Gå til innhold

Gruer meg til barnehagestart...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Knerten vil være 14 mnd i august og skal da (om vi er så heldige å få plass) begynne i barnehage. Nå er han hjemme med pappaen sin, og jeg synes allerede det er stress nok når jeg ikke er hjemme før nærmere fem og da skal vi rekke å amme, spise, leke litt, ta kveldsstellet, amme litt mer, lese en bok og være i seng før klokka sju.

Tenker med gru på hvoran det blir til høsten når vi begge skal jobbe. Nå sover Knerten til åtte-ni om morgenen, men da må vi jo dra han opp før sju hvertfall. Søvnmønsteret kan jo selvsagt endre seg hundre ganger til da, men uansett ser jeg for meg masete dager med en sliten unge som knapt får tid til å være sammen med mammaen og pappaen sin. :(

Jeg kommer nok til å forsøke å jobbe deltid, så håper det ikke bare blir stress og mas. Lurer på hvordan dagene til dere andre med små barn er?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hverdagen er til tider hektiske ja, men jeg synest stort sett det går fint. Jeg og sambo har fått en fin rutine som fungerer bra. Jeg leverer stort sett, foruten en dag i uken, han henter når jeg leverer. Men, jeg har heldigvis fleksitid på jobben, så når jeg kommer på jobb kl. 0830 tiden på morgene, så er det ikke noe problem fordi jeg sitter jo da til 1630. Forsøker også å jobbe inn en time her og der sånn at jeg kan gå litt tidligere om fredagen når jeg henter.

Når han henter så lager han også middag, for min del blir det å komme hjem spise middag, kose litt med jenta, ta kveldstell og legging så det blir jo ikke så veldig mye en får sammen om kvelden. Merker helgene er litt "hellige" for meg, at jeg prioriterer å være med barnet mitt ja.

Jenta mi er 2,5 år og begynte i bhg når hun var 13-14 mnd, vi jobber begge 100%.

Skrevet

Syntes det var trist i starten da vesla begynte, for hun var så sliten og sovnet fort på kvelden, så jeg fikk lite tid med henne. Søvnmønstrene endrer seg imidlertid mye det første året (fra 1 år til 2 år), og nå er det helt ok.

Vi skyver det også, så jeg jobber 07-15 og henter senest 16, mens var jobber 0830-1630 så han kan levere 08. Slik blir det en del tid for henne med foreldre, selv om vi ikke er sammen alle sammen. I starten (hun er over 4 nå), hadde hun enda litt kortere dager, helst ikke mer enn 7 timer. Det medførte lite søvn for oss voksne og lite tid sammen, men det var verdt det.

Det er helt normalt å bekymre seg, men for de aller fleste går det bra. Den største overgangen er nok å ha begge foreldre i jobb. I starten er det gjerne også mye sykdom for barna, og det kan være tøft.

Lykke til :)

Skrevet

Mye kan nok endres innen august, både mht søvnmønster og amming.

Skrevet

Vi bytter også på å hente og bringe. De dagene jeg leverer, henter mannen, og motsatt.

Begge har fleksitid, og jobber så mye vi kan, når vi kan. For da kan vi gå litt tidligere når det er behov for det.

Merket det litt i begynnelsen, at jeg var vant til å ha mer tid sammen med lillegutten hver dag. Men nå begynner det allerede å gå seg til, og han er ikke like utslitt på ettermiddagen.

Dermed har vi en fin time eller to på morgenen, der vi skifter, spiser frokost og leker.

Og så har vi et par-tre timer på ettermiddag/kveld, der vi leker, spiser middag og leker litt mer.

Lillegutten begynte å bli veldig rastløs når han ikke fikk "rast fra seg" i løpet av en dag mot slutten av permisjonen. Nå får han heller tatt seg ut i løpet av dagen, og er mer rolig og blid på kvelden.

Gjest Fëawen
Skrevet

Jeg skjønner hva du mener.. Husker jeg gråt bare jeg tenkte på hvor lite tid vi kom til å få sammen, før minsten beg. Men det blir en vanesak. Man blir fort rutine menneske som småbarns foreldre. Vi er så heldige at minstern stor trives i bhg. Dette gjør selvfølgelig dagene enklere. Minsten koser seg så masse og sier "hadet mamma" så fort vi kommer innenfor døra. Disse opplevelsene her (være borte fra mamma og pappa, tryggheten på at vi kommer og henter, alle vennene + +) , og den gleden dette gir minsten- kunne jeg aldri gitt på noen annen måte. Jeg trøster meg til det. Klart det blir lenge dager for oss alle..

Morgenstell med masse kos og god tid. Gleden i øynene når vi kommer inn i bhg..

Hjemme 16.30, middag, barne tv, nattstell og natta. Men vi prøver å kose oss rundt middagsbordet, snakke om dagen, leke litt og masse kos.

Målet er at når vi er sammen, skal vi ha det hyggelig. Ikke den travle og stressende hverdagen.. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...