Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2008 #1 Skrevet 16. februar 2008 Har nettopp innstallert windows på nytt. Det gikk bra, men jeg endte opp med to partsjoner, altså den D'disken som jeg har alle dokumenter på ble ikke slettet, kun C. jeg har to partisjoner, men jeg husker ikke helt hvordan jeg kan installere windows på nytt og ende opp med en partisjon. Jeg vil bare ha en. Hvordan gjør jeg det?
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2008 #2 Skrevet 16. februar 2008 Det er Windows XP Professional service pack 2.
Gjest PartitionMagic Skrevet 16. februar 2008 #3 Skrevet 16. februar 2008 Det er Windows XP Professional service pack 2. Med bare Windows installasjons CD må du når du installerer Windows på nytt: Slette begge de eksisterende partisjonene og opprette en ny for hele disken som du installerer på. Du mister da alle dataene du har på begge partisjonene. Det enkleste når du allerede har reinstallert - og gjerne vil beholde data - er å bruke et tredjepartsverktøy som lar deg slå sammen partisjoner. Da mister du ikke data (så sant alt går bra - backup av viktige data er en bra ting). En stund siden jeg gjorde det sist, så jeg er ikke helt oppdatert. Kanskje denne siden kan hjelpe: http://www.thefreecountry.com/utilities/pa...oneditors.shtml :-)
Kaffegjesten Skrevet 17. februar 2008 #4 Skrevet 17. februar 2008 (endret) Med bare Windows installasjons CD må du når du installerer Windows på nytt: Slette begge de eksisterende partisjonene og opprette en ny for hele disken som du installerer på. Du mister da alle dataene du har på begge partisjonene. Det enkleste når du allerede har reinstallert - og gjerne vil beholde data - er å bruke et tredjepartsverktøy som lar deg slå sammen partisjoner. Da mister du ikke data (så sant alt går bra - backup av viktige data er en bra ting). En stund siden jeg gjorde det sist, så jeg er ikke helt oppdatert. Kanskje denne siden kan hjelpe: http://www.thefreecountry.com/utilities/pa...oneditors.shtml :-) Dette er ikke riktig. Har du Windows XP CDene så kan du formatere kun den partisjon som XP lå på. Når du setter igang så får du under prosessen spørsmål hvliken partisjon XP skal installeres på og DA er det viktig ikke bare å vite navnet (C - D partisjon) men også størrelsen som en ekstra forsiktighetsgreie. La oss si at C er på 20 Gb og D er på 80Gb - ja så sjekker du at du sletter partisjonen som heter C OG er på 20Gb og så formaterer du nettopp den (du får spørsmål underveis) og svarer du ja riktig så har du installert XP på riktig partisjon i løpet av ca 40 minutter. Da har du alt fortsatt på D og du trenger ikke å slå sammen noen partisjoner. Det er meget lurt å ha 2 partisjoner for kneler systemet så er det (nesten) alltid partisjonen som operativsystemet ligger på. Er det noe du absolutt ville tatt vare på er det ikke så dumt å ta back-up til ekstern disk eller brenne ut en CD. Det kan jo gå galt selv hvor forsiktig du er. Men det er altså helt feil at du må slette noen partisjoner, slå sammen de 2 du har eller bruke et tredjeparts verktøy. Bare du sjekker nøye og svarer ja riktig under oppstarten av fomateringsprosessen slik at du installerer på riktig partisjon så går dette svært bra. Lykke til Endret 17. februar 2008 av Kaffegjesten
Gjest ko Skrevet 27. februar 2008 #5 Skrevet 27. februar 2008 hvis du vil ha en partisjon slett partisjon d: med xp
Gjest Gjest Skrevet 28. februar 2008 #6 Skrevet 28. februar 2008 hvis du vil ha en partisjon slett partisjon d: med xp Du må slette begge for å utnytte hele plassen på harddisken. Å slette d vil bare bety at det vil ligge en uformatert partisjon i tillegg til c:
Villa2000 Skrevet 28. februar 2008 #7 Skrevet 28. februar 2008 Det finnes flere programmer som kan gjøre denne jobben for deg. Partition Magic er et. Bare sørg for å ta backup av det du ikke vil miste først.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå