Gjest Vega Skrevet 30. april 2003 #1 Del Skrevet 30. april 2003 Hva gjør man om kjelleren har vært utsatt for kraftig fukt/vanninnstrømning i lengre tid (noen år, sannsynligvis, men iallfall to år)? Det er mose på en av veggene, vet det må dreneres - men må også (betong) ny grunnmur reises? Vet at armeringsjern ol. kan ruste... is kan tære på muren osv. Noen som vet hva dette koster, dersom man gjør det billig - dvs. får en snill bekjent til å hjelpe og leier maskiner... :o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mettan (ikke innlogget) Skrevet 30. april 2003 #2 Del Skrevet 30. april 2003 Hei Vega, vet ikke hvor mye en drenering koster, kommer an på størrelsen på huset, men tror det skal _veldig_ mye til før det må gjøres noe med selve muren! Tenkte jeg skulle berolige deg med dét ihvertfall! Hadde hus selv tidligere, vi hadde fuktig kjeller men tok oss ikke råd til å drenere. Nå er det huset solgt (med oppl. om fukt i muren) så det bekymrer meg heldigvis ikke lenger! Men, ser på hus igjen (sammen med ny samboer) så da kommer slike ting "opp" igjen. Håper iallefall det går greit med deres grunnmur!' Vennlig hilsen Mettan Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 30. april 2003 #3 Del Skrevet 30. april 2003 Ja, det skal mye til før muren blir skadet. En ny drenering koster ikke mye om man gjør ting selv, men det er mye arbeid. En kamerat av oss gjorde dette i løpet av en helg. Leige en liten gravemaskin, gravde opp rundt hele huset den første dagen. La på ny papp o.l. den andre dagen, så fikk ha fylt på med singel. Men da jobbet han fra morgen til kveld. Er ikke sikker på prisen, men det er uten tvil en god investering. For å tørke ut muren kan dere leie en slags ovn/vifte som trekker til seg fuktighet og samler vannet i en bøtte. Ganske snålt å se hvo mye vann det blir. Den trekker ut fuktighet i veggene (og gulv/tak). Regner med at dere må skrubbe vekk det som finnes av sopp/mose o.l. Bor du i Oslo eller omegn anbefaler jeg å leie hos LeiMax på Furuset. De er rimelige og har godt utvalg + god serivice! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monja Skrevet 1. mai 2003 #4 Del Skrevet 1. mai 2003 Vi kjøpte hus med fukt i grunnmuren (holt på å tørke opp etter at det var lagt ny drenering). På sommeren står alle vinduer i kjelleren åpne, og bare på noen flotte sommermnd i fjor var det helt utrolig hvor fort det tørka. Ellers kan vifte leies, men da vi sjekka pros skulle de ha 1000 kroner per døgn for den.... :o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tjorven Skrevet 1. mai 2003 #5 Del Skrevet 1. mai 2003 Kan nok ikke hjelpe deg så mye, men der jeg bodde tidligere fikk vi vårflommen inn i kjelleren der jeg bodde. Alt måtte graves opp og dreneres på nytt. Det kom vel på 140000 kr for å få proffe folk til å gjøre det. Men dette var et stort hus og veldig mye jobb. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 1. mai 2003 #6 Del Skrevet 1. mai 2003 :o 1000 kroner pr døgn??? Vi har leid slike "avfuktere" ved flere anledninger og det har aldri koster SÅ mye. Her finner du LeiMax sine priser på avfuktere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monja Skrevet 1. mai 2003 #7 Del Skrevet 1. mai 2003 :o 1000 kroner pr døgn??? Vi har leid slike "avfuktere" ved flere anledninger og det har aldri koster SÅ mye. Her finner du LeiMax sine priser på avfuktere. Vi bor på landet vi vet du Det er ikke konkurranse på prismarkedet her nei, så det blir ganske ville tilstander til tider....Men så fant jeg plutselig ut at vi hadde sånne vifter på jobben, som jeg kunne låne gratis....men hva skal jeg med det når kjelleren er tørr??*hehe* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vega Skrevet 1. mai 2003 #8 Del Skrevet 1. mai 2003 Takker for mange og opplysende svar. Det er hundre prosent mulig at sambo setter seg inn i dette med grunnmur også nå, - vi (han da selvsagt) kommer til å gjøre alt selv så langt det lar seg gjøre. Jeg skal selvsagt hjelpe til - koke kaffe og sånn... :D Høres ut som mye jobb, men ikke helt avskrekkende. Man må vel kjøpe pukk/singel - og evt. legge noe folie (mot leirgjennomtrengning) - lurer enda på hva det koster sånn cirka om vi (han) gjør alt selv - om det beløper seg til 20 eller 50 tusen :o ... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 1. mai 2003 #9 Del Skrevet 1. mai 2003 Det er hundre prosent mulig at sambo setter seg inn i dette med grunnmur også nå, - vi (han da selvsagt) kommer til å gjøre alt selv så langt det lar seg gjøre. Jeg skal selvsagt hjelpe til - koke kaffe og sånn... :D Hjelpe meg...er det rart vi ikke har likestilling i dette landet? :o Beklager avsporing, men den kommentaren tok kaka.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ikke innlogget Vega Skrevet 1. mai 2003 #10 Del Skrevet 1. mai 2003 Hjelpe meg...er det rart vi ikke har likestilling i dette landet? :o Beklager avsporing, men den kommentaren tok kaka.... Visste den tok kaka. Derfor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vega Skrevet 1. mai 2003 #11 Del Skrevet 1. mai 2003 Men jeg ser ikke problemet - sambo har maskinerfaring, og teknisk innsikt, kan en god del fra før om slike ting. Om jeg vasker klær, lager maten, anlegger grønnsaker, luker, setter ut garn, maler og sparkler gjesterommet, kanskje blander sementen dersom det sparer tid - i stedet for å grave med gravemaskin - jeg skjønner ikke helt poenget ditt, Ragnhild, beklager. :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 1. mai 2003 #12 Del Skrevet 1. mai 2003 Høres ut som mye jobb, men ikke helt avskrekkende. Man må vel kjøpe pukk/singel - og evt. legge noe folie (mot leirgjennomtrengning) - lurer enda på hva det koster sånn cirka om vi (han) gjør alt selv - om det beløper seg til 20 eller 50 tusen ... Jeg er ikke siker på prisen. Vi hadde et godt utgangspunkt og fikk gode rabatter i tillegg til masse hjelp fra folk som kan dette. Selvsagt kommer dette også an på hvor stor muren er i omkrets, hvor dyp og bred den nye grøfta skal være osv. Hvis dere skal leie gravemaskin, så finner du priser HER ! Hvis dere skal gjøre alt skikkelig bør gammel grunnmurspapp byttes ut med ny. Når dere har fjernet pappen: Gå over muren og se etter sprekker og skader på muren. Ta gjerne bilder eller få en takstmann til å dokumentere at alt er i orden, så slipper dere problemer ved salg av huset eller med forsikring. Det kan også være lurt å slemme muren dersom den er bygget av Leca. Det er ganske fort gjort, men mye søl. Det beste er å legge en duk, slik at leire og jord hindres i å blande seg med singelen. Det hindrer også massen i å presse på muren i større grad. Denne duken koster en del, uten at jeg husker HVOR mye. Ny grunnmurspapp legges på (dette er en jobb for MINST to personer). Og etterpå fylles det på med singel i "grøfta". Sjekk priser på duk, singel og andre ting dere trenger på flere steder. Det er store prisforskjeller ute og går. Om dere har muligheten til det, så be om å få singelen levert når det er klart for å fylle den på. Da slipper dere en stor haug som dere må fylle i grøften selv. Mye bedre om lastebilen kan tippe singelen ut i grøfta på flere steder, slik at dere bare trenger å jevne det ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 1. mai 2003 #13 Del Skrevet 1. mai 2003 Noen nyttige linker: http://www.hadeland.net/40/95/57/3.html http://www.isola.no/proffbygger.htm http://www.byggern.no/ Priser: http://www.sparbygg.no/papp.htm Selve dreneringen har jeg ikke så mye peiling på... Men dere får garantert hjelp med dette når dere kjøper papp og annet utstyr. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 1. mai 2003 #14 Del Skrevet 1. mai 2003 Men jeg ser ikke problemet - sambo har maskinerfaring' date=' og teknisk innsikt, kan en god del fra før om slike ting. Om jeg vasker klær, lager maten, anlegger grønnsaker, luker, setter ut garn, maler og sparkler gjesterommet, kanskje blander sementen dersom det sparer tid - i stedet for å grave med gravemaskin - jeg skjønner ikke helt poenget ditt, Ragnhild, beklager. :D[/quote'] Poenget mitt var ikke at du skal holde i spakene på gravemaskinen 50% av tida, det skulle da jammen meg bare mangle dersom han har erfaring med annleggsarbeide. Men det er langt i fra det å ikke grave med gravemaskin, og til det å sitte på ræva inne og koke kaffe. Det er mye arbeide med å drenere rundt et hus, og det trenges flere enn to hender for å gjøre det. Syntes det hørtes utrolig kjipt ut for mannen din dersom du hadde tenkt å la han ta alt arbeidet alene bare fordi han har et y-kromosom. Akkurat som at det er forskjell på at du vasker klær fordi du kan det best, og at han overhode ikke tar sin hand i noen form for husarbeide. Det siste ville vært helt uakseptabelt, det første helt ok. Skjønner du litt bedre nå? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vega Skrevet 1. mai 2003 #15 Del Skrevet 1. mai 2003 Klær kan vel alle vaske, men jeg ville nok vasket klær den dagen han måtte gjøre f.eks. en gravejobb, og ikke overlatt det til han kom hjem fordi det var hans tur, eller oppvasken eller hva som helst. Dersom det er en feil på bilen - som jeg ikke er flau over å ikke kunne skifte kuler på... skjønner du? Han har interesse i biler bl.a. men jeg har det overhodet ikke, og skjønner ikke opp ned på åssen jeg skal få ut en skrue som har satt seg fast - og hvorfor skal jeg da gjøre det - var jeg ikke sammen med ham, ville det blitt verksted i stedet. Og dersom det er en tung ting som skal gjøres, som jeg er "håndlanger" til - så innebærer vel det også kaffekoking, selv om han godt kan sette på kaffen - kaffen var bare et symbol. Det jeg ville fram til - er at han som kan dette best - får ta selve hoveddelen, så får jeg bistå så godt jeg kan, der det trengs fire hender. Eller mener du at jeg som er 1,60 høy - mens han er 1,80, med kraftig kroppsbygning og større muskelmasse - at jeg skal ta de største takene - f.eks. med trillebåra? Mens han setter over kaffen og henger klær som vi trenger neste dag?? Eller er likestillinga gått litt for langt? Kanskje han skal føde barn også snart, - jeg kan jo pumpe melka ut, så kan han mate med tåteflaske - det må jo være likestilling de lux!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 1. mai 2003 #16 Del Skrevet 1. mai 2003 Jeg skjønner heller ikke problemet. :-? Jeg er nok mer aktiv enn de fleste kvinner når det gjelder sånne jobber. Men det er fordi jeg har interesse av det. Jeg liker slike mannfolk-jobber jeg. Men da jeg prøvde gravemaskinen fant jeg fort ut at det kom til å ta utrolig lang tid hvis jeg skulle gjøre akkurat det! For ikke å snakke om all skaden jeg hadde kommet til å gjøre. Men enkelte ganger er det da best at begge gjør ting de liker eller passer til. Så lenge ingen av partene har noe i mot denne arbeidsfordelingen, så synes jeg ikke at dette er noe å henge seg opp i. Synes egentlig ikke at dette har noe som helst med likestilling å gjøre! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vega Skrevet 1. mai 2003 #17 Del Skrevet 1. mai 2003 Men nå skled det helt ut :o .... Det gjaldt drenering. Vil bare si at jeg IKKE er lat, ser bare hvor jeg kan gjøre mest nytte. Men kanskje jeg skal gjøre noe jeg ikke kan neste gang, slik at vi må leie graver minst en uke i stedet for ei helg. Eller kanskje han ikke skal få kaffe. J..... mannfolk kan jo lage den for....... kaffen sin selv, ikke om jeg skal gå og slave. Bare for at han kan det - da er det jo en selvfølge at han skal gjøre det, ikke min feil at han har slike ting som interesse. Kaffe kan han jo også koke selv, og vaske klærne han trenger dagen etter. Han skal jo ikke tjene noe på at jeg er tilstede sånn tilfeldigvis. Det er jo likestilling. Tror ikke du mener det heller... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 1. mai 2003 #18 Del Skrevet 1. mai 2003 Og dersom det er en tung ting som skal gjøres, som jeg er "håndlanger" til - så innebærer vel det også kaffekoking, selv om han godt kan sette på kaffen - kaffen var bare et symbol. Det jeg ville fram til - er at han som kan dette best - får ta selve hoveddelen, så får jeg bistå så godt jeg kan, der det trengs fire hender. Se det ja...du skjønner jo akkurat hva jeg mener! Den som kan en ting best er selvfølgelig "arbeidsleder", men det betyr jo ikke at den andre parten skal slippe å bli skitten på fingrene. Eller mener du at jeg som er 1,60 høy - mens han er 1,80, med kraftig kroppsbygning og større muskelmasse - at jeg skal ta de største takene - f.eks. med trillebåra? Mens han setter over kaffen og henger klær som vi trenger neste dag?? Jeg mener at du som er 1,60, slik som jeg er, ikke skal være redd for å bruke musklene dine selv om du har en mann som er større enn deg. Selvfølgelig løfter han større løft enn deg og triller tyngre trillebårlass, men det betyr da ikke at du ikke kan løfte eller trille trillebår? Så hjelpeløs håper jeg ikke du er. Det er fint å ha en stor og sterk mann, men man må jo ikke bli helt apatisk heller. Det virker det forsåvidt ikke som om du har tenkt å være, selv om det var det du uttrykkte i den setninga jeg reagerte på. Når en såpass stor jobb skal gjøres bør en kanskje på forhånd ha sørga for å ha nok klær til at en ikke behøver å være opptatt med klesvask akkurat den dagen. Og hvem av dere som setter over kaffen er rimelig uviktig, så lenge det ikke er det eneste vedkommende gjør for å hjelpe. Men du skjønner jo egentlig hva jeg mener, så la oss ikke avspore denne tråden mere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vega Skrevet 1. mai 2003 #19 Del Skrevet 1. mai 2003 Ja - vi er enige. Jeg brukte bare det med kaffe for å sette på spissen at jeg ikke kan med graver f.eks. Men jeg kan da trille et ikke for tungt lass ... men vi er noen surrehoder begge to, så det kan godt være at vi må vaske klær akkurat den dagen... :D (Eller for å si det sånn, jeg maser aldri på ham - og om jeg har gjort mer enn ham de siste dagene, sånn generelt, - og han har dratt seg unna - så kan det godt hende det ligger klær som skal vaskes - kanskje fordi det var noe han egentlig skulle gjort før arbeidshelga...) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 1. mai 2003 #20 Del Skrevet 1. mai 2003 Ja - vi er enige. Bra, det var det jeg visste Lykke til med drenering! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå