Gjest B Skrevet 16. februar 2008 #1 Skrevet 16. februar 2008 Hei! Kan ikke huske sist jeg spiste majones, og lurer på hva det er dere må bruke majones til?
Gjest Eurydike Skrevet 16. februar 2008 #2 Skrevet 16. februar 2008 Jeg må ikke bruke majones, men av og til er det jo godt. Feks når jeg har bare tomater som pålegg på brød, evt tomat og agurk, eller tomat, vårløk og eggeskiver. Grovt brød med mye grønt og litt majones er sunn og god mat! Ellers må jeg vel ha majones til ferske reker, men da er hjemmelaget aïoli aller best.
lillemy8808 Skrevet 16. februar 2008 #3 Skrevet 16. februar 2008 Sambo har det både på leverpostei og makrell i tomat på brødskiva, og han er ikke alene om det. Så påleggs-tilbehør tror jeg helt klart et vanligst. Av middagsretter så er det noen som sverger til majones på pommes frites, og det er også vanligere enn ketsjup i noen land, husker ikke hvor. Selv MÅ jeg ha på reker. Skikkelige reker, ikke sånne vasne fra boks, og myk loff med smør og salatblad.. *sikler*. Ellers kommer jeg ikke på noe hvor jeg bruker det selv, eller noe annet middagsmat hvor jeg har sett det brukt. Remulade er ihvertfall brukt i min familie til fiskepinner, men det smaker jo litt annerledes enn majones.. så vet ikke hvordan majones på dem ville smakt.
Gjest Badiane Skrevet 16. februar 2008 #4 Skrevet 16. februar 2008 Jeg spiser ganske mye majones, og jeg bruker det som et sunnere alternativ til smør. Majones inneholder jo mest umettet fett, mens smør nesten bare består av mettet fett. Vi pleier å kjøpe Hellman's, den er best synes jeg. Jeg synes det er godt med majones på brødskive under de fleste typer kjøttpålegg, til hardkokt egg og tomater, og selvfølgelig til reker. Dessuten lager jeg av og til påleggssalater som eggesalat (egg og purre) rekesalat (reker og dill), tunfisksalat (tunfisk, kapers og løk), osv. Jeg bruker også majones i coleslaw, som er godt som tilbehør til ulike typer kjøttmiddager, til røkt sild og på brødskive, med eller uten kjøttpålegg.
Brunhilde Skrevet 16. februar 2008 #5 Skrevet 16. februar 2008 Jeg bruker egentlig bare majones når jeg spiser reker, men da syns jeg det er godt.
California Skrevet 16. februar 2008 #6 Skrevet 16. februar 2008 Jeg bruker bare majones i mat, f.eks når jeg lager tunfisksalat, ellers har jeg prøvd å unngå å lære meg å like det. Til gjengjeld elsker jeg smør, og trenger bare bremykt for å overleve! Er litt redd for å bli like glad i majones som jeg er i smør, og det ville ikke kroppen min hatt godt av;)
Modern woman Skrevet 16. februar 2008 #7 Skrevet 16. februar 2008 majones blir blant annet brukt i valdovsalat (tror ikke jeg skrev det rett)
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2008 #8 Skrevet 16. februar 2008 Bruker gjerne ren majones til reker. Ellers lager jeg aioli, dressinger og majonessalater m kylling/ tunfisk/ egg/ reker eller poteter.
hilli Skrevet 16. februar 2008 #9 Skrevet 16. februar 2008 Jeg er veldig glad i majones. Bruker det for det meste i stedet for smør til på brød sammen med grønnsaker og ost eller kjøttpålegg. Syns også at majones er godt til f.eks pommes frites.
Kayli Skrevet 16. februar 2008 #10 Skrevet 16. februar 2008 Jeg bruker majones på pålegg som hardkokte egg, reker og noen ganger på kjøttpålegg. Ellers i Waldorfsalat, potetsalat og remulade. Og når jeg en sjelden gang spiser krabbe er majones et must!
DDuck Skrevet 18. februar 2008 #11 Skrevet 18. februar 2008 Jeg bruker det egentlig kun til pålegg... sammen med leverpostei eller svolværpostei... og avogtil er det godt å skeie ut med et smørbrød med frisk salat og agurk, ost og skinke og litt majones istedet for smør på skiven
mia83 Skrevet 18. februar 2008 #12 Skrevet 18. februar 2008 Jeg liker ikke majones... Synes det er kvalmende... Går til nød an på rekesmørbrød. Sambo bruker majones på rekesmørbrød, på leverpostei og makrell i tomat, og under skinka istedenfor smør
Gjest Frk Åberg Skrevet 18. februar 2008 #13 Skrevet 18. februar 2008 Jeg er ikke spesielt glad i majones egentlig, men jeg bruker det på reker om sommeren. Kan også finne på å blande det med tunfisk og ha det på brødskive. Men det må være lettmajones, siden jeg syns den vanlige blir for voldsom. I en del ting det er naturlig å ha majones, bruker jeg nok ofte crème fraîche i stedet.
Gjest smotti Skrevet 18. februar 2008 #14 Skrevet 18. februar 2008 Bruker lett majones på følgende: Makrell i tomat, under rekene,under egg på skiva, på leverpostei, på skinka, på krabbe, på rødbeter med krydder,bruker det i forbindelse med tapas egg. hm... Men.. er ikke så ofte jeg spiser disse tinga da..
Gjest Gjest Skrevet 18. februar 2008 #15 Skrevet 18. februar 2008 Til reker (men enig i at aioli er best), under eller oppå noe pålegg (kjøttpålegg), i rømmedressing (sjelden, mest om sommeren til potetsalat eller kyllingsalat)... Synes majones er godt, men bruker ikke så voldsomt mye av det, tror jeg. Er ikke så nøye på merket og har aldri laget hjemmelagd...
Drua Skrevet 18. februar 2008 #16 Skrevet 18. februar 2008 Jeg elsker majones! Jeg tror ikke det går en dag uten at jeg har spist majones faktisk, spiser vanlig majones. Spiser det på knekkebrød med kjøttpålegg av alle slag, leverpostei, makrell i tomat, tunfisk, sammen med tomat eller andre grønnsaker, og til egg (nesten uansett hvordan det er tilbredt), til pommes frites og faktisk også på Grandiosa.
Arkana Skrevet 18. februar 2008 #17 Skrevet 18. februar 2008 Jeg veksler mellom å bruke Hellmans (den beste kjøpemajonesen) og hjemmelaget majones alt etter hva jeg skal bruke den til (de smaker veldig ulikt, hjemmelaget har mye mer markant smak). Jeg bruker majones til f.eks. smørbrød (eller smørbrødkake), i coleslaw, potetsalat, i påleggsalater (f.eks. eggesalat, tunfisksalat, kyllingsalat osv). i enkelte diper og dressinger, som utgangspunkt for f.eks. tartarsaus (godt til fisk) e.l.
Tirilltunge Skrevet 18. februar 2008 #18 Skrevet 18. februar 2008 Har også hatt majones på pizza, det er ikke så dumt. Ellers så er det sammen med brunost, hvitost, leverpostei, makrell i tomat, agurk/tomat/paprika, kaviar, kjøttpålegg, egg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå