Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2008 #1 Skrevet 16. februar 2008 hei! jeg har så lyst på egen leilighet nå, har jo lyst til å kjøpe. men det lønner seg vel kanskje ikke nå? p.g.a. den høye renten tenker jeg, også har jo prisene sunket mye i det siste. Så jeg burde kanskje vente litt til, siden prisene kanskje kommer til å synke mere tenker jeg? noen med peiling som kunne være så snill å svare? klem fra meg! p.s. jeg er forresten 23 år, har aldri eid noe før. har kanskje 300 000 i årslønn.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 16. februar 2008 #2 Skrevet 16. februar 2008 En til i samme situasjon, så slenger meg på denne her, jeg!
Gjest Renta Skrevet 16. februar 2008 #3 Skrevet 16. februar 2008 Jeg ville ikke kjøpt leilighet nå. Renten stiger, Gjedrem formaner om moderasjon og sparing... Det er ikke sikkert lønnsfesten fortsetter i vårens oppgjør. Mange leiligheter er rene rottefellene. Med lavt innskudd og kjempehøy fellesgjeld. Bankene kaster lån etter folk, og det er lett å gå i fellen. Når en skal ta opp lån til leilighet så ikke lån mer enn 2-2,5 gang brutto årsinntekt.(Selvom banken sier du kan få mer lån) Det lureste er å komme innenfor 80 eller 60% av boligens verdi. Med 300.000,- i årsinntekt kan du låne 750.000,-. Og så må du ha resten selv i egenkapital. Hva med forskudd på evt.arv? Slik at du får litt egenkapital.
Gjest Pupsilure Skrevet 16. februar 2008 #4 Skrevet 16. februar 2008 Vi har kjøpt nå. Man må jo bare begynne et sted!
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2008 #5 Skrevet 16. februar 2008 Leieprisene stiger mye når markedet er som nå, så det lønner seg ikke nødvendigvis å vente. Men prisene på endel leiligheter kan falle framover, det er ting som tyder på det - veldig mange nybygde leiligheter er nesten umulige å få solgt for tida. Og ikke kjøp leilighet med lavt innskudd, sett deg godt inn i hva ulike eieformer innebærer. Dessuten er det ikke nødvendigvis lurt å kjøpe om du tror du kommer til å selge igjen etter kort tid (et år eller to), fordi det koster forholdsvis mye å kjøpe og selge. Renta kan komme til å stige mer, men det er avhengig av både årets lønnsoppgjør (og framtidige oppgjør), og verdensøkonomien. Om det blir høye lønnsøkninger må du regne med at Sentralbanken setter opp renta for å roe ned kjøpefesten. Samtidig er det ting som tyder på at økonomien ute i verden holder på å kjøle seg ned, noe som kan føre til lavere renteøkning her til lands. Uansett mener jeg at dagens rentenivå er noe en bør se på som normalt, og en bør også ha kalkulert med å tåle endel høyere rente enn det. Det viktigste er at du har råd til å bo der du har kjøpt, ikke å vente til renta kanskje blir veldig lav igjen! Uansett råder jeg deg til å følge med på boligprisene i områder du har lyst til å bo. Informasjon om salgssum kan du få hos megleren som har solgt leiligheten, ellers er det vel tilgjengelig andre steder også. Det kan gi det et inntrykk av hva det er rimelig å gi, og hva du kan forvente av prisutvikling en periode framover.
momo Skrevet 17. februar 2008 #6 Skrevet 17. februar 2008 Hvis du skal kjøpe for og bo en god stund ville jeg kjøpt nå. Jeg personlig tror at renta kommer til og stabilisere seg nå, muligens også gå litt ned, men ikke mye. Har og tro på at boligprisene vil stabilisere seg nå, for nå er de ganske lave.
Gjest Gjest Skrevet 18. februar 2008 #7 Skrevet 18. februar 2008 Her står det om forventningene til årets lønnsoppgjør. Det er mye som tyder på at renta vil gå ytterligere noe opp om oppgjøret blir så bra som forventet. Selv om det også betyr at du vil ha mer penger utbetalt, vil du også betale endel ekstra i rente på lånet. Dessuten er det jo ikke alle bransjer som går like mye opp. Er du i et yrke som blir hengende etter lønnsmessig vil du svi ekstra mye for renteøkningen. På den annen side er det ingenting som tyder på at renta kommer til å øke så veldig mye mer. Jeg synes det viktigste er at du regner på om du har råd til å bo i den leiligheten du ønsker deg, også med litt rentemargin. Og at du tenker litt langsiktig.
Modern woman Skrevet 18. februar 2008 #8 Skrevet 18. februar 2008 Jeg kjenner noen som skal kjøpe seg enebolig og de sier at det er et veldig dårlig tidspunkt for dem å selge nå fordi leiligheter ligger så lavt i pris mens eneboligene ligger høyt. Det er alt jeg vet ...
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2008 #9 Skrevet 19. februar 2008 Nå er jeg ingen ekspert, men dersom man klarer å takle den renta som er nå + litt ekstra så kjøp! Vent gjerne til renta går enda lenger opp og by under prisantydning. Er ingen vits i å vente til renta går ned og prisene opp. Så lenge du klarer å sitte med leiligheten så er det ingen fare. Verdien stiger uansett. Problemet kommer dersom du er nødt til å selge grunnet høy rente og da til en dårlig pris. Hvor mye du kan låne i banken er litt diskutabelt. Kommer litt ann på hvor god kunde du er og hvor sta du er. Jeg har studielån, barnebidrag, billån og fikk lån. Har ca 350000. En kompis har kun billån og ca 600000 og fikk ikke lån. Han var i flere banker men det var ikke snakk om. Fikk beskjed om å spare opp litt først. En kompis av meg skulle kjøpe leilighet, men drøyet det litt da det var litt ugunstige forhold. Dessuten så var det alt for dyrt! Han har nå leid samme leilighet i 19 år, og han mener fortsatt det er for dyrt...hehe Jeg fikk så ørene flagra da jeg kjøpte min leilighet for 1,6mill og han kunne ikke fatte at jeg kunne kjøpe en leilighet til en slik sum med penger. Helt uhørt! Nå noen år etter så er den verd godt over 2 mill! Er jeg fortsatt dum? Det jeg vil frem til er at det er dyrt i dag, men det skal godt gjøres å tape på det. Se på det som en spareplan:) Bare husk å være realistisk når du ser på prosjekter. Det står sikkert en del om antatte kostnader etc. Bare tull. Min antatte kostnader ble doblet uten at dem leet på øyelokket! Lykke til!
Gjest Gjest_carola_* Skrevet 19. februar 2008 #10 Skrevet 19. februar 2008 Renta er ikke så høy i dag, den har bare vært veldig lav i noen år! Ingen kan med sikkerhet si om renta vil gå opp eller ned, men det er lurt å beregne inn i lånet om man tåler en rente oppgang. Vi kjøpte vår første leilighet for 5-6 år siden, da var renten høyere enn den er nå. Vi var heldige, da renten begynte å gå nedover like etterpå - samtidig som at prisene fortsatte å stige. Kjenner noen som har ventet i mange år på at prisene skal gå nedover. Men det er ikke så mange som tenker på at hvis det blir et såkalt krakk, vil det nok heller ikke være så lett å få lån som det er i dag. Det var mye vanskeligere å få lån den gangen vi kjøpte, enn det er nå (spesielt 100% slik som vi behøvde).
katla Skrevet 19. februar 2008 #11 Skrevet 19. februar 2008 Det er lurt å forklare hva slags kunnskaper man har om emnet før man gir bastante råd...... Jeg er over gjennomsnittet interessert i økonomistoff, følger godt med, men er ikke økonom selv. Når det gjelder renta kan den kanskje gå opp, men det mest sannsynlige er vel at den blir på stedet hvil en stund. Et huslån har man likevel i mange år, så man må alltid ta høyde for litt rentesvingninger. Og de færreste tar vel opp lån der man ikketåler renteendringer..... Hva som vil skje med boligprisene vet man ikke helt. Det kommer også an på hvor i landet du bor. Feks i Oslo er det mange innflyttere og stort behov for boliger. Der skal det mye til før det blir et krakk. Med stadig stigende leiepriser vil flere og flere velge å kjøpe etterhvert. Jeg tror uansett det er lurt å kjøpe seg inn i markedet enn å kaste penger ut av vinduet på å leie. Det finnes mange kalkulatorer som kan beregne for deg om det lønner seg å eie eller leie. Det skal nemlig svært lav leie til før det lønner seg. Kjøper du en leilighet du har råd til, en bolig uten lurerier knyttet til fellesgjeld i et varig, attraktivt område vil du ha gjort en investering for livet. Skulle ønske nå jeg hadde vært like klok da jeg var 23
Gjest Bond Skrevet 19. februar 2008 #12 Skrevet 19. februar 2008 (endret) Leste 'Dine Penger' i dag, de siterer Finansavisen, som gir en prognose over hva rentemarkedet (finansinstitusjoner, banker, store bedrifter, investører osv) tror renten kommer til å gjøre. Di påstår at renten kommer til å gå ned nå framover faktisk, allerede i løpet av 6 måneder og helt til 2011, til rundt 5,5%, og da øke igjen helt opp til 2018 da det skulle nå omtrent lik nivå med dagens rente. Nå - de er jo ikke noe orakle, men de har sikkert mer peiling enn jeg har, så jeg stoler på dem til en viss grad :-D Teit for oss, vi hadde planlagt å kjøpe i løpet av 1-2 år nå. Håpet at prisene skulle bli litt mer normale, men det ser ikke ut til å skje. Argh... Endret 19. februar 2008 av mrs_bond
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2008 #13 Skrevet 19. februar 2008 Teit for oss, vi hadde planlagt å kjøpe i løpet av 1-2 år nå. Håpet at prisene skulle bli litt mer normale, men det ser ikke ut til å skje. Argh... Jeg tror egentlig vi som ikke har kjøpt ennå skal være glad til for at ikke prisene raser nedover da det kanskje ville signalisert dårlige tider og at folk måtte selge med tap og kanskje bli gjeldsslaver. Samtidig kan vi kanskje ikke regne med å få del i så mye prisstigning som de som kjøpte for noen år siden har gjort, men men... Gjedrem truer med renteøkning om lønnsoppgjøret blir bra, men det er vel kanskje ingen grunn til å tro det blir langvarig (jeg prøver å følge med på Dagens Næringsliv o.l). Jeg tror i hvert fall ikke det er dumt å kjøpe leilighet nå eller f eks innen et halvt år, prisene har kanskje hatt en korreksjon og noen (få) steder er markedet litt på bærtur (på Lillehammer har de f eks gitt bort leiligheter i et borettslag med høy fellesgjeld fordi de ikke fikk solgt dem), så jeg ville prøvd å by under takst med mindre det er snakk om veldig attraktiv beliggenhet...
Gjest Bond Skrevet 19. februar 2008 #14 Skrevet 19. februar 2008 (endret) Problemet er at vi kan bare starte å tenke over det etter 1 år.. så hvis de tunge tider er over, er det ikke noe bra for oss. Det er ikke prisstigning vi er interessert i, men å få en leilighet vi kan faktisk kjøpe og bo i for en stund. Med tanke at vi bor i Oslo-området, er det ikke noe gøyt - prisene er jo helt ville. Og vi som er førstegangskjøpere og har ikke allverdens kapital heller, er det jo helt håpløs å tenke at vi skulle faktisk kjøpe en leilighet vi kunne ha lyst for, det blir jo bare noe vi kan greie å kjøpe. Problemet er at en av oss må ha hjemmekontor, og familie er jo planen også i lengre sikt, så det å finne noe som er rimelig nok, er ikke i de verste gjeng-stedene, har nok plass, og som er nærmt offentlig kommunikasjon (vi har ikke noe lyst å ha to biler) -> alt dette gjørt at vi veldig gjerne ville se en skikkelig knekk i prisene for å ha råd for noe i det hele tatt. Jo da, de tunge tider går jo utover noen andre, men men men.. Det nekter jeg å tenke på i min stor egoisme Endret 19. februar 2008 av mrs_bond
Gjest Gjest_Lilje_* Skrevet 20. februar 2008 #15 Skrevet 20. februar 2008 Hvordan kan man få kjøpt noe som førstegangskjøper med inntekt på ca 300.000 når prisene på leiligheter begynner på 1,7 mill da? *sukk*
Sol79 Skrevet 20. februar 2008 #16 Skrevet 20. februar 2008 Det finnes MAAANGE leiligheter godt under 1,7 mill. Poenget er bare det at de ligger ikke på St.Hanshaugen, Grünerløkka eller Majorstua. Flytter man bare litt ut av Oslo er det mange fine objekter til overkommelig pris. Jeg fikk lån i banken på 1,2 mill da jeg tjente 320' i året. Det var ikke noe problem å betjene det lånet, selv om det selvsagt gikk på bekostning av andre ting.
Gjest Gjest Skrevet 20. februar 2008 #17 Skrevet 20. februar 2008 Det spørst jo helt hva man velger/prioriterer. Vi har fått tilbud om å kjøpe et stort hus (riktignok med et stort oppussingsbehov) for ca 800 000. Så bare jeg klarer å få meg jobb i det området så flytter vi.. Gleder oss
Gjest Bond Skrevet 20. februar 2008 #18 Skrevet 20. februar 2008 Det er da greit hvis mennesker har muligheter til å jobbe andre steder, mine og samboeren sin framtidsjobbmuligheter er sterkt knyttet til Oslo, så vi har ikke mye valg. Jeg har generellt ikke så mye i mot å pendle litt, men for leilighetene med minst 2 (heller 3 hvis familie er i planen i framtiden) soverom som ikke ligger i de helt verste stedene, de prisene ligger rundt 2 milliioner og gjerne over det. Jeg er avhengig av kollektivtransport, så jeg ville gjerne bo innen t-bane-strekninen og ikke være avhengig av NSB i tillegg (har nå pendlet med NSB for en god tid over en lengre distanse, og det er utrolig slitsomt). Det hadde vært aktuelt hvis det ikke hadde vært så mange problemer med NSB. Selv om vi er ikke veldig snobbete, er det noen veldig få steder i Oslo hvor jeg ikke ville bo. Det betyr jo ikke at vi vil bare bo i Grunelokka eller de trendy stedene? Er det sånn at alle førsteganskjøperne bare skulle ha råd for leiligheter i Furuset?
Gjest Gjest Skrevet 20. februar 2008 #19 Skrevet 20. februar 2008 Det er da greit hvis mennesker har muligheter til å jobbe andre steder, mine og samboeren sin framtidsjobbmuligheter er sterkt knyttet til Oslo, så vi har ikke mye valg. Vi hadde også hatt absolutt best karriæremuligheter i Oslo. Vi bor her nå og er fullstendig klar over at det å "flytte på landet" innebærer store ofre mhp både fremtidige jobbmuligheter og lønn. Jeg vil ikke lengere ha mulighet til å få en direkte utdannelsesrelevant jobb f.eks. Så jeg vil fremdeles påstå at det å bo i Oslo er og blir et VALG. Det er et valg jeg selvfølgelig har stor respekt for (jeg gruer meg jo til å ofre jobben min som jeg elsker jeg også), men det finnes i alle fall andre alternativer.. Uansett hva man måtte påstå..
Sol79 Skrevet 20. februar 2008 #20 Skrevet 20. februar 2008 Selv om vi er ikke veldig snobbete, er det noen veldig få steder i Oslo hvor jeg ikke ville bo. Det betyr jo ikke at vi vil bare bo i Grunelokka eller de trendy stedene? Er det sånn at alle førsteganskjøperne bare skulle ha råd for leiligheter i Furuset? Faktisk så er det slik i dag. Skal du ha en treroms og ikke har råd til noe som koster +2,5mill da må du ut av byen. Uansett, har dere en grei inntekt så betjener dere uten problemer et lån på over 2 mill uten for store problemer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå