Gå til innhold

Hjelp - trenger grunnkurs i ull!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kan ikke ull. Jeg har aldri likt ull - har kløhud og husker barndommens gnissende ullgensere.

Men nå har jeg fått barnehagebarn og prøver å innse at ull er noe prinsessen min må ha. Men hva, og hvorfor, og hvor mye?? Jeg kan jo ikke dette!

Eksempel:

I dag har prinsessen hatt på seg ullbody, sånn vanlig tynn langermet, ullstrømpebukse (tynn) og olabukse. I tillegg har jeg en tynn ullgenser (samme tykkelse som bodyen) liggende i barnehagen. Da jeg kom for å hente henne, var hun ute. Hun hadde på seg utedressen (vannavvisende), men personalet hadde puttet på henne en ekstra fleece-jakke i tillegg til den ekstra genseren, pluss en strikkebukse i stedet for olabuksa.

Og jeg forstår ikke.... Hun hadde jo på 2 lag med ull, og det var ikke nok?? For meg høres det UTROLIG mye ut. Det er jo tynne plagg, men likevel? (jeg hadde dødd av varme...)

Er en tykk ullgenser mye varmere enn en tynn ullgenser, sånn at det er "bortkastet" å ha på en tynn?

Og hvorfor må man ha strikkebukse i stedet for olabukse, når man har ullstrømpebukse innerst?

Jeg lurer vel egentlig på - hvor mange lag med ull må man ha før det er nok...? Og hvor tykke må ullklærne være...? Og må man virkelig ha masse klær inni utedressen altså?

Kan jo for ordens skyld si at det var rundt null grader i dag. Kanskje et par minus, max.

Hjelp... !?!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ettåring og treåring. Vinterstid i barnehagen har de ullundertøy inderst, fleecesett som mellomlag og vinterdress (reimatec og reflex) som ytterlag. Vi bor i rogaland og har aldri mer en et par minus.

Innendørs går de enten bare i ullen eller med vanlig bukse/genser over. Kommer an på innetempraturen, de ansatte kler av og på.

Skrevet

Jeg kan ikke noe om ull jeg heller, og bortsett fra et par julegaver med superundertøy, bruker ikke mine unger ull. Og de fryser ikke med utedress på.

Sant å si mener jeg at dette ullhysteriet har tatt litt av. Jeg forbinder det også med kløende gensere, og jeg tror på ingen måte at ull er det eneste saliggjørende når det gjelder barnetøy. Bomull, lag-på-lag, fleece, en skikkelig vinterdress- det gjør samme nytten.

Heldigvis har barnehagen min aldri prøvd å prakke på oss ull. Så lenge barna har nok tørre klær, så har det aldri vært et tema. Jeg pleier å ha på barna strømpebukse, bukse, tynn genser/t-skjorte, og langermet genser- og jeg har aldri fått tilbakemeldinger på at de fryser... :klø:

Skrevet
Og hvorfor må man ha strikkebukse i stedet for olabukse, når man har ullstrømpebukse innerst?

Har du hatt på deg en våt olabukse noen gang?

I kontakt med fuktighet blir bomull som en veke, som trekker det våte til seg. Våt bomull er kald. I tillegg er olabukser stive og klumpete under en dress.

Fleecegenser OG ullgenser høres derimot ut som overkill.

Skrevet

http://www1.vg.no/helse/artikkel.php?artid=516050

Her kan du lese litt om påkledning på vinterstid.

Vi og bruker tynn ull innerst og så enda et lag med ull (strikka klær) eller fleece som mellomlag før vinterdressen skal på. Det regulerer bra til tross for at det kanskje ikke er så kaldt. Han bruker det samme under regntøy på våte vinterdager.

Gjest Gjest-M-
Skrevet

Jeg jobber i barnehage, og vi pleier å ha tynn ull, evnt body og strømpebukse og fleece eller ull, så vinterdress. Er det rundt null grader, tar vi bare vinterdressen over vanlige klær.

Det er ikke alltid like lett å gjøre alle foreldre til lags. Noen mener vi har for lite klær på, mens andre mener vi har på for mye. Vi prøver å tenke på at barna er mye mer aktive ute enn vi voksne er, og kler ikke på for mye.

Det er ikke bra å bli for varm heller.

Skrevet

Olabukse under dress ute å leke i?? Prøvd det selv? Ikke noe behagelig.....

Ull er supert, man trenger ikke så masse klær under dressen, blir lettere for barna å bevege seg og de holder godt på varmen, siden ulla er regulerende.

Her kler vi på ullundertøy innerst, så strikket ulltøy eller fleece dress også vinterdressen. bruker også ull eller fleece klær under regntøy.

I barnehagen hvor jeg jobber merker vi stor forskjell på "ull-barna" kontra ikke "ull barna". De uten ull fryser fortere, holder ikke ut like lenge om de blir våte osv. men her er det ofte kald og sur vindt og mye vått og kaldt vær da...

Skrevet

Jobber i bhg. Kunne vært jeg som kledde på datteren din.

Ullbody, ullstrømpebukse, ullgenser, ullbukse og utedress.Helt vanlig bekledning når det er minus grader.

Tar på det samme under når det er noen få grader pluss og barna må ha på regntøy. Er det tørt og fint vær ute, blir det ullbody,ullstrømpebukse, og vanlig tøy under dressen.

Nå er det jo ikke så mange som har ullundertøy da...

eller vanlig undertøy, og fleece under utedressen...

Skrevet

Veldig kjekt med en sånn reflex ulldress.

Skrevet
...og bortsett fra et par julegaver med superundertøy, bruker ikke mine unger ull. Og de fryser ikke med utedress på.

Sant å si mener jeg at dette ullhysteriet har tatt litt av... Bomull, lag-på-lag, fleece, en skikkelig vinterdress- det gjør samme nytten.

Jeg likte visst dette innlegget best :fnise:

Har du hatt på deg en våt olabukse noen gang?

Olabukse under dress ute å leke i?? Prøvd det selv? Ikke noe behagelig.....

Ser absolutt poenget :-). Men trodde kanskje en vanlig joggebukse kunne være bra også jeg?!?

Ullbody, ullstrømpebukse, ullgenser, ullbukse og utedress. Helt vanlig bekledning når det er minus grader.

Men en tynn ullgenser oppå en ullbody, inni utedressen, må vel være mer enn nok (oventil) når det er max et par minus? Eller er det ikke det?

Jeg er en vandrende varmeovn og har sjelden opplevd at prinsessen er kald. Så dette med barnehage og uteklær er litt vanskelig. Spesielt siden jeg ikke er ull-frelst...

Takk for innspill :)

Skrevet

Men en tynn ullgenser oppå en ullbody, inni utedressen, må vel være mer enn nok (oventil) når det er max et par minus? Eller er det ikke det?

Jeg er en vandrende varmeovn og har sjelden opplevd at prinsessen er kald. Så dette med barnehage og uteklær er litt vanskelig. Spesielt siden jeg ikke er ull-frelst...

Takk for innspill :)

[/quote

Hei igjen, jobber som sagt i bhg.

Jeg er en frysepinn...har som regel superundertøy og ullgenser under utedressen min når jeg er ute, og det er fra 0- flere minus...Eller det samme under en tynn utedress, når det er litt varmere.

Men det er lurt å si fra til personalet dersom du syns de kler på barnet for mye.

Dessuten finner vi fort ut hvem som blir kalde ute og ikke, barna er forskjellige, og vi kler på dem forskjellig og. Jeg kjenner gjerne etter mens vi er ute og om barnet virker veldig klam eller kald og så tar jeg av eller tar på noe mere.

Skrevet
Ser absolutt poenget :-). Men trodde kanskje en vanlig joggebukse kunne være bra også jeg?!?

Det er bedre enn olabukse, men du har fortsatt problemet med bomull og veke-effekt.

Ull varmer selv om den er våt, og virker temperaturregulerende. Og tenk på hvor mye de minste sitter på eller ved bakken, det er viktig å være varm på underkroppen. Ullbukse under dressen synes jeg er helt nødvendig.

Jeg synes det er flott at personalet tar seg bryet med å bytte bukse på barnet når de skal ut - ikke alle barnehager ville gjort det.

Bomull er direkte uegnet om vinteren. Det hjelper ikke med flere lag. Når den blir våt, blir den kald, og våt blir den. Enten utenfra, eller ved barnets svette. Det aller viktigste er ull undertøy (og ikke den typen med bomull innerst!), og ullsokker/blandingssokker.

Nå går min yngste på sfo, og må klare mye selv. Når hun har ull innerst, vet jeg at hun holder seg varm, selv om påkledningen utenfor kan bli så som så.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...