Gjest Anonym nå Skrevet 16. februar 2008 #1 Skrevet 16. februar 2008 Jeg har daglig omsorg for barnet mitt, kan jeg bestemme at barnet skal bytte skole, eller må far også gi tillatelse? Barnet har det vondt og blir mobbet på skolen, og skolen er tafatt. Jeg har søkt på nettet, men får stort sett treff som angår samværskonflikter eller flytting over lange avstander. Dette er ikke aktuelt for oss, og vi har ingen konflikter angående samvær. Mitt mål er kun at barnet får det bedre, det har nå mistet mye selvtillit på grunn av mobbingen. Det kan godt hende far er enig med meg når det kommer til stykket, men han har en del holdninger som ikke er positive. For å ikke si for mye nå.
Gjest Gjest_alene_* Skrevet 16. februar 2008 #2 Skrevet 16. februar 2008 Jeg har daglig omsorg for barnet mitt, kan jeg bestemme at barnet skal bytte skole, eller må far også gi tillatelse? Barnet har det vondt og blir mobbet på skolen, og skolen er tafatt. Jeg har søkt på nettet, men får stort sett treff som angår samværskonflikter eller flytting over lange avstander. Dette er ikke aktuelt for oss, og vi har ingen konflikter angående samvær. Mitt mål er kun at barnet får det bedre, det har nå mistet mye selvtillit på grunn av mobbingen. Det kan godt hende far er enig med meg når det kommer til stykket, men han har en del holdninger som ikke er positive. For å ikke si for mye nå. Har bare bhg barn, men svarer utifra det. Jeg har daglig omsorg for to. Jeg velger bhg og andre avgjørelser for barna. Det eneste vi må spørre hverandre om er utenlandsturer. Iallefall er det det vi hittil har måttet "bli enige om". Han bryr seg ikke så mye om andre dagligdagse ting, så jeg gidder ikke spørre og mase heller. Kanskje du kan høre med et familievernkontor i nærheten av deg?
Tiit Skrevet 16. februar 2008 #3 Skrevet 16. februar 2008 Jeg tror du kan bytte skole for barnet uten fars samtykke dersom det ikke dreier seg om ei skole som har alternativ pedagogikk. dersom det er ei livsynsskole e.l. går det på verdivalg for barnet, og da skal begge foreldre med foreldreansvar bli enige. Samme som eks. dåp og inn/ut melding av trossamfunn.
Gjest anonym nå Skrevet 16. februar 2008 #4 Skrevet 16. februar 2008 Å, så synd! Det er en skole med alternativ pedagogikk jeg har tatt kontakt med...
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2008 #5 Skrevet 16. februar 2008 Kan du ikke ringe til et familievernkontor og høre da? De skal ha greie på sånt. Jeg trodde at den som har daglig omsorg kunne ta avgjørelse om skolebytte selv om det er alternativ pedagogikk, men nå ble jeg også usikker.
Gjest Anonym nå Skrevet 16. februar 2008 #6 Skrevet 16. februar 2008 Fant dette i barneloven: "§ 37. Avgjerder som kan takast av den som barnet bur fast saman med. Har foreldra sams foreldreansvar, men barnet bur fast saman med berre den eine, kan den andre ikkje setje seg mot at den barnet bur saman med, tek avgjerder som gjeld vesentlege sider av omsuta for barnet, m.a. spørsmålet om barnet skal vere i barnehage, kor i landet barnet skal bu og andre større avgjerder om dagleglivet."
Far til 2 Skrevet 16. februar 2008 #7 Skrevet 16. februar 2008 Enig med Tiit. Men "alternativ pedagogik" skal sansynligvis være VELDIG ALTERNATIV om samværsforelder skal kunne stoppe det. Det samme gjelder religiøse skoler. Men det kan bli et tema som ts lett kan komme til å tape. Forøvrig tror jeg ikke ts kan forlange at samværsforelder deltar økonomisk om det er snakk om privatskole/skolepenger.
Gjest Anonym nå Skrevet 16. februar 2008 #8 Skrevet 16. februar 2008 Skolepenger skal han få slippe om han vil, dette handler ikke om penger. Det er snakk om Steinerskolen.
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2008 #9 Skrevet 16. februar 2008 Interessant problemstilling dette. Jeg syns det er litt merkelig at bostedsforelder kan flytte til andre siden av landet med ungen, men å søke ungen inn på steinerskolen, det er ikke lov..?
Far til 2 Skrevet 16. februar 2008 #10 Skrevet 16. februar 2008 Interessant problemstilling dette. Jeg syns det er litt merkelig at bostedsforelder kan flytte til andre siden av landet med ungen, men å søke ungen inn på steinerskolen, det er ikke lov..? Det er vel bare nok et bevis på at "barnets beste" ikke er så viktig, og at politikerene velger å prioritere foreldre fremfor barna. Jeg er helt enig i at dette med Steinerskolen ikke synes å være et tiltak som normalt sett vil skade barnet på lik linje med flytting mange mil. Jeg tror det har noe med hvem som var "rådgivere" å gjøre den gangen barneloven ble vedtatt. Jeg kan imidlertid forstå de foreldre som motsetter seg "ekstreme" (definisjonen er avhengig av hver enkelt forelder) religiøse skoler. Steinerskolen er IKKE i den kategorien.
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2008 #11 Skrevet 16. februar 2008 Jeg kan imidlertid forstå de foreldre som motsetter seg "ekstreme" (definisjonen er avhengig av hver enkelt forelder) religiøse skoler. Steinerskolen er IKKE i den kategorien. Motsier du ikke deg selv nå? Hvis du aksepterer at definisjonen av "ekstrem" er avhengig av den enkelte forelder, må du vel også akseptere at noen ser Steinerskolen som ekstrem. De jeg kjenner som har flyttet barn til Steinerskole pga mobbing har forøvrig opplevd at det har hjulpet svært lite. Tvert imot. På Steinerskolen ble ikke mobberne bare oversett, de ble støttet.
Far til 2 Skrevet 17. februar 2008 #12 Skrevet 17. februar 2008 Motsier du ikke deg selv nå? Hvis du aksepterer at definisjonen av "ekstrem" er avhengig av den enkelte forelder, må du vel også akseptere at noen ser Steinerskolen som ekstrem. De jeg kjenner som har flyttet barn til Steinerskole pga mobbing har forøvrig opplevd at det har hjulpet svært lite. Tvert imot. På Steinerskolen ble ikke mobberne bare oversett, de ble støttet. Jeg burde vel lagt til at jeg mener Steinerskolen ikke regnes som ekstrem. Men dette er naturligvis subjektivt og uten at jeg har spesiell kompetanse på akkurat dette. Forøvrig er jeg enig med deg i at det å flytte et barn til en privatskole ikke nødvenedigvis endrer holdninger hos barn og voksne. Jeg har sett venner av meg flytte barn fra privatskoler til kommunale skoler, men dette var fordi foreldrene var skuffet over hva barna lærte (sammenliknet med andre barn på samme alserstrinn, men på kommunal skole). Privatskole er med andre ord ikke nødvendigvis løsningen mht mobbing eller mange andre problemer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå