Gå til innhold

pendlerfradrag

Anbefalte innlegg

Gjest grubleren
Skrevet

Hei,

ser ut til at jeg må begynne å pendle - cirka 80-90 km tilsammen t/r hver dag, og i den forbindelse lurer jeg litt på hvordan dette med pendlerfradrag fungerer. Har sjekket på skatteetatens hjemmesider og tror jeg har forstått det, men er litt usikker.

Jeg kom frem til at jeg vil få et reelt fradrag på cirka 13000.- i året. Regnestykket er som følger: 80 km x230x1,40=25760

Så forstod jeg det slik at jeg må trekke fra et bunnfradrag på 12800, og så blir fradraget da 12960.-

Spørsmålet mitt da er: Blir hele dette beløpet trukket fra ved skatteberegning, eller er det bare 28% av dette? :sjenert:( -før dere blir veldig oppgitt over meg, må det sies at jeg aldri har pendlet før....)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har rett i din antagelse. 12960 er til fratrekk av beregningsgrunnlaget. ;)

Skrevet

Skattefradrag vil bli 28% av 12960 ja.

Skrevet (endret)

-

Endret av Melania
Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet

Ok, da er jeg litt forvirret igjen! Hvem av dere har rett, eller mener dere det samme, men uttrykker det ulikt? Jeg trodde det var slik Melania beskriver det, men ble jo litt usikker nå....

Kaffeavtalen; Kan du forklare hva du mener?

Skrevet (endret)

-

Endret av Melania
Skrevet

Toro og Kaffeavtalen mener det samme og begge to har helt rett.

De 12.960 kommer til fradrag i beregningsgrunnlaget og følgelig reduseres skatten med 28% av dette beløpet som er 3.629 kroner. Vil man regne mer på det, er Skatteetatens kalkulator for skatteberegning et fint verktøy. Tilsvarende kalkulator finnes også for 2007.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...