minienthe Skrevet 17. februar 2008 #1 Skrevet 17. februar 2008 leter etter lovene som regulerer dette, har sittet og lest på lovdata.no men klarer ikke å grave frem de aktuelle paragrafene. leietager har gjentatte ganger misligholdt husleiebetaling og leier vurderer å si opp leieforholdet. men... hvordan gå frem, hvilke lovtekster (gjerne linker) gjelder ? har sett på husleieloven men finner ikke noe der, kan dette komme under tvangsfullbyrdelse ? og isåfall, hvilke paragrafer og hva slags fremgangsmetode lønner seg ?
Gjest Gjest Skrevet 17. februar 2008 #2 Skrevet 17. februar 2008 Kan dette være teksten du leter etter? § 9-9. Utleierens hevingsrett Utleieren kan heve leieavtalen på grunn av vesentlig mislighold fra leierens side. Vesentlig mislighold foreligger dersom: a) leieren vesentlig misligholder sin plikt til å betale leie eller oppfylle andre krav som reiser seg av leieavtalen, b) leieren tross skriftlig advarsel fra utleieren i vesentlig grad forsømmer sin vedlikeholdsplikt eller fortsetter å opptre på en måte som er til alvorlig skade eller sjenanse for utleieren, eiendommen eller øvrige brukere, c) leieren uten å ha rett til det helt eller delvis overlater bruken av husrommet til andre og tross skriftlig advarsel fra utleieren ikke bringer forholdet til opphør, d) leieren uten å ha rett til det bruker husrommet på annen måte eller til andre formål enn avtalt og tross skriftlig advarsel fra utleieren ikke bringer forholdet til opphør, eller e) leieren for øvrig misligholder sine plikter på en måte som gjør det nødvendig å bringe leieavtalen til opphør. En erklæring om at utleieren hever leieavtalen, skal være skriftlig. Den kan pålegge leieren straks å flytte og levere husrommet tilbake. I erklæringen skal grunnen til å heve leieavtalen oppgis. Blir leieavtalen hevet, er leieren ansvarlig for utlegg, tapt leie o.l. etter bestemmelsene i § 5-8. Så står det også om oppsigelsen: § 9-7. Formkrav til utleierens oppsigelse Oppsigelse fra utleier skal være skriftlig. Oppsigelsen skal begrunnes. Oppsigelsen skal også opplyse om at leieren kan protestere skriftlig til utleieren innen én måned etter at oppsigelsen er mottatt. Oppsigelsen skal dessuten opplyse om at dersom leieren ikke protesterer innen fristen, taper leieren sin rett til å påberope seg at oppsigelsen er i strid med loven, jf. § 9-8 første ledd annet punktum, og at utleieren i så fall kan begjære tvangsfravikelse etter tvangsfullbyrdelsesloven § 13-2 tredje ledd bokstav c. En oppsigelse som ikke fyller kravene i første og annet ledd, er ugyldig. Har leieren flyttet i henhold til oppsigelsen, anses den som godtatt. Bestemmelsene i annet og tredje ledd gjelder ikke for oppsigelse av tidsubestemt leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter leieavtalen har adgang til en annens bolig. Det samme gjelder for leie av lokale der leien er avtalt pr. dag og for selvstendig leie av garasje eller bod.
Gjest Gasse Skrevet 17. februar 2008 #3 Skrevet 17. februar 2008 Sjekk først om det er utkastelsesklausul i leiekontrakten. I så tilfelle kan utleier først sende varsel etter tvangsl. § 4-18. Dersom leien ikke er innbetalt innen to uker, kan utleier begjære fravikelse direkte til namsmannen. Hvis kontrakten ikke har utkastelsesklausul, må leier sies opp med oppsigelsesfrist som gitt av kontrakten, evt. 3 måneder hvis fristen ikke spesifisert. Leier kan protestere skriftlig innen en månedt, og da må utleier ta saken til tingretten eller Husleietvistutvalget. Om leier ikke har protestert eller det foreligger en rettskraftig avgjørelse om at leier må flytte, kan utleier begjære fravikelse hos namsmannen dersom leier ikke har flyttet innen fristen. Om leier skylder mye leie, dvs. minst 3 måneder og helst mer hvis leien er lav, kan utleier heve kontrakten. Dette er en mer omstendelig prosess som går via namsretten. Vurder de to andre alternativene først.
minienthe Skrevet 17. februar 2008 Forfatter #4 Skrevet 17. februar 2008 problemet er at leier betaler... men aldri til rett tid. ene måneden så kommer det to uker forsinket, den neste så er det en uke, måneden etter så er det tre uker forsinket osv så det blir bare rot såvidt jeg har forstått. leier har også tre mindreårige barn så jeg innbiller meg at det kan bli et himla styr med å få henne ut pga dette ? takk for tips Gasse, skal bringe det videre
minienthe Skrevet 17. februar 2008 Forfatter #5 Skrevet 17. februar 2008 Kan dette være teksten du leter etter? Så står det også om oppsigelsen: nope, ikke den... det der er fra husleieloven og der står det ingenting om fremgangsmåter.
Gjest Gasse Skrevet 17. februar 2008 #6 Skrevet 17. februar 2008 problemet er at leier betaler... men aldri til rett tid. ene måneden så kommer det to uker forsinket, den neste så er det en uke, måneden etter så er det tre uker forsinket osv så det blir bare rot såvidt jeg har forstått. leier har også tre mindreårige barn så jeg innbiller meg at det kan bli et himla styr med å få henne ut pga dette ? takk for tips Gasse, skal bringe det videre Det må være "vesentlig mislighold" for at noe kan være oppsigelsesgrunn. Om leien bare er en uke eller to forsinket hver gang, så tviler jeg på at det er nok. Utleiere glemmer ofte at boligutleie er business som all annen. Det vil si at man må ta høyde for at "kunden" ikke betaler til fastsatt tid. Man kan imidlertid beregne forsinkelsesrenter for hver dag etter forfall. Dessuten kan man sende purring etter to uker og kreve 57 kroner for det. Dette høres ikke så farlig ut. Men hvis man er systematisk, kan man sette et visst press på leier. Er man virkelig ute etter å ta leier, kan man sende varsel om fravikelse etter tvangsl. § 4-18 dagen etter forfall. Om leier ikke betaler, sender man begjæring til namsmannen 15 dager etter forfall. Da må leier henvende seg til namsmannen og betale gebyr dit og saksomkostninger og renter til utleier. Det er ikke akkurat slik det blir gode boforhold av... 1
minienthe Skrevet 17. februar 2008 Forfatter #7 Skrevet 17. februar 2008 Det må være "vesentlig mislighold" for at noe kan være oppsigelsesgrunn. Om leien bare er en uke eller to forsinket hver gang, så tviler jeg på at det er nok. Utleiere glemmer ofte at boligutleie er business som all annen. Det vil si at man må ta høyde for at "kunden" ikke betaler til fastsatt tid. Man kan imidlertid beregne forsinkelsesrenter for hver dag etter forfall. Dessuten kan man sende purring etter to uker og kreve 57 kroner for det. Dette høres ikke så farlig ut. Men hvis man er systematisk, kan man sette et visst press på leier. Er man virkelig ute etter å ta leier, kan man sende varsel om fravikelse etter tvangsl. § 4-18 dagen etter forfall. Om leier ikke betaler, sender man begjæring til namsmannen 15 dager etter forfall. Da må leier henvende seg til namsmannen og betale gebyr dit og saksomkostninger og renter til utleier. Det er ikke akkurat slik det blir gode boforhold av... kan ikke dette også gå under kontraktsbrudd ? når det står i kontrakten at leie skal betales en viss dato ? godt boforhold er det ikke i det hele tatt, dette med betaling er vel bare en av mange grunner til at de ønsker å kvitte seg med leieboer.
Gjest Gasse Skrevet 17. februar 2008 #8 Skrevet 17. februar 2008 kan ikke dette også gå under kontraktsbrudd ? når det står i kontrakten at leie skal betales en viss dato ? Det er helt klart mislighold. Men om det er vesentlig mislighold i lovens forstand, må avgjøres i hvert enkelt tilfelle av tingretten eller Husleietvistutvalget. Jeg tviler på det. Uansett er det risikabelt og man bør i hvert fall først sjekke om Husleietvistutvalget (htu.no) har tatt noen avgjørelser om dette. Men betalingsmislighold kan være en av mange grunner til oppsigelse. Det viktigste er at det gis flere skriftlige advarsler på forhånd. En leier må protestere mot en oppsigelse innen en måned. Hvis man sier opp noen med lang frist, kan det være at de ikke protesterer fordi de selv ønsker og regner med at de skal flytte.
Gjest Gjest Skrevet 17. februar 2008 #9 Skrevet 17. februar 2008 Leier de i huset hvor utleier selv også bor? Sokkelleilighet f.eks?
Gjest Gjest Skrevet 17. februar 2008 #10 Skrevet 17. februar 2008 Dersom dere sender inn spørsmål hit så vil dere få et korrekt svar.
Gjest Også en leietaker. Skrevet 17. februar 2008 #11 Skrevet 17. februar 2008 problemet er at leier betaler... men aldri til rett tid. ene måneden så kommer det to uker forsinket, den neste så er det en uke, måneden etter så er det tre uker forsinket osv så det blir bare rot såvidt jeg har forstått. leier har også tre mindreårige barn så jeg innbiller meg at det kan bli et himla styr med å få henne ut pga dette ? takk for tips Gasse, skal bringe det videre Det virker rimelig brutalt å kaste henne ut hvis det er dette som er årsaken.Både du og utleierne virker temmelig usympatiske som vil sette en kvinne med tre barn på gata når hun tross alt betaler for seg, selv om det er litt forsinkelser.Regner med og håper på at hun kontakter advokat dersom de prøver å kaste henne ut.Leietakere har faktisk sterke rettigheter.Skal leietakere liksom skjelve i buksa dersom de ikke har klart å innbetale leia nøyaktig den 1? Regelen er faktisk ikke sånn for de som betaler avdrag på egen bolig .Dersom de er noen uker forsinket så risikerer de ikke å miste husværet sitt av den grunn.Tror du at leietakere er rettsløse stakkarer som skal sitte der underdanig med lua i hånda for utleier eller?
minienthe Skrevet 17. februar 2008 Forfatter #12 Skrevet 17. februar 2008 Det virker rimelig brutalt å kaste henne ut hvis det er dette som er årsaken.Både du og utleierne virker temmelig usympatiske som vil sette en kvinne med tre barn på gata når hun tross alt betaler for seg, selv om det er litt forsinkelser.Regner med og håper på at hun kontakter advokat dersom de prøver å kaste henne ut.Leietakere har faktisk sterke rettigheter.Skal leietakere liksom skjelve i buksa dersom de ikke har klart å innbetale leia nøyaktig den 1? Regelen er faktisk ikke sånn for de som betaler avdrag på egen bolig .Dersom de er noen uker forsinket så risikerer de ikke å miste husværet sitt av den grunn.Tror du at leietakere er rettsløse stakkarer som skal sitte der underdanig med lua i hånda for utleier eller? som utleier med sokkel så har man også visse utgifter som man har basert seg på skal betales ved hjelp av leieinntektene. skal utleier belastes fordi leietager ikke har vett på å gjøre opp for seg til kontraktfestet tid ? når man går inn i et leieforhold så binder man seg faktisk til å betale en viss sum i leie for bruk av leiligheten og jeg skjønner huseier MEGET godt når de hele tiden blir satt i kinkige situasjoner pga leietager. 1
minienthe Skrevet 17. februar 2008 Forfatter #13 Skrevet 17. februar 2008 Leier de i huset hvor utleier selv også bor? Sokkelleilighet f.eks? de som har denne leieboeren eier huset og leier ut sokkelen.
Gjest Gjest Skrevet 21. september 2008 #14 Skrevet 21. september 2008 Hei Jeg vil gjerne spørre om mislighold av utleieren som flyttet inn den 1.sept, og ble sendt til sykehuset den 18.sept etter utleieren fikk alkoholproblemer og kastet mye tingene ut fra leiligheten når han drakk tett og så vi var nødt til å si opp utleieren for å flytte ut av leiligheten med en gang etter han godtok det og drog sin vei, leverte nøkkelen tilbake til oss, og jeg skulle se inn i leiligheten men det var jo ulovlig å komme inn når jeg er huseier og leier i mitt hus med hybelleiligheten? Det sjokkerte meg at det var råtne frukt på teppet, flasker lå over alt, røykrester på gulvet, avføring på stolene våre. Hva skal vi gjøre for å erstatte det. Tingene var ute i hagen som søppel. Klærne lå ute på terrassen. Hva som hendte med utleieren slik utleieren fikk problemer etter å ha mistet vennen i begravelsen for et par uker siden før han begynte å miste kontrollen over seg. Han forstyrret oss om kvelden og dagen for å få snakke med oss i fylla, og han kjørte bilen i fylla også. Vi ble skremt og livredd for ham. Det var det som skjedde. Har vi rettferdigheter for å si opp ham i et slikt helseproblem? Vi er så forviltet over det. Jeg har et hjertefeil og har hjertestarteren inne meg. Hva skal vi gjøre med det? Vi kjenner ikke så mye husleieloven så godt. Håper vi får råd og svar fra dem.
abelille Skrevet 22. september 2008 #15 Skrevet 22. september 2008 Er man virkelig ute etter å ta leier, kan man sende varsel om fravikelse etter tvangsl. § 4-18 dagen etter forfall. Om leier ikke betaler, sender man begjæring til namsmannen 15 dager etter forfall. Da må leier henvende seg til namsmannen og betale gebyr dit og saksomkostninger og renter til utleier. Men så lenge leietaker betaler (og det gjør jo vedkommende i dette tilfellet), så vil ikke namsmannen foreta noen utkastelse (det tar dessuten ca 3 måneder å gjennomføre en utkastelse. Tror ikke de kan regne med å få noe penger i det tidsrommet) Vi hadde selv leietakere som somlet med betaling (og også delte opp betaling uten avtale), hos oss hjalp det å sende varsel om heving. Da tok de i alle fall kontakt og gjorde en avtale om nedbetaling. Ofte kan det hjelpe for leietakere å avtale en annen dag for forfall. Det er noen som er så ustrukturerete at de ikke klarer å spare pengene til den dagen forfallet er. Dersom de har lønningsdag 15, så er det ikke noe i veien for å lage en avtale om at de betaler den dagen og at det gjelder fra 15-15 i hver måned. (Altså at det betales litt ekstra først måned for å dekke 1-15 og deretter hver 15.)
Gjest Glør Skrevet 22. september 2008 #16 Skrevet 22. september 2008 (endret) Min erfaring er at dette ikke vil bli ansett som vesentlig mislighold av namsmann osv, og da får man ikke kastet dem ut. Det kan også være en ide å snakke med leietaker, og finne ut hvorfor dette skjer gang på gang. Har personen faktisk så dårlig råd synes jeg man kan være litt rund i kantene, så lenge leia faktisk kommer. Dersom dere har valgt en dårlig forfallsdato for leietaker kan man også endre denne. som utleier med sokkel så har man også visse utgifter som man har basert seg på skal betales ved hjelp av leieinntektene. skal utleier belastes fordi leietager ikke har vett på å gjøre opp for seg til kontraktfestet tid ? Når man leier ut bør man ha en buffer på ett par måneder, slik at ikke alt står og faller på at leien kommer på en bestemt dato, nettopp pga slike ting. Endret 22. september 2008 av Glør
Gjest Gjest Skrevet 24. september 2008 #17 Skrevet 24. september 2008 Min erfaring er at dette ikke vil bli ansett som vesentlig mislighold av namsmann osv, og da får man ikke kastet dem ut. Det kan også være en ide å snakke med leietaker, og finne ut hvorfor dette skjer gang på gang. Har personen faktisk så dårlig råd synes jeg man kan være litt rund i kantene, så lenge leia faktisk kommer. Dersom dere har valgt en dårlig forfallsdato for leietaker kan man også endre denne. Når man leier ut bør man ha en buffer på ett par måneder, slik at ikke alt står og faller på at leien kommer på en bestemt dato, nettopp pga slike ting. Ja, vi har sendt ham på sykehuset for psykologisk etter vi snakket med ham om han burde å dra til sykehuset, i går så jeg at han gikk på byen videre etter han var utskrevet ut av sykehuset etter 5 dager. Slektninger eller han kom ikke for å rydde opp i leiligheten. Han har god råd til å betale og erstatte det med ødelagte toalettet og dusj, teppet og stoler fylt av avføring. Hva skal vi gjøre for å si opp leien og vi skriver et skriftlig oppsignelse med en god grunn? Hvorfor betalte han for 3 måneders leien? Han har mye penger. Men vi vil ikke ha ham boende i leiligheten og ødelegger ting som tilhører oss. Vi eier hylla, stolene, bordene og sofaene som heter møblerte i leiligheten, men denne gale mannen rotet med seg da han drakk tett. Ingen av oss synes synd på ham mer, fordi han lurte oss trillrundt. Vil dere la ham kjøre i fylla hvor det er så mange små og voksne folk ute på gaten om morgenen og ettermiddagen? Det kan bli problemer med ham.
Proletar Skrevet 8. januar 2012 #18 Skrevet 8. januar 2012 (endret) problemet er at leier betaler... men aldri til rett tid. ene måneden så kommer det to uker forsinket, den neste så er det en uke, måneden etter så er det tre uker forsinket osv så det blir bare rot såvidt jeg har forstått. leier har også tre mindreårige barn så jeg innbiller meg at det kan bli et himla styr med å få henne ut pga dette ? Dersom det har forekommet gjentatte betalingsmislighold over tid er også dette å regne som vesentlig mislighold og grunnlag for varsel om tvangsfravikelse / utkastelse i henhold til tvangsfullbyrdelseslovens § 4-18. Skjema for utsendelse av varsel og begjæring kan lastes ned fra politiets hjemmesider. "Hushai" Endret 8. januar 2012 av Proletar 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2012 #19 Skrevet 9. januar 2012 Dersom det har forekommet gjentatte betalingsmislighold over tid er også dette å regne som vesentlig mislighold og grunnlag for varsel om tvangsfravikelse / utkastelse i henhold til tvangsfullbyrdelseslovens § 4-18. Skjema for utsendelse av varsel og begjæring kan lastes ned fra politiets hjemmesider. "Hushai" Tror kanskje det har ordnet seg på en eller annen måte i løpet av de siste 4 årene... 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2012 #20 Skrevet 9. januar 2012 Tror kanskje det har ordnet seg på en eller annen måte i løpet av de siste 4 årene... Tror jeg også. Tråden er fire år gammel. Hvorfor dra opp så gamle tråder?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå