg trener styrke, pleier jeg f.eks. å ro eller sykle i 10 minutter som oppvarming. Men rask gange eller jogging til senteret, kan sikkert funke fint det. Poenget er at man helst skal være litt varm i kroppen før man starter.

Endret av Frk Åberg
Gjest Gjest_cc_*
Skrevet

Hei!

Så vidt jeg har skjønt så bruker du et treningsenter? :)

Ikke vær redd for å spørre de som jobber der om veiledning!

For å gå ned noen kile bør du fokusere på kondisjonstrening, da tredemølle på rask gange, sykling, elipsemaskin etc i hvertfall 40-60 min.

Kostholdet ditt har alt å si, så dette bør du ha i fokus først og fremst, mens treningen kommer i tillegg :)

Det er hva du putter i deg som gir deg resultater, og først og fremst bør du sette opp en god kostholdsplan.

En gyllen regel for å gå ned kilo, er at du må gå i et underskudd på kalorier. Altså, få i deg mindre kalorier enn det du forbruker!

Hva du får i deg har også en stor betydning.

Etter kondisjon kan du fortsette med et enkelt helkroppsprogram som en veileder kan sette opp for deg.

For hver øvelse lønner det seg å varme opp muskelen(ne) med et oppvarmingssett på lettere vekter før du går i gang :)

Det er viktig å få i seg nok proteiner for å unngå å miste muskler under en diett.

det finnes masse nyttige sider å lese om dette, jeg kan anbefale noen:

myorevolution.

Her finner du mange nyttige artikler både om kosthold og trening, samt et forum :)

iform

I menyen finner du eet diskusjonsforum, hvor det er mange dyktige og kunnskapsrike mennesker som er flinke til å svare på spørsmål fra nybegynnere. Samt en god del flotte artikler.

Les og lær ;)

Skrevet

Tusen takk for svar!

Jo, jeg trener på treningssenter, men kun på fellestimer som spinning/aerobic osv. Har aldri trent "alene" på treningsstudio før. Har vel litt angst ang akkurat det.. :sjenert: Men det er noe jeg prøver å ordne på!

Skal ta tipsene deres og forhøre meg med en trener. Vet at ei venninne av meg gjorde det for ikke lenge siden, men har ikke fått hørt hvordan det gikk. Regner med det blir det beste hvis jeg skal få noe utav treninga mi, har ikke lyst å skade meg eller noe slik pga at jeg trener "feil".

Gjest Frk Åberg
Skrevet

I tillegg til skader, tenker jeg forresten på det å få mest mulig ut av treningen. Det er kjedelig å trene masse styrke hvis det ikke gir deg effekten du vil ha fordi du f.eks. bruker for lite kilo/tar feil antall repetisjoner.

Gjest Gjest_cc_*
Skrevet

Kjempeviktig poeng Fr. Åberg kommer med :)

Vet ikke hvilket treningsenter du bruker, men mange er er veldig flinke til å følge opp deg og programmet ditt.

Det er nok litt "rart" å trene alene i salen i førsten, men det er bedre å spørre om råd en gang for mye enn for lite :)

En personlig trener er jo en kjempepluss, men dyrt, så tenkte bare å tipse deg, og de som ikke vet, det om online PT:

online PT

Et mye rimeligere tilbud hvor du kan få personlig oppfølging over nett! Både kosthold og trening! ;)

Er verdt å ta en titt!

Skrevet
I tillegg til skader, tenker jeg forresten på det å få mest mulig ut av treningen. Det er kjedelig å trene masse styrke hvis det ikke gir deg effekten du vil ha fordi du f.eks. bruker for lite kilo/tar feil antall repetisjoner.

Hei!

Ser det er mange som gir råd her, velg og bra det, men føler ikke at noen helt svarer på spørsmålet ditt.

Du har i allefall kommet et godt stykke på vei da du har bestemt deg for å starte med styrketrening!

Dette er bra for hele kroppen som vil minske fettprosenten din og gjøre musklene dine pene og fine (skal mye til for at jenter får FOR mye av enkel styrketrening, og mange jenter er redde for å "få muskler", Dette skal du i allefall ikke bekymre deg om!)

Styrketrening før en kondisjonsøkt vil ha utrolige resultater på forbrenningen din. Men skal du starte med styrke er det viktig at instruktøren du snakker med VEIT hva han/hun prater om. Det er veldig mange som ikke kan styrketrening på treningssentre.

Du har jo 2 muligheter her. Den ene er med vekter og så har du jo mange multiapparater, desto større treningssenter desto flere apperater.

Å bruke vekter under styrketrening er kjempebra! Også selv om det for mange jenter virker litt guttete.

Finn deg en treningsparter som du kan løfte med slik at dere kan hjelpe hverandre. Men det er viktig med oppsett av en som kan dette pluss instruksjon den første gangen/gangene.

Spør gjerne litt konkret hvis du lurer på mer..

Lykke Til!

Skrevet
Jeg har veldig lite erfaring med styrketrening, men tenkte å begynne med det. Men da lurer jeg på, hvordan er det med oppvarming osv? Jeg synes det høres litt merkelig ut å sette igang rett med styrketreningen. Og hvilken type oppvarming er mest effektiv? Gå raskt/jogge til treningssenteret? Litt tredemølle? I gymmen på skolen pleide vi å dra inn på styrkerommet de siste 15-20 minuttene av timen, og da var vi jo varme (og slitne..) fra før..

Og hvilke øvinger bør jeg gjøre? Målet mitt er å gå ned noen kg i tillegg til å stramme opp litt, så det er vel armer, og bein? Huff..jeg er helt grønn på dette, noen kloke hoder der ute som har lyst å hjelpe meg litt? =)

Bra! Styrketrening er moro.

Jeg vil anbefale å varme opp i minimum 10 minutter før du begynner. Jeg har vært utrolig dårlig til å gjøre det i flere år, men det er veldig lurt for å unngå skader. Det er lettere å skade seg når kroppen er kald og "uforberedt". Hva du varmer opp med spiller ingen rolle, så lenge du blir varm. Jogging, tredemølle, step, whatever. Jeg pleier å fokusere litt ekstra på de muskelgruppene jeg skal trene den dagen, under oppvarming også.

Hvilke øvelser du bør gjøre er ikke lett å råde til over nett, men jeg vil også anbefale å få en time med treningsveileder, som setter opp et program og viser deg hvordan du skal gjøre øvelsene teknisk riktig. Det er ekstremt viktig for ikke å skade seg, så er du helt grønn på området vil jeg nesten si at det er nødvendig.

Ikke vær redd for å innta styrkeområdet alene - alle er mest opptatt av seg selv og sin egen trening, men trenger du hjelp er de fleste innstilt på å hjelpe (også de største og "skumleste" gutta ;)).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...