Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 16. februar 2008 #1 Skrevet 16. februar 2008 Har hørt om et tilfelle der foreldrene betalte for den betalingsfrie mnd. i barehagen til sin 4 åring,- og dermed fikk ikke barnet fri i det hele tatt det året. barnet har aldri fri, og er i b.hagen så og si hver eneste dag. Er dette lov? trodde alle barn måtte minst 3 uker sammenhengende fri på sommeren,eller ihvertfall til sammen 3 uker.
Gjest Piper Skrevet 16. februar 2008 #2 Skrevet 16. februar 2008 Det er barnehagen som bestemmer at de skal ha fri, for ejg tviler på at loven er slik at barnet må ha ferie fra barnehagen. Det er ingen som tvinger deg til å ta ferie fra jobben heller, om du ikke har en jobb der dere stenger, men du har rett på det.
Rosalie Skrevet 16. februar 2008 #3 Skrevet 16. februar 2008 (endret) Jo, jeg er ganske så sikker på at barnet SKAL ha ferie fra barnehagen, akkurat som maksimal daglig oppholdstid er regulert. Man kan ikke sammenligne små barn som ikke selv kan velge om de skal ha fri og voksne som kan det. For øvrig kan arbeidsgiver pålegge arbeidstaker å ta ut ferie, jfr. AML. Endret 16. februar 2008 av Wadjet
Gjest gjest stine Skrevet 16. februar 2008 #4 Skrevet 16. februar 2008 Det er barnehagen som bestemmer at de skal ha fri, for ejg tviler på at loven er slik at barnet må ha ferie fra barnehagen. Det er ingen som tvinger deg til å ta ferie fra jobben heller, om du ikke har en jobb der dere stenger, men du har rett på det. nei du har vel rett...men om det ikke er en slik lov som sier noe om ferien til barn, så burde det vært det. virker helt ulogisk for meg å ikke skulle ha ferie, men hva vet jeg...kansje andre ting som ligger bak en sånn avgjørelse..
Gjest gjest stine Skrevet 16. februar 2008 #5 Skrevet 16. februar 2008 Jo, jeg er ganske så sikker på at barnet SKAL ha ferie fra barnehagen, akkurat som maksimal daglig oppholdstid er regulert. Man kan ikke sammenligne små barn som ikke selv kan velge om de skal ha fri og voksne som kan det. For øvrig kan arbeidsgiver pålegge arbeidstaker å ta ut ferie, jfr. AML. enig. Derfor jeg synes dette er så rart....
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2008 #6 Skrevet 16. februar 2008 i vår barnehage, som er en kommunal en i trondheim, MÅ alle barna en eller annen gang i løpet av året ta 3 uker sammenhengende ferie. barn har krav på ferie. bh.g har likevel åpent året rundt. de fleste tar ferien i løpet av sommermånedene. smutthull og kameraderi finnes overalt, så det spørs om det er det som har skjedd her da.
Gjest Gjest-M- Skrevet 16. februar 2008 #7 Skrevet 16. februar 2008 Det er ikke lovfestet at små barn har krav på ferie, dessverre. Likevel krever de aller fleste barnehager at barna skal ha minimum 3 uker ferie i løpet av året. Og det med rette!! Skjønner ikke hva foreldre tenker på, som mener at barna deres ikke har behov for ferie fra barnehagen?! Å gå full tid i barnehage, er en særdeles krevende jobb, og barna har også behov for fri. Hvorfor får sånne mennesker barn, egentlig??!! Ønsker de virkelig ikke å ta del i barna sin oppvekst, og ha ferie sammen med dem? Jeg blir så opprørt på barnas vegne, at jeg finner ikke ord!! Hilsen førskolelæreren
Gjest gjest stine Skrevet 16. februar 2008 #8 Skrevet 16. februar 2008 Det er ikke lovfestet at små barn har krav på ferie, dessverre. Likevel krever de aller fleste barnehager at barna skal ha minimum 3 uker ferie i løpet av året. Og det med rette!! Skjønner ikke hva foreldre tenker på, som mener at barna deres ikke har behov for ferie fra barnehagen?! Å gå full tid i barnehage, er en særdeles krevende jobb, og barna har også behov for fri. Hvorfor får sånne mennesker barn, egentlig??!! Ønsker de virkelig ikke å ta del i barna sin oppvekst, og ha ferie sammen med dem? Jeg blir så opprørt på barnas vegne, at jeg finner ikke ord!! Hilsen førskolelæreren Enig, blir rett og slett irritert! Må være noe rart siden disse foreldrene slipper unna, men sjønner egentlig ikke hva det skulle være....hadde jeg vært ansatt i denne barnehagen ville jeg reagert kraftig i hvertfal...
Gjest Gjest-M- Skrevet 16. februar 2008 #9 Skrevet 16. februar 2008 Når jeg har fått tenkt meg litt om, tenker jeg at dette barnet sannsynligvis har det best i barnehagen, og at det er heldig som slipper å ha ferie sammen med sånne egoistiske foreldre.... Førskolelæreren igjen
Gjest gjest stine Skrevet 17. februar 2008 #10 Skrevet 17. februar 2008 Når jeg har fått tenkt meg litt om, tenker jeg at dette barnet sannsynligvis har det best i barnehagen, og at det er heldig som slipper å ha ferie sammen med sånne egoistiske foreldre.... Førskolelæreren igjen den tanken har slått meg åsså...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå