Gjest Gjest Skrevet 17. februar 2008 #1 Skrevet 17. februar 2008 Jeg er veldig gla i blåskjell og har laget varierende retter med det. Men jeg vil no prøve å lage spaghetti med blåskjell men finner ingen god oppskrift på en slaks saus, ja noe for å ha i så ikke spaghettien blir så trå. Har hørt pasan ost skal være bra, men det må jo være mer.
Gjest sasa Skrevet 17. februar 2008 #2 Skrevet 17. februar 2008 Jeg er veldig gla i blåskjell og har laget varierende retter med det. Men jeg vil no prøve å lage spaghetti med blåskjell men finner ingen god oppskrift på en slaks saus, ja noe for å ha i så ikke spaghettien blir så trå. Har hørt pasan ost skal være bra, men det må jo være mer.
Ciara Skrevet 17. februar 2008 #3 Skrevet 17. februar 2008 Det er veldig godt med tomatsaus, det er det jeg pleier å bruke. Jeg tar en boks hakkede tomater, tilsetter hakket hvitløk, en hakket chili og hakket basilikum. Freser krydderet først i olivenolje, tilsetter tomatboksene og lar dette koke inn en god stund. Helt til sist, når pastaen omtrent er ferdig kokt, tilsetter jeg reker og blåskjell i tomatsausen. Supergodt!
Gjest sasa Skrevet 17. februar 2008 #4 Skrevet 17. februar 2008 Dette er en nyyydelig saus som passer til pasta med alle typer sjømat: 6 sjalottløk, finhakket 3 hvitløksfedd, finhakket 8 modne tomater, skjæres i biter (viktig å ikke bruke tomater på boks!) 1 dl hvitvin 1 potte persille 1 potte frisk basilikum salt pepper Slik gjør du: fres sjalottløken i olje til den blir "myk", gjerne i en dyp panne eller gryte. Tilsett hvitløk i et par minutter sammen med finhakket, frisk basilikum. Tilsett tomatene og rør rundt. Slå over hvitvinen og la dette koke forsiktig under lokk i ca 15-20 minutter. Smak til med salt og pepper. Ha deretter i ønsket sjømat: f.eks. blåskjell, sandskjell eller scampi sammen med finhakket persille og resten av basilikumen. Server med pasta.
Gjest Reka Skrevet 17. februar 2008 #5 Skrevet 17. februar 2008 Dette er en nyyydelig saus som passer til pasta med alle typer sjømat: 6 sjalottløk, finhakket 3 hvitløksfedd, finhakket 8 modne tomater, skjæres i biter (viktig å ikke bruke tomater på boks!) 1 dl hvitvin 1 potte persille 1 potte frisk basilikum salt pepper Slik gjør du: fres sjalottløken i olje til den blir "myk", gjerne i en dyp panne eller gryte. Tilsett hvitløk i et par minutter sammen med finhakket, frisk basilikum. Tilsett tomatene og rør rundt. Slå over hvitvinen og la dette koke forsiktig under lokk i ca 15-20 minutter. Smak til med salt og pepper. Ha deretter i ønsket sjømat: f.eks. blåskjell, sandskjell eller scampi sammen med finhakket persille og resten av basilikumen. Server med pasta.
Gjest Eurydike Skrevet 17. februar 2008 #6 Skrevet 17. februar 2008 Jeg synes blåskjell er ekstra godt sammen med hvitvin, fløte og safran, som i denne pastaretten av Jamie Oliver. Oppskriften sier at man skal bruke fisk, kamskjell osv i tillegg til blåskjell, men det vil gå fint å lage den med bare blåskjell også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå