Gjest Mamma t 2 Skrevet 16. februar 2008 #1 Skrevet 16. februar 2008 Noen som har ste adoptert eller kan litt om dette? Jeg har to barn og en flott samboer, men eldste barnet mitt har en annen biologisk far. Han har aldri vært innne i bildet (av eget valg). Jeg ble sammen med samboeren min før jeg fant ut at jeg var gravid.. Vi skal gifte oss om noen år og da vil vi at samboeren min skal adoptere barnet mitt. Han er jo allerede pappa, men vil at han skal ha rettighetene og. Det er helt greit for bio far. Hva skal til for at samboeren min skal få lov til å adoptere? Han har sittet inne litt for litt forskjellig småting, herverk, bisettelse av hasj og fyllekjøring, (1 mnd bare, pga at han måtte vente flere år på å sitte inne). Blir det et hinder? Bio far er en oppegående mann med samboer og fast jobb og ikke noe særlig trøbbel med politiet, kun litt småtteri i tenåra men ikke sittet inne. Men han har aldri betalt noe barnebidrag og ønsker selv null kontakt med ungen og vil gjerne at min sambo skal adoptere.. ungen kommer til å være rundt 5-6 år når vi gifter oss og vil søke om steadopsjon..
Tiit Skrevet 16. februar 2008 #2 Skrevet 16. februar 2008 http://www.bufetat.no/?module=Articles;act...nFolder;ID=807/ Her finner du relevant informasjon om stebarnsadopsjon, søknadsskjema mv.
Gjest mamma t 2 Skrevet 16. februar 2008 #4 Skrevet 16. februar 2008 http://www.bufetat.no/?module=Articles;act...nFolder;ID=807/ Her finner du relevant informasjon om stebarnsadopsjon, søknadsskjema mv. Jeg har vært inne der før og lest til øynene ble firkanta, men satt alikevel igjen med spørsmål.. Vet ikke hvor mye de tolererer med tanke på fortid og rulleblad.. Dette står på bufetat: Det er et alminnelig akseptert synspunkt at det er det beste for barnet å ha mest mulig tilknytning og kontakt med sine biologiske foreldre. Denne tilknytningen bør bare brytes der tungtveiende grunner av hensyn til barnet taler for det. Men vet ikke akkurat hva som skal til.. En grunn til at vi vil dette er at om det skulle skje noe med meg så vet vi at han skal få ha ungen. Samboeren min fungerer jo som far. Sånn som ting er nå, om jeg dør så må ungen flytte, enten til mormor, tante eller det jeg frykter mest, bio far. Må være forferdelig å miste moren sin og ikke få være hjemme med pappa og småsøsken!
Tiit Skrevet 16. februar 2008 #5 Skrevet 16. februar 2008 Dersom du mener at den løsningen du ser for deg er den beste for barnet ditt, må dere bare starte prosessen. Bekrivelsen av saksgangen sier ikke noe om utfallet i deres sak. Legg alle kort på bordet, og vær reflekterte og ærlige rundt spørsmålene dere får, så har dere gjort det dere kan i forhold til skape trygge rammer for barnet. Lykke til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå